י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
האסון במירון

מנכ"ל משרד הבריאות: "אף אחד לא רצה לקבל את האחריות" | חי מוועדת החקירה

ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון מתכנסת הבוקר פעם נוספת במסגרת שלב העדויות | בשעה האחרונה העיד מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' אש ובהמשך יעידו קציני משטרה | אש: "כשהתחיל הדיון בתקנות הקורונה, היה צריך לקבוע מי אחראי. פה אף אחד לא רצה לקבל אחריות". צפו 

מנכ"ל משרד הבריאות: "אף אחד לא רצה לקבל את האחריות" | חי מוועדת החקירה
מנכ"ל משרד הבריאות, נחמן אש צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

במסגרת שלב העדויות בוועדת החקירה לאסון במירון, הבוקר (רביעי) העיד מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש, ששימש בזמן האסון כממונה הקורונה. בהמשך צפויים להעיד קצינים במשטרה שלקחו חלק בארגון ההילולה. "ידענו שבל"ג בעומר קודם סגרו את כל האזור ולא אפשרו את האירוע, לכן ישבנו וחשבנו האם צריך מגבלות ואיזה", העיד פרופ' אש.

"אבל הפעם התנאים היו אחרים לגמרי. חלק גדול מהאוכלוסייה כבר היו מחוסנים והבנו שצריך לאפשר את האירוע רק במתווה הנכון". הוא הוסיף כי "הפרטנרים שלנו היו משרד הדתות והמשטרה. בשיחה הגענו להבנה שיהיו שלושה מתחמי הלדקות ובכל מתחם עד 3,000 איש ותו ירוק. כבר בשלב מוקדם עלתה המגבלה שאי אפשר לבדוק תו ירוק בהר, אי אפשר להקים מחסומים ולבדוק כל אחד בגלל הצפיפות".

לדברי פרופסור אש, "משרד הדתות אמר שיש לו שיח עם מארגני ההדלקות והם יסכמו איתם שהם יבדוק את זה וזה יבדק בעלייה לאוטובוסים. כשהתחיל הדיון על התקנות היה צריך לקבוע מי אחראי שזה ימומש ופה אף אחד לא רצה לקבל את האחריות. היה פינג פונג בין המשטרה למשרד הדתות אבל למעשה לא קיבלנו שם של מישהו שיהיה אחראי ולכן זה התמהמה".

(השידור החי מוזרם היישר מהוועדה. ביציאת הוועדה להפסקות, השידור מושהה)

"אמרנו כל הזמן שבהיעדר תקנות צריך לפעול על פי התקנות הקיימות בכל מקום אחר, ויוצא שכל האירוע הוא התקהלות לא חוקית", אמר אש בפני חברי הוועדה. במצב כזה, המשטרה הייתה צריכה לסגור את האזור כולו. היה דיון גם אם לפתוח את הקבר עצמו, רצינו בהתחלה שיהיה סגור לגמרי אבל השתכנענו מהמשטרה שלסגור אותו זה יהיה מאוד בעייתי, והגענו להבנה שזה יהיה פתוח והם ינתבו את האנשים שלא יהיו שם הרבה זמן"

נאור: מתי מתחוור לך סופית שלא יהיו תקנות? "זה מתחוור סופית ערב ל"ג בעומר", השיב אש. נאור: "יש קבינט קורונה ויש את הפורום הזה שאיננו קבינט, מה הסמכויות שלו?" אש: "למעשה אין לו, אבל הפורום הזה ניסה להגיע להסכמות איך לעשות את הדברים ומשם זה היה אמור להגיע לקבינט"

"הוחלט שלא להביא את זה לתקנות, גם כי טכנית לא היה אפשר להכניס אותם מבחינת לוח הזמנים. ההחלטה הייתה לקיים את האירוע בהסכמה. גם בשיחה הזו לא היה ברור מי הגורם האחראי על כל האירוע"

 

 

ועדת חקירה אסון מירון תשפ"א משטרת ישראל נחמן אש

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד