כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
80 שנה אחרי

תנ"ך שהוסתר בעליית הגג כאשר הנאצים פלשו, הוחזר ליורשים

משפחה גרמנית הסתירה תנ"ך בעליית הגג כאשר הנאצים פלשו. 80 שנה מאוחר יותר, הוא חזר ליורשי המשפחה

תנ"ך שהוסתר בעליית הגג כאשר הנאצים פלשו, הוחזר ליורשים
מיטה בעליית גג צילום: unsplash

אב ובנו באוברדורף שבופפינגן, גרמניה, שיפצו את הבית שרכשו ב-1990, ונתקלו במשהו יוצא דופן: מקום מוסתר מאחורי קיר כפול בעליית הגג. בתוך המסתור היה תנ"ך יהודי גדול ומוזהב שנראה כאילו הונח שם לשמירה.

הוא היה כבד, כ-9 קילו ואורכו כמעט 70 סנטימטרים, עם עובי של כמעט 8 סנטימטרים. המילים "Die Heilige Schrift der Israeliten" (כתבי הקודש של בני ישראל) הוטבעו בחזית.

זה נראה יקר וחשוב, והבן החזיק בו כמעט 30 שנה. אבל באפריל 2017, הוא החליט למכור אותו באי ביי להיסטוריון אמנות תמורת כ-75 דולר. ה'וושינגטון פוסט' מדווח, כי התנ"ך היה חלק מרכושו של אדוארד וארסטין לייטר, זוג יהודי משטוטגרט שנרצחו בידי הנאצים במהלך השואה.

על פי מוזיאון השואה האמריקני בוושינגטון, סיפורם של הלייטרים היה סיפור מוכר. הנאצים אילצו אותם לעבור לאוברדורף, בופפינגן, ולגור עם שבע משפחות יהודיות אחרות. באוגוסט 1942 שלחו הגרמנים את בני הזוג לטרזינשטט, גטו ומחנה ריכוז מחוץ לפראג.

לפני שעזבו את הבית באוברדורף, הם הסתירו את כל חפצי הערך והפריטים האישיים שלהם, כולל תכשיטיהם, כמה מכתבים ומהדורה של התנ"ך משנת 1874, בתקווה לחזור ולמצוא את מזכרותיהם. אך הם מעולם לא שבו.

משפחת לייטר נשלחה לטרבלינקה, מחנה השמדה נאצי בפולין, שם נהרגו כ-930,000 יהודים, בנוסף לפולנים, ושבויי מלחמה סובייטים. בנם של הזוג, סאלי, היה הניצול הבודד במשפחה. צאצאיו של סאלי שלא ידעו עליו הרבה, קבלו את התנ"ך כמזכרת מהמשפחה שלהם.

במשך 50 שנה נותרו ירושותיהם של המשפחה בגרמניה, מוסתרות בעליית הגג של הבית, והתגלו במהלך שיפוץ ב-1990. התנ"ך מכיל איורים מאת גוסטב דורה, אחד ממאיירי ספרים הפוריים והמצליחים ביותר של סוף המאה ה-19. האמן והיסטוריון האמנות גרהרד רוז, קנה אותו. רוז תרם אותו לבית כנסת מקומי קרוב לביתו, כדי שניתן יהיה לשמר אותו לאחר מכן החל בחיפוש אחר יורשיו המיועדים.

לאחר ארבע שנים של מאמצים רבים, ובזכות גלויה קטנה עם שם המשפחה שהיה בתוך הספר, אחד הנכדים, יעקב לייטר, נמצא. ההיסטוריון נעזר במוזיאון השואה בארה"ב, וככה הם הגיעו לצאצא יעקב לייטר בן 27.

צוות בית הכנסת הגרמני נתן את התנ"ך לאחד המתפללים שנסע לארצות הברית לעבודה בתחילת יוני, והספר הוחזר.

נאצים תנך

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד