כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
הכותרת זועקת

הבריטים זועמים "בשביל מי הם מתו": 457 הקריבו את חייהם

קריסתו של המשטר האפגני גרמה למשפחות החיילים הבריטים שנפלו בלחימה באפגניסטן לומר כי הם מרגישים שאהוביהם מתו לחינם. בסצנות דרמטיות שנראה שנלקחו מסרטים, רוב צוות שגרירות בריטניה הוטס מחוץ לעיר קאבול במטוס תובלה של חיל האוויר הבריטי

הבריטים זועמים "בשביל מי הם מתו": 457 הקריבו את חייהם
אילוסטרציה צילום: pixabay

"בשביל מה כולם מתו?" כך זועקת הכותרת בעיתון ה'דיילי מייל' הבריטי, "אחרי 20 שנה אפגניסטן נטושה והפחדים גוברים על המתרגמים האמיצים שלנו בתוך פאניקה גוברת עם חיפזון להימלט מהטליבאן, משפחות של 457 גיבורים בריטים שהקריבו את חייהן ששואלות שאלות", כך בעיתון הנפוץ בבריטניה.

השרים הבריטיים מואשמים כי ניהלו את האסון הגדול ביותר במדיניות החוץ מזה 65 שנה בצורה גרועה, כאשר הטליבאן השתלט על אפגניסטן.

לאחר כיבוש של 20 שנה על ידי כוחות מערביים שכללו את נפילתם של 457 חיילים בריטיים, והוצאה של 22 מיליארד ליש"ט, כבשו המורדים את עיר הבירה קאבול לאחר שפירקו את הכוחות האפגנים בתוך שבוע בלבד. עכשיו הבריטים זועמים ודורשים תשובות.

קריסתו של המשטר האפגני גרמה למשפחות החיילים הבריטים שנפלו בלחימה באפגניסטן לומר כי הם מרגישים שאהוביהם מתו לחינם. בסצנות דרמטיות שנראה שנלקחו מסרטים, רוב צוות שגרירות בריטניה הוטס מחוץ לעיר קאבול במטוס תובלה של חיל האוויר הבריטי.

אך לאחר שנמל התעופה הבינלאומי של קאבול נסגר לטיסות אזרחיות, עלה חשש שמאות מתרגמים אפגנים שעבדו עם הבריטים נותרו מאחור, עד 1,000 מתרגמים ובני משפחתם עדיין במדינה, וייתכן שהם נתונים לחסדי לוחמי הטליבאן הנקמניים.

במהלך העימות בן 20 השנים, 457 חיילים בריטיים איבדו את חייהם. מאות נוספים נפצעו קשה ואחרים גם סובלים מצלקות נפשיות מתמשכות של מלחמה. במהלך 20 שנות המלחמה, השנה הקשה ביותר מבחינת הרוגים בריטיים היתה ב-2009, כאשר 100 חיילים בריטים נהרגו באפגניסטן. כעת משפחות הנופלים זועמות, וקובלות על כך שיקיריהן מתו לחינם.

לוחמי הטליבאן נראו אתמול בתוך ארמון הנשיאות של קאבול לאחר שכוחות האפגנים התמוטטו, והנשיא אשרף גאני נמלט מהמדינה, וההערכה היא כי הוא טס לטג'יקיסטן. מאוחר יותר הסביר כי עזב כדי "להימנע משפיכות דמים".

השתלטות הטליבאן על המדינה הגיעה חמישה שבועות בלבד לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן השיב בביטחון "כלום, אפס" כשנשאל אם הוא רואה מצב בין הנסיגה האמריקאית מווייטנאם לאפגניסטן. כזכור בוויאטנם ב-1975, חיילים אמריקאים ברחו מהמדינה לאחר שהפסידו לכוחות גרילה.

קבוצת אימהות בריטיות שבניהן מתו בלחימה במהלך הסכסוך באפגניסטן דורשות תשובות מהממשלה לאחר שהמדינה נפלה שוב לידי הטליבאן.

האמהות דורשות דיון ציבורי על המלחמה בת 20 השנים, שגדעה את חייהם של 457 חיילים בריטיים. הם כתבו מכתב לראש הממשלה בוריס ג'ונסון ושאלו "מה היה הטעם בכך שהילדים שלנו מסרו את חייהם במלחמה שלא היינו צריכים להיות בה? עבור ילדינו המתים והמשפחות השכולות, זה היה בזבוז שובר לב".

בריטניה אפגניסטן טאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד