י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
מסכם קדנציה

השגריר הישראלי בירדן: "לא הרגשתי מאוים, אבל האווירה מאד טעונה"

שגריר ישראל בירדן היוצא, אמיר וייסבורד, מסכם 3.5 שנים סוערות בשגרירות ברבת עמון, המשברים, ההצלחות, היחסים בין המנהיגים, הסכמי אברהם, יציבות בית המלוכה, דעת הקהל העוינת והציפייה של הירדנים מהממשלה החדשה, ואיך הוא הרגיש במבצע "שומר חומות"

השגריר הישראלי בירדן: "לא הרגשתי מאוים, אבל האווירה מאד טעונה"
מלך ירדן עבדאללה צילום: בית המלוכה הירדני

בריאיון שקיים רועי קייס ב'כאן חדשות' עם שגריר ישראל בירדן היוצא, אמיר וייסבורד, מסכם השגריר 3.5 שנים סוערות בשגרירות ברבת עמון, משברים רבים ביניהם החזרת מובלעות צופר ונהריים לשליטת ירדן שנסגרו לכניסת ישראלים.

בשנת 1994 במסגרת הסכמי השלום עם ירדן, נקבע כי לגבי המובלעות הישראליות, ישראל תכיר בריבונות ירדן, ואילו ירדן תכיר בקניין החקלאים הישראלים לאורך 25 שנה, בישראל קיוו כי המלך עבדאללה השני, יסכים להמשיך את ההסכם, אך הוא דרש בתוקף ממדינת ישראל לקיים את ההסכם ולקבל את שטחי המובלעות לידי ממלכת ירדן.

בנוסף העיבה התקרית ביולי 2017 אז מאבטח ישראלי בשגרירות ישראל בעמאן בירת ירדן נדקר על ידי נגר ירדני, כאשר התקין רהיטים בדירתו הממוקמת סמוך לבניין השגרירות, המאבטח שנפצע באורח קל, ירה בדוקר והרג אותו. בעל הבית הירדני ששהה בדירת המאבטח בזמן תקרית הירי, נפגע גם הוא מהירי ומת מפצעיו.

לצד המשברים היו גם הצלחות, היחסים בין המנהיגים, שר החקלאות, עודד פורר, נפגש בגשר אלנבי עם עמיתו, שר החקלאות של ממלכת ירדן, כדי לדון עימו בדרכים להעמקת שיתוף הפעולה בין המדינות בתחום החקלאי. בפגישה השתתף גם שגריר ישראל בירדן, איתן סורקיס, ושגריר ירדן בישראל, רסאן אל-מג'אלי. במסגרת זו נחתם הסדר מיוחד לייבוא תוצרת חקלאית מירדן לישראל בשנת השמיטה, כדי לגוון את מקורות הייבוא לישראל ולתת מענה לשומרי שמיטה.

גם ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הביטחון בני גנץ נפגשו עם המלך עבדאללה השני, אמנם דעת הקהל בירדן עוינת את ישראל, אך הציפייה של הירדנים מהממשלה החדשה הרגיעה קצת את השטח שתסס מאז מבצע "שומר חומות".

שגרירות ישראל ירדן שומר החומות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד