כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

'אתר 911': נוסח אשכנזי או ספרדי במזוזות ודיו 'לא מחיק'

ה'וושינגטון פוסט' מדווח על הקמתו של אתר אמריקאי צבאי סודי בישראל • היכן יוקם? למה ישמש? ומי יורשה לעסוק בבנייתו? • וגם: סעיף מיוחד עוסק במזוזות הנדרשות

רמטכ"ל ארה"ב עם רא"ל בני גנץ. צילום: יובל קסטנר, אתר חיל האוויר
רמטכ"ל ארה"ב עם רא"ל בני גנץ. צילום: יובל קסטנר, אתר חיל האוויר

ארצות הברית מפקחת לאחרונה על בנייתו של קומפלקס תת-קרקעי סודי עבור צה"ל, המכונה אתר 911, כך דיווח השבוע ה'וושינגטון פוסט'. לפי הדיווח, עלות הקמתו של 'אתר 911' מוערכת בלמעלה ממאה מיליון דולרים, והיא צפויה להימשך כשנתיים. רק חברות אמריקאיות מורשות להציע הצעות לבניית האתר, במכרז שעתיד להיסגר בתחילת חודש דצמבר.

לפי הפרסום, ייבנו חמש קומות מתחת לפני האדמה בסמוך לבסיס חיל האוויר הנמצא באזור תל אביב. לחיל האוויר ישנו בסיס אחד בתל אביב, שדה דב, אך הוא צפוי להתפנות בשנים הקרובות. ייתכן ומדובר באחד מבסיסי החיל הנמצאים באזור המרכז - בתל נוף או בפלמחים.

פירוט תוכנית הבנייה מגלה כי המבנה עצמו מורכב מקומות בגדלים משתנים: בעוד שלוש הקומות הקרובות יותר לקרקע יהיו בגודל של מעט פחות מ-4,000 מ"ר, שתי הקומות התחתונות יהיו קטנות בהרבה, ויכילו בעיקר ציוד צבאי.

לפי מכרז זה, עובדי בניין ישראלים לא יוכלו לקחת חלק בבניית האתר, אלא רק עובדים שיגיעו מארצות הברית או קנדה, מדינות מערב אירופה, פולין, מולדובה, תאילנד, הפיליפינים, ונצואלה, רומניה וסין. עובדי הבנייה במקום יידרשו לאישורים מיוחדים, והקמת המתקן תהיה תחת אבטחה כבדה, כשהיסודות יוקפו בגדרות, כך שיהיו בנפרד מיתר הבסיס הצה"לי.

המכרז מתאר שורה של הגבלות על תהליך הקמת האתר, אף כי הן אינן חריגות לבניית כל מתקן צבאי: היציאה והכניסה אליו מותרת במקום אחד בלבד, הבנייה עצמה תהיה תחת אבטחה של חמושים ששירתו בעבר בחיל האוויר, וכל איסוף מידע על הנעשה ב'אתר 911' אסור בהחלט.

סעיף נפרד במכרז של חיל ההנדסה האמריקאי מוקדש לתיאור המזוזות שאותן יש להתקין במתקן החדש: "בכל דלת כניסה, פרט לשירותים ומקלחות. המזוזות ייכתבו בדיו בלתי מחיק, והנוסח יהיה אשכנזי או ספרדי, אך לא מעורב, והן יאושרו על ידי גורם מוסמך מטעם הרבנות הראשית".

לצד זאת, מדווח ה'וושינגטון פוסט' על חוזה נוסף של בנייה אמריקאית בישראל שעתיד להתפרסם בקיץ הקרוב, של בניית מתחם גדול שכולל אמצעי תקשורת וחשמל - אף הוא יכול לשמש לטובת 'בור' לניהול שדה קרב. בנייתו צפויה להימשך כשנתיים וחצי. על העבודות יפקח חיל ההנדסה של צבא ארה"ב.
בנייה מתחם אמריקאי סודי צבא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד