כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
התנכלות אנטישמית בטיסה

עורך הדין הציע לשלם אלפי דולרים: "אתבע אותם אחר כך"

אמש (חמישי) התחוללה דרמה לא קטנה לאחר ש-18 בנות חרדיות עוכבו בשדה התעופה סכיפול באמסטרדם, ולטענתן חוו התנכלות אנטישמית ללא סיבה | 'בחדרי' עם הסיפור המלא, מיציאתן מאוקראינה לויליאמסבורג ומונסי ועד לשחרורן הבוקר על ידי בכירים וסנאטורים

עורך הדין הציע לשלם אלפי דולרים: "אתבע אותם אחר כך"
נמל התעופה בן גוריון צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

18 בנות יהודיות נתקעו באמסטרדם, לאחר שחברת התעופה KLM סירבה לתת להם לעלות לטיסה לארה"ב אם לא ישלמו קנס שערורייתי של 3,000 דולר, קנס שהיה "סחיטה אנטישמית"

שמונה עשרה נערות חרדיות היו תקועות בשדה התעופה סכיפהול באמסטרדם, במהלך שהן מתארות כ"סחיטה אנטישמית" של חברת התעופה KLM, אך לבסוף הן הצליחו לטוס חזרה הביתה לפני שבת.

הנערות היו חלק מקבוצה של 50 בנות שטיילו במקומות יהודיים באירופה, על פי אח של אחת הנערות שביקש להישאר בעילום שם, "הבנות עברו התנכלות אנטישמית מכוונת" כך הוא סיפר לאתר 'המודיע' באנגלית.

הבנות היו על טיסה הביתה מאוקראינה עם עצירת ביניים באמסטרדם. האח, שנמצא בניו יורק ושוחח עם אחותו בטלפון, אמר כי צוות הטיסה "הציק לבנות כל הזמן".

"כל כמה דקות הם ניגשו אל הבנות ואמרו 'תסדרו את המסכה', למרות שהמסכות היו כל הזמן כמו שצריך", אמר האח. "ואז, כשהבנות התחילו לאכול, הדיילות אמרו שאסור להן לאכול כי זה לא היה זמן הארוחה הרשמי". משפחתה של אחת הבנות סיפרה לרב ישראל כהנא, מארגון "עוזרים" בארה"ב שהפעיל סנאטורים בכירים בארה"ב שידאגו שהבנות ישוחררו, כי לשאר הנוסעים לא נאמר דבר לגבי זמן האוכל, רק לבנות החרדיות.

כאשר הקבוצה ניסתה לעלות על טיסת המשך באמסטרדם לניו יורק, 18 מהן סורבו עליה למטוס, ואמרו להן שהן לא יכולות לעלות על הטיסה. לא ניתנה סיבה לסירוב. מדובר ב-18 הבנות הראשונות ברשימת הקבוצה בסדר אלפביתי; לכולם יש שמות משפחה המתחילים באות A עד K.

המלווה כבר עלתה על המטוס השני כשהבינה ש-18 מבנותיה נעדרות. היא החלה לעזוב את המטוס, למרות אזהרה מצוות הטיסה שתיעצר אם תעשה זאת. היא לא הקשיבה להם ואמרה להם שהיא לא משאירה את הבנות לבד, היא לא נעצרה וטסה עם הבנות בטיסה הבאה.

חברת KLM אמרה כי היא תאשר להן לטוס אם כל אחת תשלם קנס בסך 3,000 דולר, בתוספת 275 דולר לשחרור כל מזוודה.

בהתחלה הלכו הבנות לדלפק חברת דלתא כדי לנסות לעלות על טיסת דלתא. אבל חברת דלתא, שהיא חברה שותפה עם חברת KLM ההולנדית, אמרה כי הבנות יצטרכו לשלם את אותם 3,000 דולר ועוד 275 דולר למזוודה כדי לעלות על טיסת דלתא.

בני משפחה פנו לעורכי דין מקומיים ולנבחרי ציבור בהולנד, כולל כאמור פניה לסנאטורים אמריקאים, בישראל פנתה היידי מוזס בתו של חכ"ל מנחם מוזס לבכירים באמסטרדם, במרוץ להוציא אותן ואת המלווה שלהן לטיסה שתגיע לארה"ב לפני שבת בניו יורק. רוב הבנות מתגוררות במונסי, וויליאמסבורג או בורו פארק.

"הבנות היו עצבניות ומפוחדות", אמר האח. למרות שהדיילות לא אמרו הצהרות אנטישמיות, הוא אומר כי זה "ברור שזוהי אנטישמיות. הם פנו ל-18 נערות יהודיות, לפי סדר האלף -בית. והם אפילו לא טרחו לתת סיבה".

זמן קצר לאחר חצות ביום חמישי בלילה, עורך הדין ההולנדי אמר לרב ישראל כהנא שפעל רבות בנושא, כי הוא ישלם את הקנס ויוציא את הבנות בטיסת יונייטד בבוקר יום שישי, ולאחר מכן יתבע את חברת התעופה. לאחר מכן, לאחר התערבות של גורמים רשמיים וסערה שהגיעה עד לדרגים הגבוהים בהולנד, חברת דלתא התקפלה ואמרה כי היא תטיס את הבנות הביתה ללא כל תשלום נוסף.

כזכור כפי שדווח ב"בחדרי חרדים", הבוקר, לאחר מאמץ גדול של סנאטורים, ועסקנים חרדים אמריקאים, כולל הרב ישראל כהנא ממונסי, והיידי מוזס, בתו של ח"כ מנחם מוזס לשעבר מישראל שעירבה בכירים באמסטרדם, הבנות המריאו לארה"ב.

יש לציין את אנשי חב"ד באמסטרדם שהביאו אוכל כשר לבנות ששהו במשך שעות ארוכות בשדה התעופה. סנאטורים אמריקאים, צ'אק שומר, גרגורי מיקס, כולל העסקן הידוע הרב משה דוד נידרמן, מראשי ארגון UJO, וחבר המועצה שמחה אייכנשטיין, פעלו רבות כדי להביא את הבנות לארה"ב לפני שבת.

אמסטרדם אנטישמיות אליעזר מוזס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד