כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
"לעזאזל, לא צריכים לדאוג"

הנסיגה מאפגניסטאן - תוכנית ישנה של ביידן

הנסיגה המהירה של ארה"ב מאפגניסטן שהשאירה את הדרך סלולה לטאליבן לעלות לשלטון עשויה להפתיע, אך מסתבר שהנשיא ג'ו ביידן היה בעד פרישה מזה שנים

הנסיגה מאפגניסטאן - תוכנית ישנה של ביידן
ביידן משוחח עם אנשיו לגבי אפגניסטן צילום: הבית הלבן

בשנת 2010, על פי הדיווחים, ביידן אמר לריצ'רד הולברוק, אז הנציג המיוחד של הנשיא אובמה באפגניסטן ופקיסטן, כי ארה"ב חייבת לעזוב את אפגניסטן ללא קשר למחיר העם האפגני. לדברי הולברוק, כשביידן נשאל לגבי החובה של אמריקה לשמור על נוכחות באפגניסטן כדי להגן על אזרחים אפגנים, הוא השיב בבוז והתייחס ליציאת ארה"ב מדרום מזרח אסיה בשנת 1973.

"לעזאזל, אנחנו לא צריכים לדאוג בקשר לזה. עשינו את זה בווייטנאם, ניקסון וקיסינג'ר יצאו מזה" (נשיאים קודמים).

ביידן הגן על החלטתו לסגת מאפגניסטן, למרות הביקורת הקשה על שהתעלם מהאזהרות של אנשי המודיעין כי קאבול עלולה ליפול במהירות לטליבאן. בעת שמבצע פינוי אזרחי ארה"ב וסייענים אפגנים נמשך ללא הרף.

בינואר 1973 הופסקו כל פעולות הלחימה האמריקאיות בווייטנאם, והפסיקו את מעורבותה הרשמית של ארה"ב במלחמה לאחר עשור, כחלק מהסכם הפסקת אש.

למזכיר המדינה של הנשיא ניקסון, הנרי קיסינג'ר, ולנציג המשא ומתן מצפון וייטנאם, לה דוק טו הוענקו פרס נובל לשלום על משא ומתן על הפסקת האש. אך כשהצבא האמריקאי נסוג לחלוטין, חיילי הצפון הגיעו לדרום, ובאביב 1975 התקרבן לסייגון. ארה"ב ביצעה מבצע אווירי מסיבי כדי לפנות את אנשי השגרירות בסייגון ולחלץ אזרחים וייטנאמים שסייעו לאמריקאים.

מסתבר שביידן היה בעד נסיגה בכל מחיר מאפגניסטן, דבריו של ביידן להולברוק נחשפו ביומנו, שחלק גדול מהם הועבר לביוגרף הרשמי שלו ג'ורג' פקר לאחר מותו. הולברוק מונה כיועץ מיוחד לפקיסטן ואפגניסטן בשנת 2009 והיה אחד היועצים העקרוניים של ממשל אובמה במדיניות ארה"ב במדינות עד מותו בדצמבר 2010.

על פי יומנו, בידן עשה את ההשוואה שלו בין יציאה מאפגניסטן לבין נסיגה של כוחות אמריקאים מדרום מזרח אסיה חודשים ספורים לפני מותו של הולברוק.

ביומן נכתב על ביידן כי הוא אחד המבקרים הקולניים ביותר של המלחמה באפגניסטן, ולא תמך במחויבותה של אמריקה לעם האפגני. מפקדים אמריקאים בשדה התעופה נמצאים בקשר ישיר עם מפקדי הטליבאן מחוץ לשדה התעופה, ועד כה לא היו חילופי אש.

"יש תקשורת בינם לבינינו", אמר מזכיר העיתונות של הפנטגון ג'ון קירבי. "רק הייתי נותן לתוצאות לדבר בעד עצמן, לא אירעו שום אינטראקציות עוינות מהטליבאן לפעולותינו בשדה התעופה" אמר. לא ברור אם הטליבאן ימשיך לשתף פעולה אם מאמץ הפינוי ימשך אחרי 31 באוגוסט, שהוא המועד האחרון של ביידן לסיום הנוכחות האמריקאית באפגניסטן.

משרד החוץ האמריקני השאיר בכוונה מעורפל את מספר האמריקאים שנותרו באפגניסטן, כדי לא לתת מידע שיכול לפגוע בהם, כך דיווח ה'דיילי מייל'. דובר הפנטגון ג'ון קירבי אמר כי בין 5,000 ל-10,000 אמריקאים נמצאים בקאבול, אך הודה כי אין לו מושג כמה יש או היכן הם נמצאים. עוזר מזכיר המדינה לשעבר של ג'ורג' בוש, רוברט צ'ארלס, אומר כי בין 15,000 ל-40,000 מפוזרים בכל אפגניסטן.

בנאום הנשיאותי שלו ביום שני, הנשיא ביידן הגן נחרצות על החלטתו להביא הביתה את החיילים, והאשים את מנהיגי אפגניסטן על כישלונם למנוע את קריסת המדינה. "האמת היא שזה התפתח מהר יותר משציפינו. רק מה קרה?. המנהיגים הפוליטיים באפגניסטן ויתרו ונמלטו מהמדינה. הצבא האפגני התמוטט, לפעמים בלי לנסות להילחם".

ביידן המשיך: "אז אני שואל את הטוענים שעלינו להישאר: כמה דורות נוספים של בני ובנות של אמריקה הייתם שולחים כדי להילחם במלחמת האזרחים באפגניסטן, כשכוחות אפגניסטן בעצמם לא עושים זאת?, אני ברור בתשובתי: לא אחזור על הטעויות שעשינו בעבר. הטעות להישאר ולהילחם ללא הגבלת זמן בעימות שאינו אינטרס לאומי של ארצות הברית".

ביידן אפגניסטן ארה"ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד