כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

"לחסום את הבר-קוד של מוצרים שאינם כשרים לפסח"

30 יום קודם החג: הרבנות הראשית הנחיתה על בעלי חנויות ומפעלים שורה של נהלים חדשים ומחמרים לקראת הפסח • דרישות הכשרות מציבות סטנדרט גבוה מאי-פעם

סופרמרקט. צילום: פלאש90
סופרמרקט. צילום: פלאש90

שורה של נהלים חדשים הונחתו השבוע מצד הרבנות הראשית על בעלי חנויות ומפעלים לקראת הפסח, המחמירים ומציבים את דרישות הכשרות בסטנדרט גבוה מאי-פעם. ספק אם יש בכח הרבנות הראשית לאכוף אותם. תמוה, אם התעשיינים, המרכולתנים ועובדיהם, בעיקר במגזר הכללי, יצליחו ליישם אותם לכל פרטיהם ודקדוקיהם.

שורת הנהלים מתחילה למעשה כבר מר"ח ניסן. מכירת מצות חמץ או קמח מצה לא תתאפשר החל מיום זה. כידוע, נהגו להימנע מצריכת מצות, בין אם הם מחמץ ובין אם הם כשרים לפסח, כדי שאכילת המצות בליל הסדר תהיה חביבה עלינו, וגם כדי שיהיה היכר בין אכילת המצווה לאכילה שאיננה של מצווה. מדובר בחומרה בלבד, שמקורה אמנם בהלכה, אולם מעיקר הדין האיסור הוא רק בערב הפסח.

אמנם, הנוהל החדש של הרבנות, בא כנראה למנוע צריכת מצות חמץ וקמח מצות של 'חמץ', שהצרכנים עלולים לטעות בהם חלילה ולקנותם לפסח, מהעדר תשומת לב מספקת.

הוראה אחרת קובעת, כי אין להציב על המדפים בימים שלפני פסח מוצרים זהים/ דומים כשר לפסח/ וללא ציון הכשר לפסח, זה ליד זה, כל זאת כדי לא להכשיל לקוחות תמימים העלולים שלא להבחין באותיות הקטנות.

החידוש המהפכני הוא, כי הרבנות דורשת כי יש לחסום החל מיום שני י"ד ניסן בבוקר, בכל הקופות את הבר-קוד של מוצרים שאינם כשרים לפסח, כך שממילא לא תתאפשר מכירה למוצרים האלו.

הרבנות מטעימה כי יש להנחות ולהדריך את צוות העובדים ובמיוחד את הקופאיות, שאין להעביר בקופות מוצרים שאינם כשרים לפסח, וזאת כאמור לאחר חסימת הברקודים בצורה ממוחשבת על ידי ההנהלה. הרבנות מוסיפה ומדגישה לרבניה, כי אין לתת תעודת כשרות לרשת שיווק שלא תבצע חסימה.

גם למהלך חג הפסח ישנן תקנות ברורות.

כך למשל, אין לקבל החזרת תוצרת כלל, כולל בקבוקים ריקים, כל ימי הפסח ויש להציב על כך פרסום מתאים ובולט בסניפים.

חל איסור להביא מוצרי מזון לסניף על-ידי העובדים במקום, זאת מרגע שהסניף הוכשר לפסח.

הרבנות גם דואגת לחיות החמד ומציינת כי יש להקפיד שלא יהיו במוצרי המזון שלהם, מרכיבי חמץ. אם מישהו יודע, על אוכל לכלבים בהשגחת גוף כשרות כלשהו בייצור מיוחד לפסח, שיקום ויאמר.

ובאשר למוצאי החג, הערכות למכירת מוצרי חמץ בסיום החג תוכל להתבצע רק לאחר חצי שעה מצאת החג.

עוד מודיעה הרבנות, כי במהלך ההכנות וההכשרות וכן במהלך ימי הפסח יערכו ביקורות על ידי רבני ומפקחי רשת השיווק, הרבנות המקומית וכן פקחי היחידה הארצית לאכיפת חוק איסור הונאה בכשרות של הרבנות הראשית לישראל, על מנת לוודא ביצוע ההוראות.
הרבנות הראשית פסח חנויות מפעלים כשרות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד