ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
מחיר הרשלנות

פוליסת תאונות אישיות לתלמידים, כל מה שצריך לדעת!

תאונות רבות מתרחשות כתוצאה מרשלנות של גורמים שונים האמונים על ביטחוננו • חשוב מאוד לדעת כי החוק מעניק כלים להתמודדות גם במקרים אלו

פוליסת תאונות אישיות לתלמידים, כל מה שצריך לדעת!
עו"ד אוריה רוזנבלט ממשרד עו"ד אבי שינדלר צילום: עפר גדנקן

מאת עו"ד אוריה רוזנבלט ממשרד עו"ד אבי שינדלר

נתוני הסטטיסטיקה מעידים כי במדינת ישראל אחוז גבוה מנפגעי תאונות (כל סוגי התאונות), הינם ילדים ובני נוער. חלק מהתאונות מתרחשות בבית הספר ותלמודי התורה וחלקם ברשות הרבים, אולם רוב התאונות מתרחשות דווקא בבית.

תאונות רבות מתרחשות כתוצאה מרשלנות של גורמים שונים האמונים על ביטחוננו, כגון: רשויות מקומיות, בתי ספר, בעלי עסקים ועוד. במקרים אלה המשפט הישראלי מאפשר לנפגע לקבל פיצוי מ-"המזיק", כלומר מי שגרם לפגיעה בהתרשלותו.

אולם, לצד התאונות שהוזכרו, פעמים רבות התאונות מתרחשות שלא באשמת אף גורם, אלא נגרמות פשוט מחוסר מזל או מחוסר תשומת לב. במקרים אלו יכולות משפחות הנפגע למצוא עצמן בצרה כפולה: ילדם נפגע באופן חמור ובנוסף על כך, אין להן את היכולת להתמודד עם המשבר הכלכלי הנלווה לפציעה.

חשוב מאוד לדעת כי החוק מעניק כלים להתמודדות גם במקרים אלו.


עו"ד אבי שינדלר • קרדיט: נעם פיינר

אחד החוקים המוכרים בישראל הוא חוק חינוך חובה, חוק ותיק שנחקק בשנת 1949. בין היתר החוק מסדיר את חובת חינוכו של כל ילד מגיל שלוש ועד כיתה י"ב. כמו כן, החוק מכיל את עקרון "חינוך חינם" לפיו כל ילד זכאי לקבל חינוך ללא כל תשלום.

במהלך השנים, רשויות מקומיות ומוסדות חינוך החלו לבטח את התלמידים בפוליסות תאונות שונות, על מנת להגן על שלומם ולדאוג לרשת ביטחון במקרים של תאונות המסתיימות בנזקי גוף.

כאן המקום להדגיש, כי לא מדובר בביטוח צד ג' רגיל המבטח את בית הספר במקרה שהתאונה נגרמה כתוצאה מרשלנות בית הספר או הרשות המקומית, אלא בפוליסה שמבטחת את התלמידים בכל מקרה של תאונה, ללא תלות באשם של גורם זה או אחר. ולכן אין גם מקום להרגיש חוסר נעימות מול בית הספר או התלמוד תורה או מול בעל המקום בו אירעה התאונה, שכן הליך מימוש הפוליסה לא מתנהל כלל וכלל מול אותם גורמים ואין להם שום הפסד מכך.

בשנת 1994 תוקן חוק חינוך חובה ועיגן בתוכו גם את חובת הרשות המקומית, לבטח את כל התלמידים שחל עליהם החוק בביטוח תאונות אישיות.
בשנת 2016 הושלם המהלך ונקבעה האחדה של כלל הפוליסות מסוג זה, כך שכל תלמיד ברחבי מדינת ישראל בוטח באותה פוליסה בדיוק לרבות גובה הפרמיה, גובה הפיצוי וסוג הכיסוי, ללא הבדל בין האוכלוסיות והמגזרים השונים – כך שכיום כמעט כל ילד בגילאי 3 עד 18, מחזיק בפוליסת תאונות אישיות גם אם הוא לא יודע על כך!
זהו סיפור השתלשלותה של "פוליסת תאונות אישיות לתלמידים".

מה מכילה הפוליסה?     
             
התאונה
– פוליסת תאונות אישיות, כאמור, מכסה כל תאונה שנגרמת לכל ילד וילדה, שחל עליהם חוק חינוך חובה. הפוליסה מכסה כל תאונה שמתרחשת בכל מקום ובכל זמן, בין אם בבית הספר ובין אם בבית, בין אם בשעות הלימודים ובין אם בחופש הגדול (מלבד תאונות דרכים, מעשי איבה, תאונות עבודה ופעילות עבריינית).

הנזק – הפוליסה מעניקה לתלמיד/ה הנפגע/ת כיסוי כספי במקרה של היזק גופני כתוצאה מתאונה, לרבות נכות קבועה, נכות זמנית, כיסוי הוצאות רפואיות, כיסוי הוצאות חילוץ וחס ושלום גם במקרים של מוות.

הליך ההתנהלות מול חברת הביטוח הינו מורכב ומדוקדק ועל כן, החל מרגע התאונה, יש להתנהל בתשומת לב גדולה לפרטים הקטנים.
התנהלות נכונה ומחושבת היא המפתח למיקסום הפיצוי, זכויות הנפגע ומימוש מלא של הפוליסה.

משרדנו מטפל במקרים רבים מעין אלו, כדוגמת תיק שאותו ניהל עו"ד אוריה רוזנבלט ממשרדנו, שבו קיבל פיצוי של 32,000 ₪ עבור נער בן 16 במועד התאונה, ששיחק כדורגל מחוץ לשעות הלימודים ופרק את כתפו.

עו"ד רוזנבלט ממליץ כי בקרות תאונה מסוג זה יש לבצע את הפעולות הבאות:
1. ללכת מיד לרופא ולדאוג שיתועד כי מדובר בתאונה ויפרט מה בדיוק קרה.
2. לקבל דו"ח תאונה (אם התרחש בבית ספר).
3. לתעד את המפגע.
4. לפנות לעו"ד המתעסק/ת בתחום.

אין באמור בדף זה כדי להוות ייעוץ משפטי, חוות דעת או תחליף לייעוץ משפטי אצל עו"ד. האמור לעיל הינו תיאור כללי בלבד ולא מחייב של הנושאים. בכל מקרה ספציפי מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעו"ד.

משרד עורכי דין אבי שינדלר – מעל 22 שנות ניסיון!
שבעה סניפים פזורים מצפון ועד דרום:
ירושלים, באר שבע, בני ברק, חיפה, בית שמש, מעלה אדומים ותל אביב
טלפון: 02-6232312

אתר: www.aschindler.com
עמוד פייסבוק: משרד עורכי דין אבי שינדלר https://www.facebook.com/AVISCHINDLER

תאונות אישיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד