כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
השיקום ייקח שנים רבות

אחרי 52 שעות: הושגה שליטה מלאה על השריפה בהרי ירושלים; חשד להצתה

אחרי 52 שעות של לחימה באש, פינוי יישובים ונזק רב לטבע ולרכוש הושגה שליטה מלאה על האש. כך הודיע הערב נציב כב"ה. בתוך כך ההערכה שבידי המשטרה והכבאות היא שמקורה של השריפה בהצתה מכוונת, אך אין לכך בשלב זה הוכחות ממשיות. 25 אלף דונם הפכו למאכולת אש

אחרי 52 שעות: הושגה שליטה מלאה על השריפה בהרי ירושלים; חשד להצתה
נזקי השריפה בהרי ירושלים צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

נציב כבאות והצלה, רב טפסר דדי שמחי, הכריז הערב (שלישי) על השגת שליטה מלאה בשריפת הענק שפרצה ביום ראשון בהרי ירושלים. זאת, בתום 52 שעות של לחימה רצופה במוקדי האש ופינויים של אלפי תושבים מהיישובים בסביבה. במהלך היום שבו לבתיהם כל התושבים שפונו במהלך השריפה, מחשש לפגיעה בשלומם. כוחות כיבוי צפויים להישאר באזור במטרה לוודא כי אין התחדשות האש.

שריפת הענק, שכילתה שטחי טבע יותר מהשריפה בכרמל, פרצה ביום ראשון סמוך למושב בית מאיר והתפשטה במהירות לעבר יישובים נוספים בסביבה. אתמול (שני), כאשר היה נראה כי השריפה בשליטה, החלה האש להתחדש בחסות הרוחות העזות ומזג האוויר היבש. בשל כל, פונו תושבים רבים מבתיהם בשורה של יישובים.

ביישוב גבעת יערים עלו באש כמה בתים ומפעלים, בין היתר יקב מצודה, שנשרף כליל ביום הראשון של השריפה. אתמול החלה היערכות גם לפינויו של בתי החולים הדסה עין כרם, אך האפשרות ירדה מהפרק. לפי כבאות והצלה, במהלך ימי השריפה פעלו הכוחות ב 7 מוקדים עיקריים בפיקוד מפקדי מחוזות. לכיבוי הלהבות פעלו 204 צוותי כיבוי ו-20 מטוסים. הערב, לראשונה במדינת ישראל, החל לפעול בשריפה מטוס ההרקולס של צה"ל שהוסב לפעולות כיבוי. המטוס הטיל כ- 16 טון של מטעני כיבוי המכילים חומר מעכב בעירה.

בתוך כך, כל תושבי 10 היישובים שפונו: צובה, גבעת יערים, שואבה, רמת רזיאל, איתנים, בית מאיר, שורש, עין ראפה, עין כרם ועין נקובה, פונה בית ספר ובית חולים, חזרו לבתיהם פרט לבית החולים איתנים ומספר בתים ברמת רזיאל וגבעת יערים. לפי נתוני מערך הכבאות, במבצע השתתפו 1,500 לוחמי אש וטייסת הכיבוי האווירית הטילה 190 אלף ליטר מעכב, 516 אלף ליטר קצף וביצעה 206 גיחות ב-238 שעות טיסה.

בפעולות הכיבוי השתתפו גם אנשי רט"ג, קק"ל, פיקוד העורף , חיל האוויר ואף לוחמי אש מהרשות הפלסטינית מתחנות רמאללה ויריחו. עד כה עלו באש כ-25,000 דונם, 1,000 דונם יותר מאסון הכרמל. בכבאות והצלה ציינו כי חלון הזמן הקריטי היה בין השעות 13:00-17:00, בהן הרוח נשבה בעוצמה. בפרק זמן זה הכוחות היו דרוכים וערוכים לכל התעצמות של מוקדי השריפה".

טפסר ניסים טויטו, מפקד מחוז ירושלים אמר מוקדם יותר: "אני שב עכשיו מסיור תצפית מעל לאזורי הלחימה באש. המראות קשים. ראיתי איך הריאה הירוקה של מחוז ירושלים הולכת ומשחירה תחת הלהבות. לא צריך להיות בוטניקאי גדול כדי להבין שתידרשנה עשרות שנים על מנת לשקם את אשר אבד".

"השטח הגדול שנשרף בהרי ירושלים גורם גם לזיהום אוויר כבד ביישובי הסביבה וגם לנזק אקולוגי לטווח ארוך. הרי ירושלים מאופיינים ביער אורנים טבעי. עוצמת האש הגיעה לצמרות ושרפה את העצים לכל אורכם. לכן כאמור שיקום והתאוששות משריפה כזאת תיקח שנים רבות ותשאיר האזור שרוף לזמן רב", הוסיף טויטו.

בתוך כך, לפי דיווח הערב של העיתונאי עמרי מניב ב'חדשות 13', ההערכה במשטרה ובכבאות היא כי השריפה בהרי ירושלים הינה כתוצאה מהצתה. חשד ששני מוקדים החלו לבעור במקביל. עוד אינדיקציות שנאספו בשטח מחזקים את ההערכה שמדובר בהצתה. בשלב זה אין תיעוד מצלמות כלשהו שמאשש זאת.

השריפה בהרי ירושלים הצתה מכוונת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד