י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
למבינים בלבד

בונקרים צבאיים מוצעים למכירה במחיר שווה

בסוף שנות השלושים בנתה צ'כוסלובקיה רשת ביצורים נרחבת לאורך הגבול עם הרייך הגרמני, בשנים האחרונות היא מוכרת אותם לכל דורש ובעקבות כך מערכת הגנה ייחודית נמצאת בסכנת קריסה

בונקרים צבאיים מוצעים למכירה במחיר שווה
בונקר. אילוסטרציה צילום: pixabay

הצבא הצ'כי מכר אלפי בונקרים צבאיים שנועדו למנוע התקפה נאצית בשנת 1938. על רקע המכירה, מערכת הגנה ייחודית של כמעט 5,000 ביצורים נמצאת בסכנת הריסה.

בסוף שנות השלושים בנתה צ'כוסלובקיה רשת ביצורים נרחבת לאורך הגבול עם הרייך הגרמני. פראג חששה שהגרמנים יפתחו במתקפת הפתעה וידרסו את הגנות המדינה לפני שיהיה זמן לגייס את הצבא וכוחות המילואים.

למרות שהביצורים לא הושלמו במלואם עד ספטמבר 1938, יחד עם רכסי ההרים באזור הגבול הם היוו מכשול חשוב מול הוורמאכט, הגנרלים הנאצים חששו ממנו.

על אף שהממשלה בפראג גייסה 1.1 מיליון חיילים, והצבא היה מוכן להילחם ולהגן על עצמו, ראש ממשלת בריטניה נוויל צ'מברליין ועמיתו הצרפתי, אדוארד דלדייה, סיכמו הסכם מביש עם היטלר במינכן ב-29 וב-30 בספטמבר 1938. צ'כוסלובקיה ויתרה לרייך השלישי כמעט על כל אזור הגבול עם גרמניה, שם התגורר אז מיעוט גרמני גדול, וכך התפרקה צ'כוסלובקיה והקלה על היטלר לכבוש את אירופה.

המשמעות היא שכמעט כל ביצורי הגבול הצ'כוסלובקים ובונקרים הבטון נפלו לידי הנאצים. בלעדיהם המדינה הייתה חסרת אונים. זה עזר לנאצים לכבוש את שאר חלקי צ'כוסלובקיה ב-15 במרץ 1939. ביצורי הגבול סייעו מאוחר יותר לכובשים הגרמנים להתגונן מהצבא האדום באביב 1945. הלחימה בגבול המבוצר האטה משמעותית את ההתקדמות הסובייטית ועלתה בחייהם של אלפי חיילים סובייטים.

מאז שנת 2000, יורשתה של צ'כוסלובקיה, היא צ'כיה, והיא נפטרת בהדרגה מהביצורים. הצבא הצ'כי יכול להעביר אותם לאזורים או לעיריות, כמו גם למכור אותם לאנשים פרטיים.

"רשמנו בשטחנו 4,993 בונקרים קטנים לפני המלחמה", אמר פטר סייקורה ממחלקת העיתונות של משרד ההגנה הצ'כי לערוץ הגרמני DW. סייקורה הוסיף כי מכיוון שלמתקנים אלה אין עוד משמעות צבאית, כמעט שליש מהם כבר החליפו ידיים. "עד כה העברנו או מכרנו 1,767 ביצורים קלים ו-112 ביצורים כבדים" אמר. הצבא הצ'כי מתכנן למכור כמעט את כל הביצורים או לתת אותם לאזורים ולעיריות בחינם.

"הצבא ישמור רק כמה בניינים למטרות משלו, כגון מתקני אחסון", אמר סייקורה ל-DW. ביניהם בעיקר מבני מבצר גדולים יותר. הצבא רוצה לשמור על אחד מהם, למשל, כי הוא כולל מתקן למעקב אחר פיצוצים גרעיניים. מדי שנה מוצעים למכירה בונקרים נוספים של ביצור הגבול באתר הצבא הצ'כי. המחירים נעים בדרך כלל בין 1,000 אירו לכמה עשרות אלפי יורו. חלק מהמבנים כבר שופצו והפכו למוזיאונים שמושכים כעת תיירים מצ'כיה וגם מחו"ל.

בונקר צ'כיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד