י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
הסיקור השבועי

המאבק על האייטם ו"ההדלפות המודיעיניות"

חג הסוכות הוא 'יום הדין' של העיתונות החרדית המודפסת. כל העורכים, כתבים וסופרים נכנסים להילוך גבוה ומכוונים הכי גבוה שאפשר - הכול כדי להביא את המגזין המושלם לקהל הלקוחות: המאבקים מאחורי הפרויקטים וסיקור על ההישגים של העורכים השונים, מהארץ ומחו"ל

המאבק על האייטם ו"ההדלפות המודיעיניות"
ביקורת שערי השבועונים צילום: עיבוד 'בחדרי חרדים'

יום הדין של העיתונות המודפסת

חג הסוכות הוא 'יום הדין' של העיתונות החרדית המודפסת. העורכים נכנסים לפעולה כבר מספר חודשים לפני כן; במוחם הקודח הם מתכננים תוכניות, יוצרים פרויקטים, מחוללים פלאות עיתונאיות ומקדישים את שעות השינה למשימה אחת בלעדית - "איך נייצר מוצר מושלם, שיגרום לציבור הלקוחות להכריז 'וואו!'".

כבר בחודש אב האחרון התבקשתי על ידי אחד הסופרים לסייע בפרויקט מסוים לחגים. כך גם, התעסקתי כבר אז עם פרויקט מסוים שפורסם בעיתונות האמריקאית. כן, כתבה בחודש אב למגזין בחודש תשרי.

לעומת המגזין לחג הפסח, העבודה למגזין סוכות - מורכבת הרבה יותר, כאשר גם לראש השנה וליום כיפור חייבים להמציא רעיונות יצירתיים כדי להפתיע את הקוראים, ובכל זאת לשמור את העוגה שלמה לחג הסוכות.

בשונה משבועות השנה השגרתיים, הפעם קשה עד בלתי אפשרי למדוד את אחוזי ההצלחה של המתחרים השונים, כי כל אחד ואחד מביא את התוכן הכי טוב, הכי איכותי והכי בלעדי.

הקרב על האייטם

"אני משתף אותך בפרויקט, אבל אף מילה לא יוצא מהפה שלך. שמעת?". אלה המילים שנאמרו לי לפני שביקשתי פרטים על אחד הפרויקטים במגזין מסוים. מדובר באתגר נוסף לעורכים השונים; איך מונעים מהמתחרים להשיג "מידע מודיעיני" על הפרויקט. אך בין כך, למרות כל אמצעי הבטיחות, לא מעט פעמים קרה שבמגזין מסוים כבר סגרו על ראיון/סיור/תחקיר והמתחרה עלה על המיזם ואימץ את זה, תוך יצירת מבוכה ליזם המקורי של הרעיון...

'משפחה'

השער של מגזין 'משפחה' מופיע לאחר הדלפות שונות שיצאו על ידי עורכי המגזין במהלך הימים האחרונים. ההדלפה המרכזית הייתה שיחה עם האדמו"ר מביאלה, כשבתיעוד הקצר שהודלף ראו את העורכים המוכשרים אריה ארליך וישראל אלתר גרובייס, כשיחד איתם המחנך הנודע הרב פנחס ברייער, בשיחה חינוכית עם הרבי. ואכן, זו הכותרת הראשית בשער המגזין.

וב'משפחה' כמו ב'משפחה', הביאו דברים בלעדיים כמו שרק הם יודעים להביא. כמו, למשל, ה"פגישה" של ישראל יוסקוביץ, האיש שמגיע לכל מקום, עם האויב הכי גדול מכולם; הפגישה בין יוסל'ה שוחמכר לבין החוטפת וה"מודיעין" של אליעזר שולמן על ראש המוסד החדש.

'בקהילה'

השער של עיתון 'בקהילה' מיוחד להפליא. על הפרויקט אחראים שלמה קוק ומוטי וינשטוק. יש בעיתון את כל המרכיבים של פרויקט מצליח; שיחות עם גדולי ישראל, פרויקט על הנפש היהודי וגולת הכותרת היא כמובן: החוברת הפוליטית של יעקב ריבלין.

בנוסף לכך יש את מגזין 'העולם החרדי' שמביא גם הוא פרויקט מיוחד, ויש גם ראיון מוזיקלי מיוחד עם אחד הכוכבים הבולטים במוזיקה החרדית האמריקאית. כמה מיוחד? שבהלך הימים האחרונים, כותב השורות קיבל פניות ממספר סקרנים האם אפשר להשיג צילום מעמודי הריאיון...

'הדרך'

השער של מגזין 'הדרך' לא משתרך מאחור, אלא מביא גם פרויקט ייחודי ומעניין, פרי יצירתם של אברהם דוב גרינבוים ושמעון ליברטי שהביאו ברוב עמל יצירה מושלמת.

לצד הכתבות והפרויקטים המוצלחים, צורפה חוברת מיוחדת בשם 'עטרה ויושנה' שמביאה את הסיפור על "יהדות המזרח הנעלמת". משהו שקשה לעמוד מנגדו, ולהימנע מלקנותו. בנוסף לכך, פרויקט עם עורכי וסופרי העיתון המספרים על המתרחש "מאחורי הפרגוד" במערכת העיתון. מעניין ומסקרן...

'המבשר'

השבוע נצרף גם את עיתון 'המבשר'. אם במהלך השנה הוא משתייך למפלגה מסוימת, אך זוכה להיכנס לביתם של המוני אנשים מכל העדות והחוגים - הרי שלקראת סוכות יוצא פרויקט שמסקר, מקבץ ומביא את הכול, ולכולם.

מדובר במגזין בן שמונה חוברות, שספק אם אחד מהקוראים יספיק לעבור על הכול במהלך ימי החג...

'הונדערט'

מגזין ה'הונדערט' הפתיע עם חמש חוברות מושקעות, שכל אחת מהן, מביאה פרויקט יצירתי אחר. העבודה קשה שבעתיים, כאשר המגזין מיועד לנוער, ולכן, כל חמש החוברות היו חייבות להתעסק בנושאים שונים ומגוונים, אך לקהל יעד דומה. אתגר מורכב וקשה - אך נדמה שהעורך הרב מענדל הערש פאנעט הצליח לעמוד ביעד, ובגדול.

'במה'

לאחר השער עם השו"ת הנדיר ממרן שר התורה הגר"ח קניבסקי בערב יום כיפור, מפתיע שער מגזין 'במה' לחג סוכות עם שיחה משותפת לראשונה של מרן הגרב"ד פוברסקי עם חתנו ראש ישיבת פוניבז' הגרח"פ ברמן, בשיחה מרתקת להרב אליאב מילר. עוד מפנה אותנו השער לשיחת חג עם רבה של העיירה היוקרתית סיגייט בארה"ב, רבי יקותיאל יהודה מייזליש, אשר מגולל בשיחה לר' טוביה פריינד את ימי חג הסוכות בגיהינום עלי אדמות אושוויץ, שם שרד עם אביו בניסי ניסים ואיבד את רוב משפחתו הי"ד.

בנוסף מתהדר השער בראיון חגיגי עם הזמר-החזן זאנוויל ויינברגר לרגל צאת אלבומו החדש 'מן השמים', ואפילו שי לחג לקוראים: תמונה לסוכה של מרן שר התורה עם ארבעת המינים. וכל זה... בחינם.

 

 

ביקורת עיתונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד