י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
הסערה הבאה

לאחר רמיסת הכשרות: רפורמה בגיור על הכוונת

לאחר רמיסת הכשרות על ידי השר מתן כהנא, כעת גם הגיור יהפוך למרמס | לאחר רפורמת הכשרות שיזם, שר הדתות החל בסבב התייעצויות כדי לנסח חוק ממלכתי שיהווה בשורה לגורמים הליברליים. ההערכה: מועצת הרבנות הראשית צפויה להתנגד למתווה

לאחר רמיסת הכשרות: רפורמה בגיור על הכוונת
סינים מתגיירים צילום: גרשון אלינסון, פלאש 90

אחרי רפורמת הכשרות שהוצגה וגרמה לסערה במסדרונות הרבנות, מתחיל שר הדתות מתן כהנא לקדם גם את רפורמת הגיור, שצפויה גם היא על פי מה שידוע כרגע להביא בשורה משמעותית לגורמים האורתודוקסיים הליברליים ולהכעיס את הח"כים ואת הרבנים החרדים. כך מפרסם הבוקר חנן גרינווד ב'ישראל היום'

על פי הדיווח שר הדתות פתח בימים האחרונים בסדרת התייעצויות לקראת גיבוש חוק גיור ממלכתי. את סבב ההתייעצויות מעוניין השר לפתוח עם הרבנים הראשיים, והוא כבר פנה אליהם בבקשה להיפגש בנושא. על פי מה שידוע כרגע, הרב דוד לאו, נשיא בית הדין הרבני הגדול, מעוניין להיפגש עם השר ולהעביר לו את הדגשים שחשובים לו.

לגבי הרב יצחק יוסף, שזועם על רפורמת הכשרות ואף פרסם בשבוע שעבר מכתב חריף ביותר לגביה עם חברי מועצת הרבנות, הסבירות לכך שיסכים להיפגש עם השר כהנא ולדון במתווה לרפורמה, שגם היא תהיה סדין אדום למגזר החרדי, קטנה.

בשבועות הקרובים צפוי שר הדתות לערוך פגישות עם רבנים בכירים מהמגזר הדתי לאומי, וכן עם שר המשפטים לשעבר משה ניסים. השר ניסים פרסם ב-2018 מתווה גיור, שבמסגרתו המליץ להקים רשות גיור חדשה שלא תהיה בשליטת הרבנות הראשית ותאפשר הכרה בגיורים ליברליים שנעשו בחו"ל. אלא שהמתווה, שיצא לדרך בהוראת ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו, נקבר בלחץ החרדים.

פגישה נוספת שמבקש שר הדתות לערוך היא מול אנשי מערך הגיור לקראת ניסוח החוק כדי להציג מתווה בעל תמיכה רחבה. בסביבת השר אומרים כי העקרונות שעומדים לפניו הם שמירה על גיור על פי ההלכה, מתוך דאגה אמיתית וכנה לעתיד העם היהודי. עוד הם אומרים כי "השר כהנא יקפיד על ממלכתיות הגיור ועל אהבת הגר כפי שנהגו הרב גורן ז"ל והרב חיים דרוקמן בתקופתו כראש מערך הגיור".

לא רבות ידוע על רפורמת הגיור, אך אפשר להניח כי זהו מתווה נוסף שיזכה למתקפה חריפה מצד הח"כים החרדים. בעבר נעשו ניסיונות לבצע רפורמות שונות, ובהן מתן אפשרות לרבני ערים להקים בית דין לגיור, אך אלו נבלמו. כעת, נראה, מבקש השר כהנא להיכנס פעם נוספת לחבית חומר הנפץ הזו ולנסות להסדיר את הנושא אחת ולתמיד.

בהסכם הקואליציוני שנחתם עם הקמת הממשלה, הובהר כי ימינה תקדם את האפשרות לכך שכל רב עיר יוכל להקים בית דין לגיור. עם זאת, הובהר כי "יישמר הסטטוס קוו בסוגיות בעלות זיקה לענייני דת ומדינה - לרבות בענייני גיור".

גיור מתן כהנא כשרות הרבנות הראשית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד