י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"לא מגבילים קהל"

מפקד המחוז הצפוני העיד בוועדת החקירה: "לא יודע מה קרה שם"

החל שלב העדויות בוועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון: מאז שעות הבוקר נמשכה עדותו של מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא | על הטענות לצפיפות חריגה, אמר לביא בדיון שנערך בשידור חי: "אנחנו לא מגבילים קהל במירון, כל ניסיון להגביל עלול להוביל לאסון גדול יותר" 

מפקד המחוז הצפוני העיד בוועדת החקירה: "לא יודע מה קרה שם"
לביא בוועדת החקירה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

לראשונה מאז האסון במירון, עמד היום (ראשון) מפקד המחוז הצפוני, ניצב שמעון לביא, בפני ועדת החקירה הממלכתית ומסר את גרסתו לאירועים בליל ההילולה. "אנחנו לא מגבילים קהל במירון", אמר לביא בדיון שהועבר בשידור חי, "מדובר בשיקולי בטיחות. כל ניסיון להגביל קהל במירון עלול להוביל לאסון גדול הרבה יותר".

לביא העיד בפתח שלב העדויות בוועדת החקירה שהוקמה לפני כחודשיים. הוא טען כי אירוע הילולת ל"ג בהר מירון, הוא האירוע המשמעותי ביותר במשטרת ישראל. "וגם המשמעותי ביותר למחוז הצפוני שאני עומד בראשו. חודש לפני האירוע לא היה לנו מושג מה קורה עם ההילולה", אמר.

הבוקר (ראשון), כאמור, נפתח שלב שמיעת העדויות בוועדת החקירה הממלכתית לאסון במירון, בו נהרגו 45 בני אדם ולמעלה מ-100 נפצעו בליל ההילולה. חברי הוועדה זימנו שורה של גורמים שהיו קשורים במישרין או בעקיפין לארגון ההילולה - להשמיע את גרסתם לאסון.

הראשון להעיד בפני חברי הוועדה, הוא מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא. בהמשך יעידו ניצב בדימוס אלון אסור, שכיהן בעבר כמפקד המחוז הצפוני, יוסי שווינגר, מנכ"ל המרכז לפיתוח המקומות הקדושים; והממונה על מחוז צפון ישראל דרעי. בנוסף הוזמנו הרב שמואל רבינוביץ', יו"ר ועדת החמישה ורב הכותל והמקומות הקדושים ואלי פריינד, מנהל אתר קבר הרשב"י.

מפקד המחוז הצפוני סיפר בפני חברי הוועדה, על ההיערכות בשעות שקדמו לאירוע הקשה, וטען כי לא היו סימנים לאסון. לדבריו, "דקות ספורות לפני ההדלקה עליתי והסתובבי על הבמה. אני מזהה אירוע שגרתי לחלוטין, לא זיהיתי צפיפות". בהמשך, הוא תיאר, "כשאני מגיע לחפ"ק מתחילים להגיע דיווחים מהשטח על נפילה של אדם, ועוד נפילה. בדרך כבר  הכרזתי על אירוע רב נפגעים.

"הזירה הייתה קשה מאוד, זירה בלתי נתפסת", תיאר לביא את הרגעים שלאחר האסון. "אתה רואה אזרחים וחיילים מפנים עשרות פצועים. צריך להבין, שכמפקד אירוע אין לך את הלוקסוס לחשוב על מה שאתה רואה. אתה מזהה עשרות אנשים שוכבים אחד על השני. המחשבה היחידה שלי היא שצריך להציל כמה שיותר חיי אדם".

חבר הוועדה מרדכי קרליץ//צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ניצב שצעון לביא ענה לשאלות חברי הוועדה, על רגעי האסון ומה לדעתו הוביל אליו. "אין לילה שאני לא חושב במהירות של 400 קמ"ש מה הייתי עושה אחרת בדיעבד, איך הייתי פועל אחרת, מה קרה שם בדיוק. אני באמת לא יודע מה קרה שם. ברור לי שהיה שם לחץ גדול מאוד בזמן קצר מאוד. הייתה שם החלקה וכנראה כמו במפולת שלגים אחד נפל על השני וככה נהרגו 45 אנשים".

"אני לא יודע מה גרם לסיפור, אני לא יודע. לא יכולתי לתחקר את זה מכיוון שכל העסק נמצא בחקירה. נאמר לנו לא לקיים תחקיר מאחר וזה נמצא בחקירת מח"ש והגיעו חוקרים לקחת את מסמכי הרישוי, אנחנו מנועים מלעסוק בזה".

"הדבר שהכי מעניין אותי זה מה גרם לזה, ואין לי תשובה. בוודאי שהיה אפשר למנוע את האירוע הזה. אם מסתכלים במובן הרחב ביותר, זה שעסק שהוא הזנחה של הרבה שנים, של חוסר הסדרת תחומי אחריות, חוסר לקיחת אחריות, חוסר התייחסות לתשתיות שהן לא בהתאמה, הן כמו פלסטר", הוסיף לביא.

 

 

ועדת חקירה אסון מירון תשפ"א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד