י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
האסון במירון

הרב רבינוביץ' העיד בוועדת החקירה: "לא אמרו שיש בעיה" | שידור חי

הבוקר פתחה ועדת החקירה לאסון במירון את יומו השני של שלב העדויות | בדיון העיד רב הכותל והמקומות הקדושים ויו"ר ועדת החמישה, הרב שמואל רבינוביץ'. בהמשך יעיד ניצב בדימוס אלון אסור, לשעבר מפקד המחוז הצפוני במשטרה | "האתר הזה רווי יצרים, קשרים ובעלי אינטרסים"

הרב רבינוביץ' העיד בוועדת החקירה: "לא אמרו שיש בעיה" | שידור חי
הרב רבינוביץ' בוועדה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אחרי עדותו של מפקד מחוז צפון, ניצב שמעון לביא, היום (שני) נמשך שלב העדויות בוועדת החקירה לאסון במירון. בשעה זו מעיד עיד רב הכותל והמקומות הקדושים ויו"ר ועדת החמישה, הרב שמואל רבינוביץ'. בהמשך היום יעיד ניצב בדימוס אלון אסור, לשעבר מפקד המחוז הצפוני במשטרה.

בתחילת דבריו סיפר הרב רבינוביץ' על אחיינו, מנחם אשר זקבך, שנהרג באסון. "אני מברך על הבדיקה הזו, אך חבל שזה הגיע בעקבות האסון" לדבריו, האתר הזה רווי יצרים, קשרים ואנשים בעלי אינטרסים". הרב רבינוביץ' סיפר על הימים שבהם מונה להיות יו"ר ועדת החמישה.

"מה שראיתם עכשיו, זה זהב לעומת מה שהיה אז", הסביר. "לא היו תשתיות, כל ילד יכל להתחשמל. יש גג הדלקה לא מזופת, אבוקות מתפוררות. צריך לזפת את המקום ולהחליף ריצוף. כל דבר הפך למלחמה בלתי רגילה", תיאר את הימים ההם.

יו"ר הוועדה, השופטת בדימוס מרים נאור, הפנתה את תשומת ליבו של הרב רבינוביץ' אל נושא הבטיחות בהר. "המדרגות באזור השליטה שלכם, אם יש בעיה, זו לא אחריות שלכם?", שאלה. הרב רבינוביץ' השיב: "אף אחד לא אמר לנו. הבאנו מהנדסי בטיחות שלנו שלא אמרו שיש בעיה במדרגות בגשר שבו אירע האסון" לטענת הרב רבינוביץ', הוא לא ביקר באזור מחשש להתנכלות של הקיצוניים.

הרב רבינוביץ טען במהלך הדיון כי יש החלטת ממשלה שלא הוא מנהל המקום. :משרד המשפטים אמר לי - אתה לא אחראי למקום", חבר הוועדה, האלוף במיל' שלמה ינאי הקשה בכל זאת כיצד ווועדת החמישה לא התערבה באתר. "אתה מכיר את המציאות המורכבת במקומות הקדושים. 13 שנים אתה משלים עם דבר שהוא כל כך עקום תחת אחריותך", שאל.

"אם המדינה הייתה אומרת לי שאני אחראי על  הילולת ל"ג בעומר, הייתי מגיש מייד את התפטרותי". ינאי השיב כי "אני לא מדבר על לג בעומר, אני מדבר על כל הפעילות בכל השנה. אירועים באזור שאתה אחראי לו, ואתה אומר שאתה לא שלם איתם, ושנה אחרי שנה אתה נותן לזה לקרות".

אתמול (ראשון), לראשונה מאז האסון במירון, עמד מפקד המחוז הצפוני, ניצב שמעון לביא, בפני ועדת החקירה הממלכתית ומסר את גרסתו לאירועים בליל ההילולה. "אנחנו לא מגבילים קהל במירון", אמר לביא בדיון שהועבר בשידור חי, "מדובר בשיקולי בטיחות. כל ניסיון להגביל קהל במירון עלול להוביל לאסון גדול הרבה יותר".

הוא טען כי אירוע הילולת ל"ג בהר מירון, הוא האירוע המשמעותי ביותר במשטרת ישראל. "וגם המשמעותי ביותר למחוז הצפוני שאני עומד בראשו. חודש לפני האירוע לא היה לנו מושג מה קורה עם ההילולה", אמר.

מפקד המחוז הצפוני סיפר בפני חברי הוועדה, על ההיערכות בשעות שקדמו לאירוע הקשה, וטען כי לא היו סימנים לאסון. לדבריו, "דקות ספורות לפני ההדלקה עליתי והסתובבי על הבמה. אני מזהה אירוע שגרתי לחלוטין, לא זיהיתי צפיפות". בהמשך, הוא תיאר, "כשאני מגיע לחפ"ק מתחילים להגיע דיווחים מהשטח על נפילה של אדם, ועוד נפילה. בדרך כבר  הכרזתי על אירוע רב נפגעים.

"הזירה הייתה קשה מאוד, זירה בלתי נתפסת", תיאר לביא את הרגעים שלאחר האסון. "אתה רואה אזרחים וחיילים מפנים עשרות פצועים. צריך להבין, שכמפקד אירוע אין לך את הלוקסוס לחשוב על מה שאתה רואה. אתה מזהה עשרות אנשים שוכבים אחד על השני. המחשבה היחידה שלי היא שצריך להציל כמה שיותר חיי אדם".

אסון מירון תשפ"א ועדת חקירה עדויות הרב שמואל רבינוביץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד