י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
דרמה לילית • צפו

פירוק סוכת הפוסק: מאות שוטרים פשטו על השכונה הירושלמית

דרמה לילית בשכונת בית ישראל בירושלים: כוחות גדולים של המשטרה פשטו על השכונה כדי לאבטח את פירוק סוכת הגאון רבי משה ברנסדורפר. המשטרה פינתה עשרות תושבים שהתבצרו | צוות ההריסה של העירייה פירק את הסוכה כאשר מאות תושבים הפגינו נגד | צפו

פירוק סוכת הפוסק: מאות שוטרים פשטו על השכונה הירושלמית
פירוק הסוכה של הרב משה ברנסדורפר צילום: ישי ירושלמי 'בחדרי חרדים'

דרמה לילית (בין מוצאי שבת לראשון) התחוללה בשכונת בית ישראל בירושלים כאשר כוחות גדולים של המשטרה פשטו על השכונה, בפעם השנייה תוך פחות משבוע, כדי לאבטח את פירוק הסוכה של גאב"ד 'היכל הוראה', הפוסק הנודע הגאון רבי משה ברנסדורפר, שנבנתה בצורה בולטת מאוד, ושעוררה תשומת לב תקשורתית כאשר קומץ עיתונאים פרסמו תמונות מהסוכה, תוך השמעת טענות על כשל בבטיחות ועל אי-הפקת לקחים מאסונות מירון וקרלין.

במהלך השעות המאוחרות של הלילה התכנסו המוני תושבי האזור ברחובות הסמוכים לסוכה. כאשר עשרות תושבים התאספו בתוך הסוכה, ומתוך הסוכה אף הכריזו למתקהלים שיבואו לעמוד מתחת הסוכה כדי למנוע את הפירוק.

מאות השוטרים שהגיעו, אבטחו את פקחי עיריית ירושלים שהגיעו, בליווי משאיות ומנופים, לפרק את הסוכה הגדולה. לפני כן פשטו השוטרים על המבנה הצמוד לסוכה ורוקנו את הבית והסוכה מעשרות התושבים שהתבצרו בהם כדי למנוע את פירוק הסוכה.

במאה שערים התכוננו לפשיטה כבר מיום שישי. גורם בבית הרב סיפר ל'בחדרי חרדים' כי עיריית ירושלים והמשטרה החליטו לפרק את הסוכה כבר הלילה, זאת בעקבות דיון שאמור להתקיים מחר (ראשון) בבית המשפט המחוזי בנושא פירוק הסוכה.

"בעיריית ירושלים הבינו כי חלון ההזדמנויות נסגר, ולכן ממהרים לפרק את הסוכה לפני קיום הדיון", הוא הסביר, "בעיריית ירושלים חוששים כי הטענות שהיא הציגה יופרכו בבית המשפט, ולכן מבקשת לקבוע עובדות בשטח עוד לפני ההכרעה".

ההתפתחות האחרונה התרחשה ביום שישי האחרון כאשר בית המשפט המחוזי הסיר 'צו מניעה' שהוטל על פירוק הסוכה, עד לדיון שאמור להתקיים מחר.

במאה שערים אמרו כבר ביום שישי כי "מדובר במלחמת דת ממש. התושבים מכריזים כי לא יוותרו, וכי גם אם הרב בעצמו יסכים שיפרקו את הסוכה - הם ינהלו מלחמה נגד הפירוק".

אחת התלונות לבית המשפט נגד הסוכה, גורסת כי בניית הסוכה מפריעה ומסכנת את הלקוחות של מרפאת 'קופת חולים לאומית' הממוקמת מתחת לסוכה. עו"ד שרייבר, המייצג את בית הרב, טוען כי הטענות של קופת החלים סותרות אחת את השנייה, ובכתב הגנה שכתב הוא מונה את כל הטענות ומפריך אותו אחת-לאחת.

בכתב ההגנה נכתב כי בקופת החולים טענו שחסמו את הגישה למרפאה, אך מתמונות של הסוכה עולה כי הגישה פתוחה. כמו כן, בקופת החולים טענו כי הסוכה נבנתה על חלק מהכביש, אך מהתמונות עולה כי הסוכה נבנתה רק על מקום חניה.

כמו כן, ב'לאומית' טענו כי הסוכה מסכנת את שלום הציבור, אך עוה"ד טוען כי היא נבנתה בצורה שלא גורמת סכנה לשלום הציבור כלל. "כדלהלן: רק בתאנים וקפידות הכי מחמירות. 1. גם מבחינה הנדסית, שקיבל שני אישורים הנדסיים ממהנדסים מקצועיים (שאת המהנדס השני מר קוזניצוב הוא הוסיף ולקח לפי דרישות העירייה מלכתחילה שהתנו את קיומו של הסוכה באישור המהנדס קוזניצוב) . 2. בנה גדרות גבוהים 2.4 מ"ר מסביב לפיגום שלא יוכלו ילדים לטפס חלילה (עד שהעירייה פירקה חלק מהגדרות ולכן, לעת עתה, אין שם יותר את הגדרות הללו). 3. הוסיף פרוג'קטורים ענקיים על כל הסביבה שאנשים חלילה לא ייכשלו במכשולים מחמת החושך וכן תלו שלטים על המדרכה".

בכתב ההגנה מופיעות עוד טענות נגד התלונות על סוכת הרב ברנסדורפר, ובבית הרב טוענים כי יוכיחו בבית משפט שהצדק איתם.

כזכור, דרמה התחוללה ביום שלישי האחרון בשכונת בית ישראל בירושלים, כאשר כוחות משטרה גדולים הגיעו למקום לקראת פירוק סוכתו הגדולה של הגאון רבי משה ברנסדורפר, שנבנתה לאחר אישורי מהנדס חמורים.

מדובר בסוכה גדולה המוקמת מדי שנה, עם אישורי מהנדס מחמירים ביותר, אך השנה החליטו קומץ עיתונאים לפרסם תמונות מהסוכה, תוך השמעת טענות על כשל בבטיחות ועל אי-הפקת לקחים מאסונות מירון וקרלין, שהובילו למותם של 48 בני אדם.

קבוצה גדולה של אנשים, תושבי המקום, התבצרו בסוכה ואף ארגנו תפילת מנחה, כדי למנוע את פירוקה. במקביל מאות מתושבי השכונה התאספו מתחת לסוכה והתעמתו עם כוחות המשטרה, ואף פרצו את המחסום שהוצב על ידי המשטרה

ל'בחדרי חרדים' נודע כי לבסוף הושגה הסכמה, לאחר שהפוסק הגר"מ ברנסדורפר ביקש כי רב המשטרה הרב רמי ברכיהו יגיע אליו, האחרון נאות לסיים את הסאגה בצורה רגועה ושקטה, ועלה יחד עם מפקד משטרת ירושלים לבית הגר"מ, שם סוכם כי השוטרים יעזבו את המקום, וכי הסוכה תפורק ביום שלאחר מכן על ידי אנשי הבית.

גורם המקורב לבית הרב אמר, לאחר המהומה, ל'בחדרי חרדים' כי "במשך כל השנים מהנדסים בדקו את הסוכה, והשנה אף הובאו למקום משקולות והסוכה עומדת לטענתם בכל אמצעי הבטיחות".

לדבריו, "לאחר פרסומים בתקשורת החליטו בעירייה להוציא צו הריסה וכוחות גדולים הגיעו להרוס. למרות שיש אישור של המהנדס משה קוזניצוב".

מהמשטרה נמסר: "בשל הסכנה לחיי אדם ושלום הציבור, בשעה זו המשטרה מסייעת לעיריית ירושלים בהתאם לחוק ובכפוף להחלטות בימ"ש, בפירוק הסוכה שנבנתה בשכונת מאה שערים. הסוכה נבנתה על פיגומים בגובה רב ומהווה סיכון ממשי לנפש ולרכוש, פוגעת בציבור משתמשי הדרך, ומסכנת גם את הציבור המגיע למרכז הרפואי שנמצא במקום".

"בימים האחרונים התקיים שיח והידברות על ידי גורמי המשטרה והרשות המקומית אל מול בעליה של הסוכה שהוקמה בשכונת מאה שערים בירושלים, זאת במטרה להוביל לפירוקה ללא צורך בפעילות אכיפה. לנוכח העובדה שהסוכה לא פורקה ע״י מחזיק המקום, כעת המשטרה מאבטחת את אנשי עיריית ירושלים הפועלים מטעמה לפירוק הסוכה. נציין כי בשבוע שעבר בוצע ניסיון על ידי עיריית ירושלים לפירוק הסוכה בליווי כוח משטרה, ואלו נתקלו בהתנגדות אלימה במהלכה הותקפו כוחות המשטרה והעירייה שפעלו במקום. אז התחייב בעל הסוכה לפרק אותה באופן עצמאי. בהמשך הגיש הבעלים עתירה למניעת פירוק הסוכה, ובימ"ש החליט שלא להוציא צו עיכוב ביצוע לפעולות העירייה בשל הסיכון הבטיחותי הטמון בה. לפני זמן קצר, הגיעו כוחות משטרה אל שכונת מאה שערים בירושלים והחלו באבטחת גורמי העירייה בעת פירוק הסוכה ושמירת הסדר הציבורי באזור במהלך עבודות אלו", לשון הודעת המשטרה.

מעיריית ירושלים נמסר: "הלילה ביצעה עיריית ירושלים עבודה קריטית לפירוק מבנה מסכן חיים ברחוב זוננפלד 3. המבנה המדובר הוקם תוך גרימת סכנה ממשית קונסטרוקטיבית ובטיחותית למשתמשי המרפסת, להולכי רגל, לעסקים סמוכים, לקופת החולים, לילדים בשכונה, למכוניות נוסעות בסמוך ולכל עובר אורח במקום. השנה חווינו בדרך קשה את המשמעות של זלזול בהנחיות הבטיחות: בהר מירון ובגבעת זאב. אירועים שבהם לצערנו קיפחו את חייהם 48 בני אדם ורבים אחרים נפצעו. עיריית ירושלים לא תאפשר סכנות דומות בתחומיה, ותעשה הכל על מנת לשמור על ביטחון התושבים".

יצויין כי טרם הפירוק קיימו גורמי האכיפה בעיריית ירושלים הידברות נרחבת עם בוני הסוכה, ואף הציעו להם חלופה של קרקע סמוכה כדי לאפשר בנייה יציבה ובטוחה שלא מהווה סכנה. הצעה זו התקבלה על ידי בוני הסוכה, תוך התחייבות לבצעה לפני 5 ימים. בפועל, ההתחייבות לא בוצעה. לאור זאת, ובלית ברירה, הגיעו כוחות העירייה והמשטרה לבצע פירוק והסרת הסכנה לפני 5 ימים. הם נתקלו באלימות קשה מצד גורמים קיצוניים. למרות זאת, ולפנים משורת הדין הסכימו העירייה והמשטרה לאפשר פרק זמן נוסף ומתן הזדמנות שנייה לפירוק עצמי. גם התחייבות זו מצד הבונים לא בוצעה כפי שהתחייבו עד ליום 15/9. במקום זאת הם החליטו לפנות לבית המשפט המחוזי ולבקש עיכוב ביצוע של ההריסה. בית המשפט המחוזי קבע בשתי החלטות שונות כי אין עילה למתן עיכוב ביצוע וכי ניתן לבצע את ההריסה זה מכבר. לאור כל האמור, ולמען הסרת הסכנה מהציבור הרחב אשר עובר במקום, כמו גם מהציבור אשר התכוון להשתמש בסוכה המסוכנת, פעלו הלילה גורמי האכיפה של עיריית ירושלים יחד עם משטרת ישראל להסרת הסכנה בהקדם האפשרי", לשון הודעת עיריית ירושלים.

סוכה שכונת בית ישראל עיריית ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד