כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
בין בני ברק לכפר קאסם

"להחזיר את ההרתעה" - רק כשמדובר בחרדים?//אבי גדלוביץ'

מאות שוטרים פושטים באישון ליל על שכונת מגורים ומשליכים רימוני הלם לכל עבר. לא, לא מדובר בכפר קאסם אחרי תקיפה אלימה במיוחד של שוטרים | "צריך להחזיר את ההרתעה", טענו גורמים במשטרה לאחר שמאות שוטרים פשטו על העיר בני ברק, לפני קצת פחות משנה | דעה

 "להחזיר את ההרתעה" - רק כשמדובר בחרדים?//אבי גדלוביץ'
שוטרים בבני ברק צילום: אבי גדלוביץ'

אלימות מזעזעת כלפי שוטרים כפי שראינו בכפר קאסם היא דבר חמור, שאסור בשום אופן לעבור עליו לסדר היום. המשטרה כבר הספיקה לעצור ארבעה מהחשודים בתקיפה והבהירה שצפויים מעצרים נוספים.

אולם דבר אחד לא ראינו ביישוב הערבי שנמצא במרחק של 20 דקות נסיעה מתל אביב: פשיטה של מאות שוטרים, לוחמי מג"ב ויס"מ והשלכת עשרות רימוני הלם לעבר אזרחים. התיאור הזה מוכר לכם?. כך בדיוק נהגה המשטרה אחרי שמספר צעירים תקפו רכב בו נסעו שוטרים, אשר דרשו לאכוף את תקנות הקורונה בבני ברק.

התקרית התרחשה בחודש שבט האחרון, בעיצומה של התפשטות הקורונה. במשך שעות ארוכות שהו כוחות גדולים של משטרה (310 שוטרים  - כפי שנחשף ב'בחדרי חרדים') בכמה מוקדים בעיר, והתחושה הייתה זירת קרב של ממש.

באותו לילה שבו פשטה המשטרה על העיר, לא נעצר אפילו חשוד אחד בתקיפת השוטרים. מה כן היה? אלימות בלתי מידתית מצד חלק מהשוטרים ואלפי ילדים מבוהלים ומבועתים שלא הצליחו להירדם, בשל קולות הפיצוצים והצעקות שנשמעו מכל עבר.


תקיפת השוטרים בבני ברק, שוטר פצוע בכפר קאסם

בזמן ההתרחשות, דאגו גורמים שונים במשטרה להסביר שהמטרה של הגעת השוטרים לעיר היא החזרת ההרתעה של התושבים כלפי לובשי המדים, שלטענת אותם גורמים איבדו אותה במהלך תקופת הסגרים. והאמת היא, שזה פשוט לא נכון.

פורעי חוק קיימים בכל מקום, אבל גם במשטרה יעידו שאירועים מסוג כזה הם לא שכיחים בבני ברק ובערים החרדיות בכלל. אז מדוע כשמדובר בעיר חרדית, הצפופה ביותר בארץ, נתנה המשטרה אור ירוק למבצע חריג בהיקפו, כאילו היה מדובר בכפר פלסטיני עוין.

ברור לחלוטין שלא היה צריך "להחזיר את ההרתעה", כי בבני ברק ובערים החרדיות היא פשוט קיימת. לעומת זאת, כשיורים על בית של קצין ומכים שוטרים באלימות קשה, מדובר באיבוד מוחלט של ההרתעה מהמשטרה ביישובים הערבים.

כמעט שנה עברה מאז אותו לילה. לרבים מהתושבים ייקח עוד זמן רב לשכוח את המראות והקולות. אולי כעת, כשגם קצינים בכירים במשטרה מבינים שמדובר בטעות, הגיע הזמן להתנצל בפני התושבים, שרבים מהם איבדו את האמון בארגון שאמון על שלומם וביטחונם.

הביקורת מופנית לא רק כלפי משטרה. זמן קצר אחרי אותה תקיפה בבני ברק, נשמעו גינויים מקיר לקיר. פוליטיקאים מכל קצוות הקשת, ביניהם גם חברי כנסת חרדים, אשר דאגו לשגר הודעות חריפות נגד התוקפים החרדים. למעלה מיממה חלפה מאז התקרית בכפר קאסם, והתגובות, כשלא מדובר בחרדים כמובן, מגיעות רפות במיוחד, אם בכלל.

תקיפת שוטרים אלימות כפר קאסם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד