י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
טוב מאוחר מלעולם לא

ממשלת סלובקיה מתנצלת על החוקים האנטישמיים

באיחור של 80 שנה: ממשלת סלובקיה מתנצלת על חוקים אנטי יהודיים שחוקקו בזמן מלחמת העולם השנייה במדינה ומטרתם היתה לנשל את היהודים מנכסיהם

ממשלת סלובקיה מתנצלת על החוקים האנטישמיים
ארגון השומרים עם המשטרה באירוע אנטישמי, אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

סלובקיה התנצלה על חקיקה אנטי-יהודית שקבע המשטר הפשיסטי במדינה במהלך מלחמת העולם השנייה, חוקים שהדירו יהודים כמעט מכל ההיבטים של החיים הכלכליים והציבוריים. את ההתנצלות פרסמה ממשלת סלובקיה ביום רביעי האחרון, כאמור, בגין חקיקת חוקים אנטי יהודיים במלחמת העולם השנייה, חוקים שנישלו את יהודי המדינה מזכויות האדם והאזרח שלה.

במלאות 80 שנה ל"קוד היהודי" שנקבע ב-9 בספטמבר 1941, מסרה הממשלה הסלובקית בהצהרה כי היא "מרגישה חובה מוסרית כיום להביע בפומבי צער על הפשעים שביצע משטר העבר".

אותה החלטה אנטישמית גם מנעה את הגישה של היהודים לחינוך ושאר זכויות בסיסיות, וקבעה כי יש אפשרות להעביר רכוש יהודי לבעלים לא יהודי. הממשלה מסרה כי יום השנה הוא הזדמנות לזכור את הפשעים נגד יהודי סלובקיה.

ממשלת סלובקיה הייתה מדינה עצמאית באופן רשמי, אך הממשלה היתה "ממשלת בובות נאצית" במהלך מלחמת העולם השנייה. היא עזרה לנאצים לשלוח למעלה מ-70,000 מאזרחיה היהודים למחנות ריכוז נאציים, שם רובם נספו. הקוד נחשב לאחד החוקים האנטי-יהודיים הקשים ביותר שאומצו באירופה במהלך המלחמה. על פי הערכות, 68,000 עד 71,000 יהודי סלובקיה נרצחו במהלך השואה, יותר מ-80 אחוז מהאוכלוסייה היהודית שלפני המלחמה.

סלובקיה מקיימת את יום הזיכרון הלאומי לשואה ב-9 בספטמבר מדי שנה מאז 1999.

סלובקיה מלחמת העולם השנייה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד