ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
נזרקו פעמיים מהטיסה

לאחר 72 שעות של תלאות, קבוצת הבנות החרדיות נחתה בניו יורק

אחרי שעות ארוכות וקשות שחוותה קבוצת בנות חרדיות שעשתה דרכה מאוקראינה לארה"ב, נחתו היום, קצת אחרי השעה 19:00 שעון ישראל, 18 הבנות המותשות בשדה התעופה בניו יורק  | 'בחדרי חרדים' מביא את עדותן של הבנות שחוו את מסע התלאות שארך 72 שעות ארוכות במיוחד

לאחר 72 שעות של תלאות, קבוצת הבנות החרדיות נחתה בניו יורק
שדה תעופה, טיסה. אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

ביום חמישי האחרון התחוללה דרמה לא קטנה עליה דיווחנו בהרחבה ב'בחדרי חרדים': 18 בנות חרדיות עוכבו בשדה התעופה סכיפול באמסטרדם, לטענתן הן חוו התנכלות אותה הן הגדירו "אנטישמית" כשנטפלו אליהן באופן מכוון וללא סיבה. הבנות לא הורשו להמשיך לארה"ב לאחר שנחתו מאוקראינה, עד שישלמו סכום אסטרונומי של קנס בגין אכילה שלא בזמן שאושר על ידי הדיילים, סכום שהן לא שילמו לבסוף.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי לאחר מאמץ גדול של סנאטורים, ועסקנים חרדים אמריקאים, כולל הרב ישראל כהנא ממונסי, והיידי מוזס, בתו של ח"כ מוזס לשעבר מישראל שעירבה בכירים באמסטרדם, אנשי חב"ד באמסטרדם שהביאו אוכל כשר לבנות ששהו במשך שעות ארוכות בשדה התעופה. הבנות נחתו בניו יורק היום (ראשון) קצת אחרי השעה 19:00 שעון ישראל, הסנאטורים אמריקאים, צ'אק שומר, גרגורי מיקס, כולל העסקן הידוע הרב משה דוד נידרמן, מראשי ארגון UJO, חבר המועצה שמחה אייכנשטיין, ויואל רוזנפלד חסיד באבוב, פעלו רבות כדי להביא את הבנות לארה"ב לאחר 72 שעות של התנכלות אנטישמית מכוונת.

18 הבנות עוכבו בשדה התעופה סכיפהול באמסטרדם ביום חמישי האחרון, לטענת הבנות הן לא יכלו לעזוב את השדה, ולא שחררו אותן לטיסה. לדברי הבנות, הרשויות דרשו מהן לשלם קנס. הם מעולם לא אמרו שזה קנס, החברות אמרו שכדי להימחק מהרשימה השחורה שהחברות הכניסו את הבנות, הן חייבות לשלם 3000 $ בתוספת 275 דולר לכל מזוודה, חברות KLM ודלתא אמרו להן את זה, החברות אמרו שהן לא יכולות להזמין טיסה חדשה כי הן על רשימה שחורה אבל תמורת 3000 דולר הן יוכלו להזמין טיסה חדשה. הבנות טענו כי הן עברו התנכלות מכוונת בטיסה, ורק להן הציקו עם הגבלות לגבי אכילה במטוס בגלל נגיף הקורונה.

לטענת הבנות הצוות התנכל רק אליהן לגבי מסכה, בעוד לנוסעים האחרים לא נאמר דבר. זה התחיל עם הצקות לקבוצה שאכלה לתומה במטוס, והצוות בחר להתנכל אליהן בגלל דברים קטנים. לטענתן לא התאפשר להזמין להן טיסה חדשה, ובעצם הן הוחזקו כבנות ערובה, בלי דרך חזרה הביתה. רק לאחר התערבות גורמים רבים, ביניהם עו"ד חזקי לונטשטין מאמסטרדם שפעל רבות בנושא, הן קיבלו אישור לעלות על המטוס ביום שישי בבוקר, והן היו אמורות לנחות ביום שישי בצהריים שעון ניו יורק, מספיק זמן לפני שבת.

אך באופן שערורייתי הן נזרקו שוב מהמטוס, אחת הנוסעות שלא קשורה לקבוצה, ביקשה לשבת ליד הבן שלה, אך לאחר שנאמר לה כי אסור לה להחליף מקום, היא חזרה למקומה הקודם. בתגובה, בצורה שערורייתית, הדיילים בחברת דלתא זרקו את כל 18 הבנות מהמטוס בטענה שהן קבוצה, אפילו שאין ביניהן כל קשר לאשה שביקשה להחליף מקום.

לטענת הקבוצה, אחת הבנות החליפה עם האישה מקום, כטובה, וכשנאמר להן שזה אסור, הן החליפו חזרה, אך את הדיילים זה לא שכנע, ובניחוח אנטישמי מובהק וחסר פשר הן הורידו את כולם. לאחר דין ודברים כל החרדים על המטוס הוחזרו לטיסה שהמריאה, למעט 18 הבנות, בנוסף למלווה שבחרה להישאר איתן.

לבסוף לאחר מאמצים של הרבה אנשים טובים, שמונה עשרה הבנות, שנזרקו פעמיים ממטוס שהיה בדרכו מאמסטרדם לניו יורק, שהו באנטוורפן במהלך השבת, וכאמור הן נחתו היום בניו יורק.

לטענת חברות KLM ודלתא איירליינס, הבנות לא צייתו לכללים, החברות טוענות כי הבנות התנהגו בניגוד להוראות הדיילים, ולכן הן אישרו לדיילים להוריד את הבנות. האשמות שהבנות מכחישות בתוקף, וטוענות לאנטישמיות. לטענת הבנות העובדה כי זה היה רשימה של 18 בנות לפי סדר אותיות אקראי, לכולן היה שמות משפחה המתחילים ב-A עד K, מוכיח כי החברות פשוט לקחו שמות לפי רשימת שמית, ללא שום בדיקה האם הבנות הללו אכן הפרו הוראות.

הבנות היו חלק מקבוצה של 56 בנות, רובן מניו יורק, שטיילו באתרים יהודיים באירופה, עם סיום הטיול בן שבועיים, קבוצת בנות ישראליות שהיו בטיול חזרו לישראל, בעוד שאר הקבוצה, שרובם מתגוררים במונסי, וויליאמסבורג או בורו פארק, תכננו לטוס חזרה לניו יורק ביום חמישי מאוקראינה עם עצירת ביניים באמסטרדם.

העסקן הרב ישראל כהנא, טיפל במקרה יום ולילה

יש לציין את איש העשייה ואחד העסקנים הבכירים ר' משה דוד נידרמן, שהגיע למשרדו של הסנאטור האמריקני צ'ק שומר, וגם התקשר אליו בחמש לפנות בוקר, הסנאטור עשה ככל שיכל, וטיפל בנושא בצורה חזקה. הרב נידרמן גם היה האיש שטיפל בטיסה השנייה שהבנות היו אמורות לעלות עליו, הוא פנה לסנאטורית נידיה ולאסקז, שפעלה מול חברת דלתא.

עסקנים, נוסעים וקרובי משפחה של הבנות, אומרים שחברות התעופה חייבות לערוך בירור מעמיק של האירועים, וכי הם לא ישתקו על כך, "על פניו אם כן, זה נשמע כמו אנטישמיות פשוטה", אמר הרב ישראל כהנא ממונסי שטיפל בסיפור יום ולילה, "אני אסיר תודה לצוות הסנאטור שומר, שענה לשיחה בשעה חמש לפנות בוקר, ולכל שאר הפקידים ואחרים שסייעו. צוות הסנאטור שומר הבטיח לנו שהסיפור הזה ייחקר על ידי גורמים רשמיים".

הולנד אוקראינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד