י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אבינו חמול עלינו

בעקבות האסונות: זה מה שעבר על המגזר החרדי בשנה מטלטלת זו

אסון מירון, אסון קרלין והקורונה הובילו לטלטלה נפשית של בני ובנות המגזר החרדי: דיכאונות, חרדות וניסיונות אובדנות - אלו רק חלק מהמקרים שהגיעו השנה לפתחה של עמותת "בית חם"  שעוסקת בהצלת נפשות • העמותה מסכמת את השנה המטלטלת שעברה על המגזר החרדי ואת המהפכה שחוללה בתחום הרגיש של בריאות הנפש

בעקבות האסונות: זה מה שעבר על המגזר החרדי בשנה מטלטלת זו
נפש חרדה צילום: unsplash

זו הייתה שנה של פעילות אינטנסיבית בעמותת "בית חם" כשרעידות האדמה הבלתי פוסקות במגזר החרדי פגעו כמעט בכל בית – אסון מרון, אסון גבעת זאב וההתמודדות הקשה עם משבר הקורונה.

הציבור החרדי נפגע השנה בכ"כ הרבה רבדים. החברה החרדית עברה השנה משברים שהשפיעו באופן ישיר על מצבם הנפשי של אלפי ישראלים המגדירים את עצמם חרדים.

דיכאונות, חרדות וניסיונות אובדניים - אלו רק חלק מהמקרים שהגיעו השנה לפתחה של העמותה.

עמותת "בית חם", בהובלתו של הרב אריה מונק, מעניקה סיוע על בסיס יומי לאלפי נפגעי ונפגעות נפש.

העמותה פועלת בהתמדה כבר 25 שנה וכיום ישנם 300 עובדים שמטפלים באלפי מתמודדים מידי יום.

"חייבים לחולל שינוי, יש לנפץ את המיתוס כי מצוקה נפשית היא דבר שבושה לדבר עליו, גם אם המחיר הוא שבר וקריסה. העולם השמרן עובר מהפכה של ממש בגישה לנפגעי הנפש ולחשיפה שלהם. אבל הדרך עוד ארוכה" אומר הרב אריה מונק אשר מקדיש את חייו לעזרה ושיקום, הוא מספר לנו על הקולות מהשטח, מעומק המגזר החרדי "המקרים שמגיעים אלינו מעידים על עוצמות הפגיעה ועל הטלטלה הנפשית שהמגזר עובר בימים אלה. אנחנו כאן כדי לתת בית חם ואוהב לכל מי שנפשו פצועה".

מ' הוא בחור חרדי שהיה באסון מירון ואובחן כפוסט טראומטי. מ', בחור חרדי הארד קור, לומד באחת מישיבות הדגל של הציבור החרדי בבני ברק, עובר התקפים פסיכוטיים מתמשכים, רואה ושומע קולות דמיוניים ומתנתק מהמציאות,

הוא משתף: "אצלי הכל התפרץ אחרי אסון מירון ובעקבותיו. בזכות בית חם החיים שלי ניצלו, ניצלה הנפש המיוסרת שלי".

ד' שעברה דכאון אחרי לידת בנה השני מספרת לנו: "ניסיתי לשים כמה פעמים קץ לחיי. הגעתי לבית חם שכבר חשבתי שאין תקווה וזכיתי לקבל חיבוק וטיפול מקצועי. בית חם היו קרש ההצלה שלי והחזירו אותי מהמוות לחיים".

עדנה לודמיר, מנהלת מרכז לטיפול נפגעות טראומה של נשים בחברה החרדית מספרת: "בשנת הקורונה לצערנו היו המון נפגעי ונפגעות מין בחברה החרדית. הגידול היה משמעותי מאוד", גם יעל אריאל, מנהלת תחום השיקום בבית חם מספרת בכאב: "לא הייתה שנה כזו עמוסה מעולם. אסור להזניח את תחום בריאות הנפש. חשוב שכולם ידעו שיש איך לטפל באירועים מהסוג הזה".

השאירו שמכם ותזכו להיות שותפים לפעילות החשובה ולברכת הגר"ח קנייבסקי>>

התאבדות בית חם אסון מירון תשפ"א

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד