י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
הקצין שניהל מדבר

בריטניה עזבה סופית את אפגניסטן: "תחושת עצב"

בתוך שבועיים ימים השלים צבא בריטניה את פינוי כוחותיו וכן אזרחים אפגנים שעבדו עבור הבריטים ונמצאים בסכנה. הקצין שניהל את הפינוי סיכם ואמר: "זה היה מאמץ בינלאומי אדיר, זה לא רגע של חגיגה בשבילנו, יש תחושת עצב". ראש הממשלה ג'ונסון שיבח את מבצע החילוץ המוצלח

בריטניה עזבה סופית את אפגניסטן: "תחושת עצב"
חיילים בריטים עוזבים את אפגניסטן צילום: משרד ההגנה הבריטי

שגריר בריטניה באפגניסטן שב למדינתו, יחד עם אחרוני החיילים הבריטיים שעזבו את קאבול הבירה וצפויים לנחות בבריטניה בשעות הקרובות. הטיסה האחרונה יצאה בשבת לעבר בסיסים באיחוד האמירויות ובקטאר, ובכך עשו היסטוריה והביאו לסיומה של המעורבות הצבאית של בריטניה במשך 20 שנה באפגניסטן.

יותר מ-15,000 איש פונו על ידי בריטניה בפרק זמן של שבועיים, מאז ה-14 באוגוסט. המפקד הבריטי סיר בן קי, שניהל את פינוי בריטניה מרדמת אפגניסטן, סיכם ואמר כי "היה זה מאמץ בינלאומי אדיר, אולם זהו לא רגע של חגיגה בשבילנו בכלל, יש תחושת עצב על אלה שנותרו מאחור".

ראש הממשלה בוריס ג'ונסון אמר כי עזיבת בריטניה היא "שיאה של משימה שלא דומה לשום דבר שראינו בחיינו".

הקצין הבכיר אמר כי למרות שהוא מעיד שהכוחות הבריטיים בשבועיים האחרונים עשו הכל, "אנו יודעים שיש סיפורים עצובים על אנשים שניסו נואשות לעזוב את אפגניסטן, ואין משנה כמה קשה היו המאמצים שלנו, לא הצלחנו בפינוי שלהם".

הוא הוסיף ואמר: "המועד האחרון ה-31 באוגוסט שהתעקש עליו הטליבאן מנע מאיתנו לפנות אנשים נוספים שעזרו לנו בצורה נפלאה ואמיצה במהלך 20 השנים האחרונות".

הטיסה האחרונה מאפגניסטן לבריטניה. צילום: משרד ההגנה הבריטי.

הדימוי הבולט של סיום משימת בריטניה באפגניסטן, היה של שגריר בריטניה באפגניסטן, שירד במדרגות המטוס, מעמד שבעצם היווה אישור ברור לכך שהמשימה של בריטניה בקאבול הסתיימה והושלמה.

כ-5,000 אזרחים בריטים ומשפחותיהם יצאו מאפגניסטן, לצד יותר מ-8,000 עובדים מקומיים ומשפחותיהם שעבדו עבור הבריטים, אלו שנחשבים בסיכון מצד הטאליבן.

בסרטון שפרסם ראש הממשלה ג'ונסון בטוויטר הוא שיבח את "המאמצים העצומים" של המעורבים בפעולת הפינוי שעבדו "עד לתאריך האחרון בתנאים מחרידים". הוא אמר כי למרות שבריטניה "לא הייתה רוצה לעזוב בדרך זו, הסבל והמצוקה של כל הכוחות המעורבים במשך 20 שנה לא היו לשווא".

השגריר הבריטי סר לורי אמר כי בינתיים שגרירות בריטניה באפגניסטן תפעל מקטאר, והיא תיפתח מחדש בהקדם האפשרי ו"אנחנו נמשיך לעמוד לצידם של תושבי אפגניסטן".

התקשורת הבריטית הרעיפה שבחים על החיילים המעורבים בתהליך הפינוי בשדה התעופה בקאבול, הפרשנים קבעו כי "החיילים עשו עבודה נהדרת בנסיבות קשות מאוד, אך זאת הייתה טרגדיה שכמה אנשים שזכאים להגיע לבריטניה נותרו מאחור".

בתוך כך ארה"ב ממשיכה בפינוי לקראת המועד האחרון ה-31 באוגוסט בעוד יומיים.

ראש ממשלת בריטניה שגריר בריטניה הנסיגה מאפגניסטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד