י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
מאחורי הקלעים

הסתיימה המחלוקת שהסעירה את ניו יורק החסידית

לאחר שבועות של מאבק בין החצרות: האדמו"ר מויז'ניץ ויליאמסבורג הגיע להסדר עם האדמו"ר מסאטמר, לפיו. חסידי ויז'ניץ המתגוררים בשכונת בלומינגרוב הסמוכה לקרית יואל יקפידו לא לבצע מלאכה בפרהסיה במוצאי שבתות וחגים, עד זמן צאת הכוכבים כשיטת ה'רבנו תם' במוצאי שבתות וחגים, כפקודת בעל ה'ויואל משה' מסאטמר

הסתיימה המחלוקת שהסעירה את ניו יורק החסידית
הרבי מסאטמר//הרבי מויז'ניץ ויליאמסבורג צילום: אחים לענטשעווסקי/ ארי ק

המחלוקת על זמן רבינו תם הגיעה לסיומה: האדמו"ר מויז'ניץ ויליאמסבורג נקט בצעד היסטורי של שלום ואחווה ושלח משלחת נכבדה של מנהלי מוסדותיו להגיע להסדר עם האדמו"ר מהר"א מסאטמר בנושא זמן רבנו תם, זאת לאחר תקופה מתוחה בין קהילת חסידיו בבלומינגרוב לבין קהילת סאטמר בקרית יואל מונרו.

השליחים מויז'ניץ ויליאמסבורג ניסו להגיע להסכם, לאחר שהרבי מסאטמר טען כי בני הקהילה החדשה של ויז'ניץ ויליאמסבורג שמיקמו את בנייני המוסדות החדשים בשכונת בלומינגרוב, חייבים לשמור על זמן צאת הכוכבים כשיטת רבנו תם, במוצאי שבתות וחגים. בנאום חריף שמסר, הוא אמר כי בעל ה'ויואל משה' מסאטמר זי"ע נחשב כ'מרא דאתרא' של קרית יואל ו"גלילותיה", והוא הקפיד מאוד שישמרו על שיטת רבנו תם. לכן, לדעתו, גם תושבי השכונה החדשה הסמוכה לקרית יואל אמורים לשמור על זמן רבנו תם.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי חברי המשלחת מטעם ויז'ניץ היו הרב יהודה לייב לורנץ והרב הערש לייב רוזנברג. השניים נפגשו עם ראש הקהל של סאטמר בקרית יואל, הרב דוד עקשטיין.

חברי המשלחת מסרו בשם האדמו"ר מויז'ניץ ויליאמסבורג כי חסידיו בשכונת בלומינבורג יקפידו לא לבצע מלאכה בפרהסיה לפני זמן צאת הכוכבים, כדי לא לפגוע בהוראותו של בעל ה'ויואל משה' מסאטמר זי"ע שביקש שבקרית יואל יקפידו על זמן רבנו תם במוצאי שבתות וחגים.

אכן כך היה, לפני קריאת התורה בבית המדרש ויז'ניץ ויליאמסבורג בשכונת בלומינבורג הכריזו כי מכאן ואילך יקפידו לא לבצע מלאכה במוצאי שבתות וחגים לפני זמן צאת הכוכבים, באופן שזה יהיה בולט לשכנים מקרית יואל.

אחד הגורמים המעורים בפרטים אמר בשיחה ל'בחדרי חרדים' כי מה שגרם להסכם היה ביקורו של בן האדמו"ר מויז'ניץ ויליאמסבורג ואב"ד הקהילה החדשה בבלומינבורג, הרב חיים מאיר הגר, אצל האדמו"ר מסאטמר מהרי"י, אחיו של האדמו"ר מסאטמר מהר"א שמנהל את המאבק נגד הקהילה החדשה.

בביקור הביע האדמו"ר קורת רוחו על בואם של חסידי ויז'ניץ למקום, שיוסיף להרמת קרן התורה והחסידות בעיר. והביע תודתו קדם האדמו"ר מויז'ניץ ויליאמסבורג על הוראתו מחודש תמוז לקהל עדתו, להתחשב עם השכנים שלא לעשות מלאכות בפרהסיה במוצאי שבתות, בפני השכנים המחזיקים בשיטת 'רבינו תם'.

לדבריו, "מיד אחרי הביקור הוזמנו ראשי המוסדות להגיע לפגישה אצל ראשי הקהילה במונרו, ובמהלכה הורידו משולחן המשא ומתן דרישות אחרות מצד סאטמר, על זמני תפילת ערבית במוצאי שבת ועל הזמנים שיופיעו בלוח של החסידות, והגיעו להסכם לפיו, יקפידו על אי-ביצוע מלאכות בפרהסיה למען כבוד השכנים מקרית יואל".

סאטמר ויז'ניץ ויליאמסבורג רבינו תם בלומינבורג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד