כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
בתוך יומיים בלבד

לפני 80 שנה: יותר מ-30,000 יהודים נרצחו בידי הנאצים בקייב

לפני 80 שנה נרצחו יותר מ-30,000 יהודים בידי נאצים באתר באבי יאר שבקייב בתוך יומיים בלבד | יו"ר הציונות הדתית חה"כ סמוטריץ': "באבי יאר הוא סמל, אנדרטה של זיכרון לקהילות שלמות שנעלמו ומהווה תזכורת עבורנו, הצאצאים, שאסור לשכוח לעולם"

לפני 80 שנה: יותר מ-30,000 יהודים נרצחו בידי הנאצים בקייב
גיא ההריגה באבי יאר צילום: ישי ירושלמי

באבי יאר הוא האתר הידוע לשמצה ביותר של השואה באוקראינה - אך זיכרון הטבח נדחק במשך עשרות שנים.

אנה פורמן הצליחה לזהות עד כה 28,300 שמות. "בשנה האחרונה נוספו יותר מ-1,000 שמות חדשים", אמרה לערוץ הטלוויזיה הגרמני DW, פורמן היא מנהלת הפרויקט במרכז האנדרטה לבאבי יאר האוקראיני.

אבל לפורמן ולעמיתיה יש עוד הרבה עבודה. לפני 80 שנה בדיוק, ב-29 וב-30 בספטמבר 1941, ירו הנאצים למוות ביותר מ-33,000 איש בקייב הכבושה, רובם יהודים. זה היה פס ייצור של מוות. "משפחות שלמות נהרגו. הקורבן הצעיר ביותר שהצלחנו לזהות הוא תינוק, בן יומיים בלבד", אמרה פורמן. בסך הכל יש הערכות שבין 70,000 ל-100,000 איש נהרגו בשנת 1943. בין ההרוגים נכללו, קומוניסטים ושבויי מלחמה.

ב-19 בספטמבר 1941, כשלושה חודשים לאחר הפלישה לברית המועצות, צעדו הכוחות הנאצים אל קייב, בירת אוקראינה הסובייטית. כמה ימים לאחר מכן פוצצו לוחמי נהתנגדות מספר בניינים במרכז העיר שבה התגוררו הכובשים. הנאצים השתמשו בזה כעילה לטבח. עלונים הופצו ברחבי העיר שמנתה למעלה ממיליון תושבים, וקראו ליהודים להופיע בצומת בפאתי קייב בשעה 8:00 ב-29 בספטמבר 1941. הם היו אמורים להביא כסף ולבוש חם. כל מי שסירב להגיע יירו בו.

אנשים נצטוו להוריד את בגדיהם. אחר כך הם הועברו לקצה השטח, שם ירו בהם. מוזיקה רועשת ומטוס שהסתובב מעל היו אמורים לנטרל את הצרחות והיריות. האחראי לטבח היה קצין נאצי, פול בלובל, שהיה מעורב גם במבצעים דומים אחרים באוקראינה. הוא הורשע והוצא להורג באחד ממשפטי נירנברג.

יו"ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ פרסם אתמול פוסט בחשבון הפייסבוק שלו על הרצח הנורא.

"נזכור ולא נשכח לעולם. לפני 80 שנה התרחש הרצח הנורא בבאבי יאר. עשרות אלפי יהודים הוצאו להורג תוך 48 שעו יהדות קייב נמחקה, נרצחה" כתב סמוטריץ.

"בערב יום הכיפורים 1941, הורו הנאצים ימ"ש ליהודי קייב להתאסף, ומשם היהודים הוצעדו אל באבי יאר ונרצחו. הנאצים ושותפיהם מהמשטרה האוקראינית יצרו את גיא המוות, גיא הרצח. מעל 33 אלף יהודים נרצחו ב-29 ו-30 לספטמבר 1941. במשך אותה שנה הם רצחו עוד 15,000 יהודים שנתפסו בעיר ובסביבתה".

"אבות, אמהות, סבים וסבתות, ילדים וילדות, תינוקות, תלמידים, מחנכים ורבנים, סוחרים ורופאים, מדענים ואחיות. קהילה שלמה. באבי יאר הוא סמל, אנדרטה של זיכרון לקהילות שלמות שנעלמו ומהווה תזכורת עבורנו, הצאצאים, שאסור לשכוח לעולם".

"באבי יאר הוא סמל של אנטישמיות מזוקקת, בוערת ויוקדת. שנאת היהודים. שנאה שלצערנו חיה ובועטת. פעם היא פורצת באירוע ירי בקהילה יהודית, פעם בטיל מעזה אל עבר שדרות, פעם באירוע ביריונות ברחובות אירופה ופעם בדקירה ברחובות ירושלים. אבל ב"ה בדור הזה אנחנו יכולים לייצר מציאות אחרת. אנחנו מפקידים את גורלנו בידינו. תפקידנו לעמוד זקופים, גאים, לזכור ולא לשכוח. אחרי אלפים שנות רדיפות ופוגרומים שהוצעדנו נגד רצוננו במסעות השפלה ורצח, תפקידנו להביט נכוחה אל עמי העולם ולומר בקול ברור, מדינת ישראל היא קרן אור של צדק ומוסר, מדינת ישראל נמצאת כאן, בין היתר, כדי לוודא שיהודי בכל מקום בעולם יידע שיש לו מקום, יש לו בית, יש לו מי שדואג לו. לעולם לא עוד. יהי זכרם של הנרצחים ברוך".

נאצים באבי יאר שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד