כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
העובדים מסתתרים בבית

אפליקציה מיוחדת לאפגנים: כך תחמקו מאלימות הטאליבן

הטליבאן כופה את שלטונו בקאבול, ותושבי העיר משתמשים באפליקציית בטיחות ציבורית כדי לסייע להם להתחמק מאלימות, מחסומים ואיומים אחרים

אפליקציה מיוחדת לאפגנים: כך תחמקו מאלימות הטאליבן
נהג מסמס בנהיגה. אילוסטרציה צילום: pixabay

אפליקציה, שנקראת Ehtesab, מעניקה למשתמשי אייפון ואנדרואיד עדכונים בזמן אמת על מקרי חירום בעיר קאבול שבאפגניסטאן המונה כ-4.5 מיליון תושבים שסובלים מהטליבאן.

האפליקציה דומה מאוד לאפליקציה Citizen, אפליקציה פופולרית בערים בארה"ב כמו ניו יורק ולוס אנג'לס, ששולחת גם התראות על בעיות בטיחות בקרבת מקום למשתמשים

האפליקציה נקראת Ehtesab (אתסאב) שמתורגם ל"אחריות", הושקה לראשונה במרץ 2020, אך זכתה לרלוונטיות מוגברת במהלך הגעת הטליבאן. האפליקציה מעדכנת באמצעות רשתות חברתיות עם דיווחים שהגיעו על ידי משתמשים ששולחים על מקרי אלימות ומקרי חירום, ההודעות נשלחות למשתמשים בקרבת מקום, כך אמרה המייסדת והמנכ"לית בת ה-26, שרה ווהדי, ל'ניו יורק פוסט'.

ווהדי אמרה שהשימוש גדל בשבועות האחרונים כאשר הטליבאן השתלט על קאבול. 20 העובדים של האפליקציה שרבים מהם נשים, התקשו בימים האחרונים לעדכן את האפליקציה כדי להימנע מתקיפה אפשרית של הטליבאן, מכיוון שהן עובדות מהבית.

"אנו מתמקדים ביכולת המיידית שיש לנו, והיא להמשיך את עבודתנו במצב משבר", אמרה ווהדי. "אני רק מקווה שהאפליקציה לא תיסגר".

על מנת להימנע ממשיכת תשומת לב הטליבאן, האפליקציה לא מתייחסת ישירות ל'טאליבן' בהתראות, ובמקום לכתוב במפורש כי חמושים מאיימים על אנשים במחסום, האפליקציה עשויה במקום זאת להזהיר את הנהגים כי "יש מחסום המוביל לפקק באזור מסוים", אשר יכול להיות מדווח כעדכון תנועה לא פוליטי.

כאשת עסקים שעבדה שנתיים בעבודה בממשלה הקודמת של אפגניסטן, היא יעד פוטנציאלי לנקמה מצד הטליבאן. היא עזבה את אפגניסטן לקנדה מוקדם יותר הקיץ כשהטליבאן התקדם, בהמשך היא עברה לניו יורק.

"לא רציתי להיתקע באפגניסטן," אמרה ל'ניו יורק פוסט', היא אמרה כי היא חשה אשמה על שעזבה כי החברים והמשפחה שלה עדיין שם.

ווהדי אמרה שהיא לא יודעת אם אי פעם תחזור, והיא עושה כמיטב יכולתה לעזור לשאר עובדי האפליקציה לעזוב את המדינה. כל התמונות של העובדות הוסרו מאתר האפליקציה ומהרשתות החברתיות, במטרה להימנע מנקמה של הטליבאן.

לדברי וואדי, בשבועות האחרונים אפליקציית Ehtesab גדלה אך ורק מפה לאוזן. בעתיד היא רוצה להרחיב את השירות לתושבי קאבול נוספים מבלי למשוך תשומת לב של הטליבאן.

"יכולה להיות נקודה שבה Ehtesab היא אפליקציה שכולם מורידים, אבל מה אם הטליבאן יבדוק ויחפש טלפונים של אנשים כדי לבדוק אם הורידו את האפליקציה?" היא אמרה. "ייקח קצת זמן להבין איך נוכל לעשות זאת מבלי לסכן את חיי המשתמשים שלנו".

אפליקציה אפגניסטן טאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד