כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
לא סופקו תשובות

הגנרל נשאל מה עלה בגורל הנשק האמריקאי באפגניסטן

היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן מסר לעיתונאים תדרוך בבית הלבן במהלכו התמודד עם שאלות קשות בנוגע להתנהלות ממשל ביידן בנסיגה הפתאומית של הכוחות באפגניסטן וגם דאגה מכך שנשק אמריקני משוכלל נפל לידי ארגון הטרור. "אין לנו תמונה מלאה לאן כל הנשק האמריקאי הגיע, אך בהחלט חלק ניכר ממנו נפל לידי הטליבאן"

הגנרל נשאל מה עלה בגורל הנשק האמריקאי באפגניסטן
אילוסטרציה צילום: pixabay

היועץ לביטחון לאומי, ג'ייק סאליבן, אמר אתמול (שלישי) כי הטליבאן קיבל מספר רב של תחמושת צבאית ונשק שנלקח מכוחות הביטחון האפגניים, ממשל ביידן עדיין מנסה לאמוד את כמות הציוד הצבאי האמריקאי שנמצא כעת בידי הקיצונים.

"אין לנו תמונה מלאה לאן כל הנשק האמריקאי הגיע, אך בהחלט חלק ניכר ממנו נפל לידי הטליבאן, ויש לנו תחושה שהם לא הולכים למסור לנו אותו בשדה התעופה", אמר סאליבן לעיתונאים בתדרוך בבית הלבן שבמהלכו התמודד עם שאלות קשות בנוגע להתנהלות ממשל ביידן בנסיגה הפתאומית של הכוחות באפגניסטן.

הטליבאן, במהלך התקדמות הבזק שלו בשבוע האחרון להשתלטות על אפגניסטן, צבר מגוון סוגי נשקים שארצות הברית סיפקה לכוחות האפגניים, כולל רובים משוכללים, תחמושת עוצמתית, ואפילו מסוקי בלקהוק.

מייג'ור ג'נרל האנק טיילור, קצין בכיר בצבא ארה"ב נשאל בתדרוך הפנטגון, אלו פעולות ארה"ב נוקטת במניעת זליגת ציוד צבאי אמריקאי לידי הטליבאן. "אין לי את התשובה לשאלה הזו" השיב.

היועץ ג'ייק סאליבן האשים את הכוחות האפגנים במסירת הנשק לטאליבן ללא מאבק למרות ביקורת נרחבת מכל הקשת הפוליטית והבינלאומית על הניהול של הנשיא ביידן באשר לנסיגת הכוחות האמריקנים. "הבלקהוקים האלה לא ניתנו לטליבאן. הם ניתנו לכוחות הביטחון הלאומיים האפגניים כדי שיוכלו להתגונן מפני הטאליבן, הנשיא גאני (שנמלט) הגיע לחדר הסגלגל וביקש תוספת מטוסים ומסוקים בין היתר", סיפר סאליבן.

בשלב זה לדבריו, הייתה לביידן שתי אפשרויות: "הוא לא יכול היה לתת להם עוד ציוד אווירי, בגלל סיכון שזה יפול לידי הטליבאן בסופו של דבר, או שהוא יכל לתת להם, בתקווה שהם יוכלו להגן על ארצם".

לדברי היועץ סאליבן, טראמפ ניסה לקבל את ההחלטה הטובה ביותר על סמך האינטרסים הביטחוניים הלאומיים של המדינה. "ומנקודת מבט זו, אני מאמין שההחלטה שקיבל בהקשר הזה הייתה ההחלטה הנכונה", אמר היועץ, אך בראיון שקוים עמו ביום שני אמר סאליבן כי לכוחות האפגנים לא היה רצון להגן על מדינתם.

חבר הקונגרס מייק וולץ מפלורידה אמר כי ארה"ב הפכה כעת את הטליבאן לחזקים יותר משהיו לפני אסון התאומים ב-2001 בגלל הנשק שתפסו הטאליבנים, "כעת יש לטליבאן גישה למאגר עצום של כלי נשק כבדים, ארטילריה, כלי רכב משוריינים, תחמושת", אמר וולץ לרשת 'פוקס ניוז' "אין לנו בסיסים, אין בעלי ברית, אין ממשלה ידידותית אפילו לא ברית צפונית. זה הרבה יותר גרוע".

אפגניסטן טאליבן צבא ארה''ב ג׳ייק סאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד