י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
ישראלים בלב הסכנה

רגע לפני הריסתו: נכנסו בחשאיות לשיפוץ המתחם הקדוש

תחת השליטה העוינת בעיראק, נכנסו למדינה הערבית שני מהנדסים ועורך דין כדי להציל את הקבר ההיסטורי | הם נכנסו בצורה חשאית, ונסעו בג'יפים מאות קילומטרים

רגע לפני הריסתו: נכנסו בחשאיות לשיפוץ המתחם הקדוש
‏‏קבר נחום הנביא צילום: באדיבות המצלם

אתרים אריכואלוגיים רבים קיימים בעיראק החשובים מאוד להיסטוריה היהודית, ביניהם קברי צדיקים של יחזקאל הנביא ושל עזרא הסופר. אחד הקברים שהיה בסכנת הרס משמעותית בשנים האחרונות, הוא קברו של הנביא נחום.

העיתונאית טל שניידר חשפה לאחרונה ברשת את סיפור שיפוצו החשאי של הקבר, וכך היא כותבת: "2017 שני מהנדסים ישראלים, שאינם בעלי דרכון זר, מוטסים בחשאי לעיראק, לאיזור העיר אלקוש (איזור כורדי, לא רחוק מהיכן שדאעש הגיעו ונלחמו), הם מגיעים למקום לפי הצעת ארגון אמריקאי בשם Arch, שעובד על שחזור ושיפוץ אתרי מורשת. במקרה הזה: קבר הנביא נחום.

שני המהנדסים, יעקב שפר ומאיר רונן, מלווים על ידי עו"ד אמריקאי-יהודי, מוושינגטון, אדם טיפן, מי ששירת בעיראק כקצין אמריקאי במרילנד נשיונל גארד - טיפן הוא מנהל הפרויקט לשחזור קבר נחום, מטעם Arch ויש לו היכרות עומק לא נעימה עם המדינה (שירת שם בשנים הקשות)

על פי הדיווח של טל שניידר, המהנדסים הישראלים, יעקב שפר ומאיר רונן, הם מומחים בשחזור ושיקום בתי כנסת. בעבר המקצועי שפר היה בכיר ברשות העתיקות ולמשרד ניסיון רב בעבודה עם הרשות. הם נחתו בטיסה מיעד אירופי בעיר כורדית, שהו בה לילה אחד מוגנים במלון ומשם הועברו באותם ג'יפים שחורים בנסיעה של מאות קילומטרים לאלקוש.

"טיפן עו"ד האמריקאי-יהודי, מאמין ששחזור של אתר יהודי עתיק, בתוך כפר נוצרי, בתוך מדינה מוסלמית - הוא משימה קריטית למורשת הקהיליות היהודיות באיזור". ושניידר מדגישה: "את כל זה הוא עושה בהתנדבות".

עוד היא מספרת: "שמרנו על קשר ולפני 4 שנים הוא סיפר לי כיצד הגיע לישראל לקבל את ברכת הרב שלמה עמאר לפרויקט, וכיצד איתר מהנדסים ישראלים שיתכננו את השחזור לפי המסורת היהודית - אך ביקש ממני לא לפרסם עד שהפרויקט יהיה מוכן כדי לא לסכן חיים".

כך אמר לה טיפן, את מה שלדעתו 'אסור לשכוח': "אם חושבים על מעשי דאע"ש והפגיעה במיעוטים דתיים חשבנו שעבודת שיקום האתר היא מודל לתקווה ותזכורת להיסטוריה משותפת ולמורשת שכל הדתות חולקות. יהודים, נוצרים ומוסלמים חיו ביחד במשך מאות שנים, אולי לא באופן מושלם, אבל עם רמה מסוימת של סובלנות וקבלת האחר. אסור לשכוח זאת".

עיראק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד