י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
מחדל בריחת האסירים

באישור היועמ"ש: השר הכריז על הקמת 'ועדת בדיקה ממשלתית'

באישור היועמ"ש לממשלה מנדלבליט, השר לביטחון פנים עמר בר לב הודיע הערב על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית לבדיקת הכשלים שאיפשרו את אירוע הימלטות האסירים הביטחוניים מכלא 'גלבוע' | "בליל יום שני אירע כשל חמור שיש למצות את הבדיקה לגביו" | המהלך תואם עם רה"מ

באישור היועמ"ש: השר הכריז על הקמת 'ועדת בדיקה ממשלתית'
בר לב בכלא קציעות צילום: דוברות שב"ס

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב החליט היום (חמישי) על הקמת ועדת בדיקה ממשלתית בראשות שופט בדימוס לבדיקת הכשלים שאיפשרו את אירוע הימלטות האסירים הביטחוניים מכלא 'גלבוע' בליל יום שני, ערב ראש השנה. זאת, בתיאום עם ראש הממשלה נפתלי בנט.

במבצע הבריחה נמלטו חמישה אסירים ביטחוניים המשויכים לארגון ג'יהאד האסלאמי, יחד עם זכריה זביידי, לשעבר מפקד גדודי חללי אל-אקצא של הפת"ח בג'נין.

ההחלטה מגיעה ברקע המצוד המתמשך אחר ששת האסירים והמתיחות הביטחונית באגפים הביטחוניים בבתי וביהודה ושומרון. במערכת הביטחון גובר החשש כי האירועים יזלגו גם לרצועת עזה.

ההחלטה על הקמת הוועדה התקבלה לאחר היוועצות עם היועץ המשפטי לממשלה, הד"ר אביחי מנדלבליט, ותובא לאישור הממשלה. השר לביטחון הפנים בר-לב מסר: "לא נותיר אבן על אבן ללא בחינה. בליל יום שני אירע כשל חמור שיש למצות את הבדיקה לגביו. אני סומך על ממשלת ישראל כי תאשר את המלצתי ונוכל לרדת לשורש האירועים שהובילו לתוצאה הקשה".

ועדת בדיקה ממשלתית הינה ועדה ציבורית המוקמת על-פי החלטתו של שר בממשלת ישראל, מכוח סמכותו לחוק הממשלה. הסעיף קובע כך: "מינה שר ועדה לבדיקת נושא או אירוע מסוים המצוי בתחום אחריותו (בסעיף זה – השר הממנה), ובראש הועדה עומד שופט בדימוס, רשאי שר המשפטים, לבקשת השר הממנה ובאישור הממשלה, לקבוע כי לאותה ועדה יהיו הסמכויות של ועדת חקירה".

לפי סעיפים נוספים בחוק ועדות חקירה, השר הממנה יפרסם ברשומות הודעה על מינויה של ועדת בדיקה ממשלתית, הרכבה, תפקידיה וסמכויותיה".

מלשכתו של השר לביטחון הפנים נמסר כי היסטוריית השימוש בכלי זה, מלמדת כי השימוש בו נעשה במקרים בהם עלה צורך לבדוק כשלים רוחביים משמעותיים שנפלו במערכות ועל כן החליט השר לפעול במתכונת זו.

מוקדם יותר היום ערך השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב, סיור בבית הסוהר 'קציעות' בו התפרעו אמש אסירים ביטחוניים והוצתו שישה תאים. במהלך הסיור פגש השר את הסוהרים ולוחמי יחידת 'מצדה' שהתעמתו עם הפורעים וביקר באגף בו נשרפו התאים. את הסיור קיים השר בליווי סגן השר יואב סגלוביץ ונציבת שב"ס, רב-גונדר קטי פרי.

השר לביטחון הפנים בר-לב אמר: "אנחנו לאחר אירוע קשה של בריחת אסירים מכלא גלבוע. זה כישלון! אנו נהפוך כל אבן במטרה לבדוק מה גרם לכישלון זה, ברמה המקומית של בית הכלא ומה הן ההשלכות בכלל שרות בתי הסוהר. נבדוק נאתר ונציף את הלקחים הנדרשים ונממש אותם".

"אני מברך אתכם סוהרים וסוהרות בכלא קציעות על ההתנהלות וההשתלטות קרת הרוח שלכם על ההתפרעויות שאירעו כאן במהלך היממה האחרונה. תמשיכו לשמור על ערנות מבצעית גבוהה כי אירוע דומה או חמור יותר עלול להתרחש שוב בעתיד", הוסיף השר.

אביחי מנדלבליט בריחת האסירים מכלא גלבוע זכריה זביידי עמר בר לב ועדת חקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד