י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
חשוד ברצח אלפים

החל משפטו של מקורב לנשיא איראן ומי שמונה על ידי האייתוללה חמינאי

משפטו של אזרח איראני בן 60 החשוד בפשעי מלחמה ורצח, החל ביום שלישי בשוודיה שם הוא עצור באשמת הריגת אסירים פוליטיים באיראן

החל משפטו של מקורב לנשיא איראן ומי שמונה על ידי האייתוללה חמינאי
אולם בית משפט. אילוסטרציה צילום: unsplash

חמיד נורי מוחזק במעצר בשוודיה במשך כמעט שנתיים והואשם כי מילא תפקיד מוביל בהריגת אסירים פוליטיים שהוצאו להורג בהוראת המשטר בכלא גוהרדשט בקראג' שבאיראן, בשנת 1988.

נורי הכחיש את ההאשמות, כך אמרו התובעים בהודעת כתב האישום בחודש שעבר. זאת הפעם הראשונה שמישהו מובא בפני בית משפט בשוודיה לדין בגין רצח. על פי החוק השבדי, בתי המשפט יכולים לדון אזרחים זרים על עבירות נגד חוק בינלאומי שבוצעו בחו"ל.

המשפט עשוי למקד תשומת לב לא רצויה לנשיא של איראן, אברהים ראיסי, שהושבע בשבוע שעבר ונמצא תחת סנקציות אמריקאיות על מעורבותו כאחד מארבעת חברי "ועדת המוות". הוועדה שפיקחה על הרצח ב-1988 של מתנגדי משטר.

כזכור כפי שדווח ב"בחדרי חרדים", חמיד נורי, בן 60, הואשם ב"פשעי מלחמה ורצח" בגין הריגה של מתנגדים חמושים ושבויים פוליטיים במהלך השנה האחרונה של מלחמת 1980-1988 בין איראן לעיראק.

משפטו של נורי התחיל אתמול ב-10 באוגוסט. הוא נעצר בשוודיה בשנת 2019 בעת ביקור אצל קרובי משפחה שהסגירו אותו לשלטונות. איברהים ראיסי, שהושבע בסוף השבוע לנשיא הרפובליקה האיסלאמית, היה אחד מארבעה שופטים שישבו בוועדה חשאית שהוקמה בשנת 1988 לחקירת אלפי אסירים פוליטיים. הנשיא הנבחר הכחיש שוב ושוב כל אחריות בעונשי המוות שנגזרו על כ-5,000 אסירים מהאופוזיציה וקבוצות שמאל שלדברי קבוצות זכויות אדם כולל אמנסטי אינטרנשיונל הוצאו להורג באיראן באותה שנה.

בכתב האישום בשוודיה נאמר: "הנאשם נורי חשוד בהשתתפות בהוצאות להורג המוניות של מספר רב של אסירים, בנוסף גרם לאסירים סבל חמור עם עינוי וטיפול לא אנושי" נכתב בכתב האישום השבדי.

התובעת הציבורית השבדית, קריסטינה לינדהוף קרלסון, אמרה כי התיק מובא תחת עקרון השיפוט האוניברסלי, המאפשר לבתי המשפט לשפוט נאשמים בפשעים חמורים ביותר ללא קשר למקום בו בוצעו.

יותר מ-150 לוחמי זכויות, כולל חתני פרס נובל, ראשי מדינות או ממשלות לשעבר ופקידי האו"ם לשעבר, קראו לחקירה בינלאומית של מקרי הרצח ב-1988. ארגון 'אמנסטי אינטרנשיונל' ואחרים קראו לחקור רשמית את תפקידו של ראיסי בהוצאות להורג באותן שנים.

איראן חשוד ברצח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד