י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"להיות אברך באיראן"

הרבנית של טהרן בראיון נדיר: "אין בינינו כופרים"

אשתו של רבה הראשי של איראן הרבנית ציפורה גראמי מטהרן, מדברת לראשונה על החיים בטהרן תחת המשטר האיראני | בחודש אדר תשע"ד נפטר רבה הראשי של איראן, הרב יוסף המדאני כהן זצ"ל, מי שנטל על עצמו למלא את החלל הזה היה בעלה הרב יהודה גראמי שהתמנה לרבה הראשי של איראן

הרבנית של טהרן בראיון נדיר: "אין בינינו כופרים"
הקהילה היהודית באיראן צילום: באדיבות המצלם

הרבנית ציפורה גראמי מטהרן בראיון נדיר: "אין בינינו אנשים כופרים או מישהו נגד הדת". רעייתו של הרב יהודה גראמי, הרבנית ציפורה, מספרת במגזין 'קטיפה' על החיים בטהרן הבירה ועל מצב היהודים באיראן כולה.

הרבנית מספרת כי דווקא באיראן האיסלאמיסטית, מכבדים את חופש הדת, "רוב ככל הציבור שלנו שומרי מסורת ומאמינים, כמעט שאין בינינו אנשים שהם כופרים או שהם נגד הדת, אבל לצערינו יש אנשים שאין להם ידיעות רחבות בענייני דת, ואנחנו משתדלים לשנות את המצב הזה עם בשיעורי תורה ובפעילות רוחנית".

בזמן השאה, מנהיג איראן לפני המהפכה, היו הרבה עסקים בבעלות יהודים פתוחים בשבת, רבים מהם לא שמרו כשרות, אך מאז המהפכה, התקרבו היהודים לדת, כיום אף חנות יהודית לא פתוחה בשבת.

הרבנית נשאלה לגבי "איך זה להיות אברך באיראן", היא אומרת כי זה מקובל. "וודאי, יש לנו כולל אברכים בטהרן, שיראז ואספהאן. ובעלי הרב מוסר להם כל יום שיעורי עיון בגמרא ושיעורים לקורס רבנות ודיינות, שיעורי הלכה ומשניות ועד שיעורי תלמוד בבקיאות ועיון".

מלבד קול התורה, הקים הרב יחד סיוע של הרבנית מערכת כשרות מפוארת ומתפקדת, בטהרן הבירה פועלות 5 מסעדות כשרות, בשיראז ובאיספהאן יש מסעדה אחת עשרה בכל עיר.

הרבנית אומרת כי נשים יהודיות בדרך כלל לא עובדות, והן מתפקדות כעקרות בית. המושג צהרון לא קיים שם, כי האמהות נמצאות בבית לקבל את הילדים. הרבנית מספרת כי אין אצל הקהילות ארגוני חסד ליולדות, אך נשות הקהילה עוזרות אחת לשניה. בנוגע לבעיות רגשיות וחינוכיות, יש בקהילה מחסור בפסיכולוגים ויועצים שומרי תורה ומצוות.

באיראן קיימים 60 בתי כנסת, אך מאז פרוץ מגיפת הקורונה, נסגרו רובם, רק בודדים נשארו פתוחים.

הרב יהודה גראמי יהודים באיראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד