י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
22 שנה למאורעות אוקטובר השחור

אבן השיש היחידה ששרדה ממצבת קבר יוסף בשכם מוצעת למכירה

22 שנה לנטישת קבר יוסף: אבן הציפוי ממצבת קבר יוסף הוותיקה בלב העיר שכם ששרדה את התקופות של המאה ה-19 והמאה ה-20 מיועדת למכירה 

אבן השיש היחידה ששרדה ממצבת קבר יוסף בשכם מוצעת למכירה
המצבה של קבר יוסף השרופה צילום: איציק הלפרין

גלגולה של אבן הציפוי ממצבת קבר יוסף הוותיקה בלב העיר שכם ששרדה את התקופות של המאה ה-19 והמאה ה-20 אך כמעט נעלמה במאה ה-21 אילולא שנצר אותה נחי וייס, שהיה מן הפעילים המרכזיים למען קבר יוסף, חקר וכתב את הספר המקיף ביותר על קבר יוסף ותולדותיו – ועכשיו מציע אותה במכירה פומבית ב'קדם'.

קצת רקע: בשנת 1868 (תרכ"ח) בנה הקונסול הבריטי היושב בדמשק, אדוארד תומאס רוג'רס, בנין וכיפה על קבר יוסף. בין השנים 1894-1900 (תרנ"ד-תר"ס), לכבוד חגיגות חצי יובל למלכות הסולטאן העות'מאני עבדול חמיד השני, שופץ המבנה המוכר העומד על קבר יוסף, ונוספו החדרים הסמוכים, מתקציבים שהקצה לכך הסולטאן מרכושו הפרטי.

במשך למעלה ממאה שנה עמדה מצבת הקבר, כשהיא זוכה לכבוד של יהודים, שומרונים, נוצרים ומוסלמים כאחד.

האבן שתימכר

לאחר הסכם אוסלו הפך קבר יוסף, הממוקם במרכז מחנה הפליטים בלאטה, למטרה למתקפות טרור. עם פרוץ "האינתיפאדה השנייה" יצאו אלפי ערבים תושבי העיר שכם והציתו את מתחם הקבר, בעוד כוחות הביטחון הישראליים, שנמצאו במקום מאז שנת 1967, עוזבים את המקום תחת אש ומוותרים על השליטה בקבר יוסף. זמן קצר לאחר מכן שופץ הקבר בהוראת מנהיג פת"ח יאסר ערפאת, אך המקום נותר שומם במשך כשנתיים. רק באפריל 2002, בחסות מבצע "חומת מגן", החלו קבוצות גדולות של חסידים להסתנן לאזור בכדי לפקוד את הקבר, ובעקבות זאת התיר צה"ל בהמשך לקבוצות מאורגנות להגיע למקום.

ביולי 2002, תמוז תשס"ב מחבלים מניחים מטען חבלה בתוך חדר הקבר, וכתוצאה מההדף נפגע המבנה קשות: סדקים נוצרו בקירות, כיפת המבנה נפערה ומצבת הקבר ניזוקה. שלושה חודשים לאחר מכן, במהלך יום הכיפורים תשס"ג (אוקטובר 2002), הוצת המבנה בשנית ובער 24 שעות ברציפות, כתוצאה מכמויות רבות של נפט וחומרים כימיים שנשפכו עליו. מתחם הקבר הושחת והאבנים נחרכו. במהלך חורף תשס"ג (נובמבר 2002 עד פברואר 2003) המשיכו הפורעים להשחית את המקום ולנתץ את המצבה, עד אשר החריבוה לגמרי.

וייס, שהיה מן הפעילים המרכזיים בעניין קבר יוסף, היה מהמבקרים הקבועים במקום ותיעד במצלמתו את מאורעות אותם ימים (פרסמם לאחר מכן בספרו רחב ההיקף: "קבר יוסף - כך נפרצה הדרך"). באחת מהסתננויות של חסידי ברסלב למתחם לקח וייס אבן אחת משרידי מצבת הקבר המנותצת, שתישמר כמזכרת נצח למצבה עליה השתטחו יהודים במשך דורות.

נחי וייס מחבר הספר 

כ-8 שנים לאחר שננטש, בחנוכה תשס"ט (דצמבר 2008) נכנסה אל מתחם הקבר קבוצת פועלים יהודיים מטעם "ועד שוכני שומרון", עליהם נמנה גם וייס, לצד פועלי עיריית שכם הערביים והחלו בפינוי האשפה והפסולת ממתחם הקבר והכשרתו לצביעה לשיפוץ. במהלך אותו לילה פונה קבר יוסף משברי אבנים, גרוטאות, ברזלים ושלדי מכוניות, ומשאיות העיריה הובילו אותם למכולות האשפה המרכזיות. הדבר נעשה ללא פיקוח ממשלתי או ארגוני, וללא הבחנה בין כמויות הפסולת שהייתה במקום לבין שברי המצבה.

כך למעשה, אבדו חלקי המצבה האחרים והאבן שלפנינו היא שריד יחיד שנותר לפליטת עולמים בידיו של וייס. במשך כעשרים שנה נצר וייס את האבן בכספת וחלם להתקינה ב"אמה על אמה" על הקיר בכניסה לבית, במקום המיועד לשמש כ"זכר לחורבן"; אך בימים אלו הכריז על רצונו למכור את האבן הזאת.

מצבת קבר יוסף מכוסה בציפוי השיש המקורי, עזובה ללא הפרוכת, לאחר התפוצצות מטען חבלה במקום

קבר יוסף קבר יוסף הצדיק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד