י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מזמן הקמת המדינה

המסמך נחשף: כך ביקשו בועד הישיבות הלוואה מהג'וינט בשמיטה

נחשף המסמך של בקשת ההלוואה של ועד הישיבות מהג'וינט לצורך רכישת ירקות בשנת השמיטה בימי קום המדינה

המסמך נחשף: כך ביקשו בועד הישיבות הלוואה מהג'וינט בשמיטה
ירקות בשמיטה צילום: פלאש 90

בעוד מספר שבועות, תפרוש את כנפיה שנת השמיטה תשפ"ב. בעולם הישיבות של היום אין צורך בהיערכות מיוחדת לקראת שנת השמיטה. גופי הכשרות עמלים על המלאכה ודואגים כבר מעכשיו שבישיבות ובכל בית בישראל, תהיה אספקה זמינה וזולה של פירות וירקות ללא חשש של ספיחים.

אולם לא כך היו פני הדברים בשנים הראשונות של מדינת ישראל. פעילותם של מערכות הכשרות היו מצומצמות ביותר וחלק מהם עוד לא באו לעולם. הישיבות נדרשו אז להיערך מראש עם רכש של פירות וירקות מה שהכביד את העול הכלכלי על הישיבות, שגם כך התקשו להתמודד עם הצרכים השוטפים.

במסמך שהתגלה בימים האחרונים, נחשפת בקשה שהעבירה מזכירות ועד הישיבות בשנת תשי"ח לארגון הג'וינט, בבקשה לאשר הלוואה חריגה של 15,000 ל"י, כדי לממן את הרכש של הפירות והירקות לשנת השמיטה, על מנת להבטיח תזונה בריאה לתלמידי הישיבות בשנת השמיטה. במכתב מציין מזכיר 'ועד הישיבו'ת הרב אברהם הלוי שר, כי בשמיטה שקדמה לשמיטה המדוברת, הג'וינט סייע לישיבות במתן הלוואה שבעזרתה הישיבות הצליחו להתמודד עם העול הכלכלי של שנת השמיטה.

הרב יצחק טרכטינגוט ראש תחום חרדים בג'וינט ישראל סיפר לאור חשיפת המסמך: "בכל צומת דרכים של עולם התורה המתפתח, ניצב ארגון הג'וינט להיות לעזר ולאחיסמך לטובת בני הישיבות ולרווחתם. גדולי ישראל שצמחו באותם הימים בעולם הישיבות, מוקירים עד היום טובה לארגון הג'וינט ומכוונים את דרכו בסיוע לבני הישיבות ולעולם התורה בדרך המסורה לנו מרבותינו ראשי הישיבות".

שמיטה ועד הישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד