ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
לאחר שהולאם

הונגריה: מאות יהודים חגגו את השבתו של בית הכנסת

בית הכנסת 'אויבודה' בהונגריה הולאם לאחר השואה לממשלה ורק בחודשים האחרונים הקהילה היהודית 'עמיך' הצליחה שוב לשים את ידה על המבנה ולשקם את בית הכנסת. בית הכנסת 'אויבודה' הוא בית הכנסת האחרון שנפתח לפני השואה

הונגריה: מאות יהודים חגגו את השבתו של בית הכנסת
בית הכנסת צילום: עיתון המבשר

בית הכנסת פתח את שעריו לראשונה בשנת 1935 והכיל כ-1000 מקומות ישיבה. במהלך השואה הנאצים השתלטו על בית הכנסת בבודפסט, והשתמשו בו כמחסן ואורווה לסוסים. לאחר השואה, היהודים חזרו להתפלל בבית הכנסת. אולם הממשלה הכריחה את הקהילה למכור את המבנה לממשלה שהעבירה אותו לקבוצת 'לחברה להפצת מדעים'.

"חשוב לנו לא רק לפתוח מקומות חדשים", אומר הרב שלמה כובש הרב הראשי של איגוד הקהילות היהודיות האורתודוכסיות 'עמיך' בהונגריה. "אלא גם להחזיר את המקומות ההיסטוריים לתכלית היעוד המקורי שלהם. יש כאן מסר וסמליות מאוד גדולה לקהילה בבודפשט. בשנים האחרונות הצלחנו לשכנע את אותה קבוצה למכור לנו בחזרה את הקומה העליונה ובמשך חודשים בנינו את בית הכנסת ושיחזרנו את החלונות שמעטרים בסמליים יהודים את בית הכנסת".

"יש כאן בבודפשט רוח חדשה או רוח ישנה שחוזרת לעצמה 'העצמות היבשות קמות לתחיה'. המטרה שלנו להפיח רוח חדשה אם זה בנין ישן או עצמות של קהילה ישנה ויהודים שאיבדו את הקשר עם היהדות ולהתחיל חיים חדשים והזדמנות לחיים יהודיים כאן בבודפשט".

החגיגות החלו כאשר הוכנסו שני ספרי תורה חדשים לבית הכנסת שמאז ראש השנה בשנת תש"ה לא נשמע בו קול תפילה, בהשתתפות קהל רב שהגיע לציין את המאורע ההיסטורי.

בית כנסת שואה נאצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד