כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
הטליבאן כבר הגדירו אותו כ'כופר'

מבצע חובק עולם: הרב החסידי סייע לחלץ אפגני שתרם כליה ליהודי

אפגני שתרם כליה ליהודי חרדי והיה בסכנת מוות על ידי הטאליבן לאחר שהוגדר על ידם כ"כופר", חולץ במבצע חובק עולם למקום מבטחים יחד עם בני משפחתו, חלק מהפרטים נשארו חסויים, כדי לא לסכן מקורות ואנשים שעדיין נמצאים בגוב האריות | 'בחדרי חרדים' עם הסיפור המלא

מבצע חובק עולם: הרב החסידי סייע לחלץ אפגני שתרם כליה ליהודי
מבצע חובק עולם צילום: משרד ההגנה, חיל האוויר, מחלקת המדינה האמריקנית

בשבועות האחרונים, קהילת המודיעין העולמית רוחשת וגועשת, סביב נסיגתה הפתאומית של ארה"ב מאפגניסטן ועליית הטליבאן לשלטון כמעט ללא קרב. אך כמו כל אירוע בינלאומי, אי אפשר בלי הנקודה היהודית הניצבת באמצע החדר והפעם במוקד הדיונים עמד זבולון סימן-טוב, היהודי האחרון שנותר באפגניסטן.

זבולון בן ה-60, נשאר במשך שנים במדינה המוסלמית כאשר כל משפחתו עזבה, כשעמו נותר יהודי נוסף בשם יצחק (אישאק) לוי. ב-2005 נפטר לוי, וזבולון סייע בהעברת ארונו לידי ארגון הבריאות הבינלאומי שהעבירו לקבורה בישראל, זבולון סימן-טוב, נותר היהודי האחרון במדינה. בין לבין הוא הספיק לעלות ארצה, התגורר בחולון, אך לא התאקלם בארץ ושב לארץ מולדתו – אפגניסטן, משם הוא מתקשה להיפרד גם בימים אלה כשחרב חלילה מאיימת לפגוע בו, כשידי הטליבאן ודאע"ש גוברים ושם אותו במרכז העניינים וטרף קל חלילה בידי מחבלים קיצוניים המבקשים לפגוע ביהודים, כפי שכבר הצהירו והגדירו אותו כ"כופר" באיסלאם.

עם נסיגת ארה"ב מאפגניסטאן, החלו כוחות הטליבאן להרים ראש וכאמור הצליחו להשתלט על המדינה כמעט ללא ירייה אחת. האמריקנים החלו לחלץ מהמדינה את חייליה ולצידם גם אפגנים שסייעו להם בשני העשורים האחרונים בהם שהו כוחות ארה"ב במדינה. אך פיגוע קטלני קטע את הכל. עם זאת סיפורו של זבולון, לא תם. התואר היהודי האחרון באפגניסטאן קרץ לו. יהודים עמם עמד בקשר בשנים האחרונות ניסו לעשות הכל כדי לחלץ אותו מהרשת המתהדקת סביבו ח"ו בימים אלה, והציעו לו חילוץ אמריקני מהמדינה, ע"י כוחות אמריקנים. אך זבולון החליט לא לעזוב, וניתק מגע.

בהמשך הוכנס לתמונה העסקן האמריקאי הרב משה מורגרטן יו"ר ארגון "צדק" ומשתדלניה הבולטים של היהדות החרדית במסדרונות הבית הלבן, ויחד עם איש העסקים הישראלי מוטי כהנא, הם החלו להפעיל עולם ומלואו, הרב מורגרטן גייס סכומי עתק של עשרות מיליוני דולרים מיהודים אמריקניים כדי לחלץ אפגנים רבים שארה"ב חייבת להם הרבה, הרב מורגרטן חושף כי בנוסף הגיעה אליו גם בקשה חריגה המתייחסת ל"אפגני שתרם כליה שהצילה את חייו של יהודי חרדי וביקשו לסייע לאותו אפגני". ל'בחדרי חרדים' נודע, כי הטליבאן כבר הגדירו אותו כ'כופר' וכמי שנידון למוות בשל סיועו בהצלת יהודי, לכן אלו שקבלו את טובתו התחננו כדי להצילו. בחסדי שמים, הצלחנו לאתר אותו ולחלץ גם אותו". הפרטים המדויקים לא יפורסמו בזמן הקרוב כדי לא לסכן את המעורבים בכך שעדיין נמצאים בגוב האריות.

הרב מורגרטן חושף כי שלושה ניסיונות נעשו כדי לחלץ את סימן-טוב. "בכל פעם הוא ניתק קשר ברגע האחרון. כל פעם מחדש עלה לנו סכומי עתק, הפעלנו גורמים בינלאומיים שונים ואופרציה נרחבת, אך אי אפשר להילחם עם אדם שלא רוצה לעזור לעצמו".

בטיסת החילוץ שמימן הרב מרגרטן היו בין היתר גם ארבעה ילדים קטנים, שאביהם, שעבד עם האמריקנים, נעלם בתחילת העשור הקודם וככה"נ נרצח, אמם חולצה מהמדינה לפני כמה שנים בשל איומים כלפיה והם נותרו לבדם בלב התופת, לאחר שאמם הוברחה לארה"ב שם קיבלה מקלט מדיני. בסיועו של הרב מורגרטן הם התאחדו עם אמם שחיה בעיר אולבני במדינת ניו יורק, שלוש שנים אחרי שנאלצה להותיר אותם באפגניסטאן.

הרב מורגרטן, חסיד סקווירא ותושב ניו יורק, עומד בראש עמותת "צדק" שמטרתה לסייע לאנשים במצוקה ולקדם צדק חברתי. על פועלו הוזמן לפני כשנתיים להדליק את נרות חנוכה בבית הלבן במעמד נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ובכירי הממשל. "אנחנו יהודים גאים והצלת חיים זה משהו שתמיד עשינו ותמיד נעשה", אמר לתקשורת העולמית שסיקרה את פעילותו להצלת אפגנים בהשתאות וגרם לקידוש שם שמים. הוא הוסיף וציין "בל נשכח, אנחנו הדור השני והשלישי לניצולי השואה, ההורים שלנו סבלו ממצבים דומים ואנחנו לא רוצים שאף אחד יסבול כך יותר".

אפגניסטן כליה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד