כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
"צריך להפעיל קשרים"

התרופה שקיבל טראמפ מצילת חיים, אך הישראלים לא מקבלים אותה

היא מונעת אשפוזים ב-85% מהמקרים ותמותה ב-70% ,יש לה אישור של ה-FDA ואפילו ד“ר פאוצ'י המליץ בחום, אך מרבית הישראלים לא מכירים אותה ולא יודעים שהיא מאושרת לשימוש בארץ

התרופה שקיבל טראמפ מצילת חיים, אך הישראלים לא מקבלים אותה
צוות רפואי במחלקת קורונה באיכילוב צילום: Yossi Aloni/Flash90

שערורייה: אלפי מנות של תרופת הרג'נרון, שסייעה להציל את חייו של הנשיא לשעבר טראמפ, נמצאות בידי משרד הבריאות, אך לא ניתנות לחולי קורונה שזקוקים לה, "רק מי שמצליח להגיע אלינו ומתעקש מקבל את הטיפול", מודים בבתי החולים.

רג'נרון הוא טיפול תרופתי המורכב מנוגדנים לנגיף הקורונה. מטרתו: לטפל בחולים קל-בינוני שלא מאושפזים מגיל 65 ומעלה בעלי סיכון לפתח מחלה קשה. "הרעיון הוא לתת אותו לאנשים בסיכון לפני שהם מפתחים את המחלה", הסביר ד"ר אורן קובילר, וירולוג באוניברסיטת תל־אביב. הרג'נרון קיבל אישור FDA וניתן באמצעות עירוי או בזריקה תת עורית בימים מיד לאחר מועד ההדבקה. כך מדווח הבוקר אדיר ינקו ב'ידיעות אחרונות'.

גם ד"ר אנתוני פאוצ'י, האחראי על המאבק בקורונה בארה"ב, ממליץ לבתי החולים לעשות בו שימוש. "אנחנו רוצים שאנשים, כולל הרופאים ומטופלים, יבינו את יתרונות הטיפול המאוד יעיל הזה" אמר.

לאור הצלחת התרופה בארה"ב הובאו ארצה אלפי מנות וכבר טופלו מאות חולים. אך התרופה מצילת החיים עדיין לא נגישה לכלל הציבור, ויש מי שכבר שילמו על כך בבריאות, ואפילו בחייהם. "לפני שבועיים אבי החל לחוש ברע", מספר ל'ידיעות אחרונות' מוטי ליבוביץ, בנו של אידל יהודה ליבוביץ ז"ל, חרדי שהלך לעולמו השבוע לאחר סיבוכים מהקורונה.

אידל סבל תחילה מחום קל וצינון. לאחר שמצבו החל להידרדר פעלו בני המשפחה להשיג את הרג'נרון. "ניסינו להשיג אותה בכל הדרכים שיכולנו. ביקשנו מקופת החולים את הטיפול והתשובה שקיבלנו היא שאין דבר כזה, והם בכלל לא יודעים על מה מדובר", סיפר מוטי. "רק כשהגענו לאחד מארגוני הסיוע הבנו שהתרופה קיימת בארץ, אך צריך לדעת למי לפנות. לאחר ארבעה ימים קיבלנו הפנייה לבית החולים לקבלת הטיפול, אך למרבה הצער אבא התנגד להגיע לשם". ליבוביץ טען: "אם התרופה הייתה ניתנת בבית, אבי היה לוקח אותה". יממה לאחר מכן הידרדר מצבו, והוא פונה לבית החולים שיבא, שם נפטר.

אדיר ינקו מדווח, כי אחד האנשים המוכרים שדווקא כן זכו לטיפול הוא השר ויו"ר הסוכנות היהודית לשעבר נתן שרנסקי, שאושפז עם קורונה לפני מספר שבועות. שרנסקי קיבל את הטיפול בבית החולים הדסה, ומאז שוחרר. יש להדגיש כי הטיפול הוצע לשרנסקי על פי הפרוטוקול, אך במערכת הבריאות עלו גם טענות שלא רק מי ששמע על הטיפול יוכל בקלות רבה יותר להשיגו, קשרים אישיים ונגישות לרופאים המובילים יכולים להגדיל את הסיכוי לכך. "אפשר וצריך להביא כמות גדולה של רג'נרון ארצה, ולא ברור למה זה לא קורה", טוענים בכירים במערכת הבריאות.

בקופות החולים טוענים שמשרד הבריאות לא אישר להם לספק את הטיפול. "יש תרופות שאפשר לתת רק בבתי החולים ובתנאים מסוימים", אמר ד"ר ארז כרמון, מנהל משל"ט הקורונה במאוחדת. "אף אחד לא שאל אותנו, ולא הקופות קובעות מה ניתן או לא. משרד הבריאות קובע". ממשרד הבריאות נמסר: "מלאי הרג'נרון הקיים הופנה בשלב הראשון להתמודדות עם התחלואה במוסדות 'מגן אבות'. דרכי שימוש נוספים ייבחנו בהמשך".

חולי קורונה תרופה מצילת חיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד