י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"הצילו את מוחמד"

האפגני שהציל את הנשיא ביידן מסתתר מחשש שייהרג

מתורגמן אפגני שעזר בחילוץ ב-2008 של הסנאטור דאז ג'ו ביידן ושני סנטורים אחרים מעמק באפגניסטן היה בין האלפים שנשארו מאחור בידי הטאליבן. מוחמד, ששם משפחתו לא נחשף והוא עדיין מסתתר, מסר הודעה לנשיא ביידן באמצעות ה'וול סטריט ג'ורנל'

האפגני שהציל את הנשיא ביידן מסתתר מחשש שייהרג
אילוסטרציה צילום: pixabay

מתורגמן אפגני שהציל את הנשיא ביידן בעת שהותו באפגניסטן מסתתר מחשש שיוצא להורג ע"י הטליבאן: ה'ניו יורק פוסט' מדווח, כי בשנת 2008, מוחמד, צעיר אפגני בן 36, עבד עם צבא ארה"ב כמתורגמן. במהלך עבודתו באחד הימים, שני מסוקים של צבא ארה"ב מסוג בלאק הוק, שנשאו את הסנאטורים דאז, ג'ו ביידן, ג'ון קרי שהיה בהמשך מזכיר המדינה תחת הנשיא אובמה וצ'אק האג'ל, נאלצו לנחות בהרים בגלל סופת שלג. לאחר הנחיתה, הצוות ביקש סיוע ומוחמד, נסע שעות לחלץ את הסנאטורים. בהמשך מוחמד לקח חלק ביותר ממאה קרבות מול הטאליבן.

כעת, עם התבססות הטליבאן, מוחמד נותר מאחור, בהודעה ששיגר באמצעות ה'וול סטריט ג'ורנל' ממקום מחבואו כתב מוחמד, "שלום אדוני הנשיא: הציל אותי ואת משפחתי", אמר. "אל תשכח אותי כאן".

המתורגמן מסתתר מהטליבאן לאחר שניסה להימלט מאפגניסטן במשך שנים. הוא ומשפחתו הם בין בעלי הברית האפגניים הרבים שלא הצליחו להימלט מהמדינה עד שכוחות ארה"ב השלימו את הנסיגה המלאה ביום שני בערב.

שון אובראיין, קצין בכיר לשעבר בצבא שעבד עם מוחמד בשנת 2008, קרא לפקידים אמריקאים לסייע למוחמד לעזוב את המדינה. "אם אתם יכולים לעזור רק לאפגני אחד, בחרו את מוחמד", אמר אובראיין, לפי ה'וול סטריט ג'ורנל'.

על פי הדיווחים, המתורגמן ומשפחתו ניסו להיכנס בשערי שדה התעופה בקאבול, שם נאמר לו על ידי הכוחות האמריקאים שהוא יכול להיכנס, אך לא משפחתו. החל מיום שלישי, מוחמד נשאר במסתור ואמר, "אני לא יכול לעזוב את הבית שלי. אני מאוד פוחד".

ביידן הזכיר לעתים קרובות את החילוץ במהלך מסע הבחירות לנשיאות 2008, ואמר: "אם אתם רוצים לדעת היכן גרים אל-קאעידה, אתם רוצה לדעת היכן נמצא בן לאדן, תחזרו איתי לאפגניסטן, תחזרו לאזור שבו המסוק שלי נאלץ לרדת באמצע ההרים האלה. אני יכול להגיד לכם היכן הם נמצאים".

ביום שלישי הסתיימה המלחמה הארוכה ביותר באמריקה, שנמשכה 19 שנים ו-47 שבועות, עלתה כ-2 טריליון דולר וגבתה את חייהם של כמעט 2,500 חיילים אמריקאים וכ-240 אלף אפגנים.

הנסיגה מאפגניסטן ג'ו ביידן טאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד