י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
"אחרי שנה של היעדרות"

המומחים מזהירים: השפעת תחזור - ובגדול

שלושה שבועות מחסנים בישראל נגד השפעת במקביל למנת החיסון השלישית של הקורונה, אך עד כה פחות מרבע מיליון התחסנו, "היענות נמוכה של הציבור" | המומחים מזהירים: "בשנה שעברה כמעט לא הייתה שפעת בעקבות אמצעי הזהירות של הקורונה, השנה היא עלולה להיות קשה"

המומחים מזהירים: השפעת תחזור - ובגדול
אילוסטרציה צילום: pexels

שלושה שבועות מתחילת מתן ‏החיסון נגד שפעת: פחות מרבע ‏מיליון ישראלים קיבלו את הזריקה. בקו‏פות החולים אומרים כי מדובר בהיענות ‏נמוכה יחסית של הציבור, כשברקע מתקיים גם מב‏צע החיסונים השלישי נגד קורונה.

‏בקופת חולים כללית, הגדולה ביש‏ראל, קיבלו עד כה כ-150 אלף מבוטחים ‏חיסון נגד שפעת. בקופת חולים מכבי ‏מדווחים על כ-50 אלף, במאוחדת על 25 ‏אלף ובלאומית 12 אלף. בסך הכל 237 ‏אלף מחוסנים. בקופות אומרים שמדובר ‏במספרים שהם מתחת לציפיות. כך על פי כתבת 'ידיעות אחרונות' נונה פוקס

במקביל, ‏מומחים מזהירים שבחורף הקרוב השפעת עלולה להיות קשה וחוששים ממספר מחוס‏נים נמוך ‏"בשנה שעברה כמעט לא הייתה שפ‏עת", אומר פרופ' צבי פרידלנדר, מומחה לרפואה פנימית ולמחלות ריאה ומנהל ‏מחלקה פנימית בהדסה עין כרם, "אבל ‏השנה היא עלולה להגיע בעוצמה, משום ‏שאנשים לא מתחסנים נגדה כבר בפעם ‏השנייה".

"זה יוצר מצב" ממשיך פרופ' צבי, "שהמערכת החי‏סונית שלהם לא מכירה את הנגיף ופ‏חות יודעת להתמודד איתו - ואז נוצרת ‏לפעמים מחלה יותר קשה. אנחנו יודעים ‏בצורה ברורה, כמו במקרה של חיסוני ‏קורונה, שהחיסונים נגד שפעת מפחי‏תים תחלואה וגם תחלואה קשה. אין שום ‏התנגשות בין שני החיסונים האלה, אבל ‏מומלץ להמתין מספר שבועות ביניהם, ‏בעיקר משום שאם יהיו תופעות לוואי, ‏הן יופיעו בנפרד".

‏פרופ' פרידלנדר מוסיף: "אנחנו לא ‏יודעים בוודאות למה השפעת נעלמה ‏בשנה שעברה. ההנחה היא שזה נגרם ‏בגלל הריחוק החברתי והמסכות שבגלל ‏הקורונה. תוספת של חולי שפעת בזמן ‏הזה, תקשה מאוד על המחלקות הפני‏מיות בבתי החולים, שגם כך מאוד עמו‏סות ועובדות קשה עם חולי הקורונה".

החשש העיקרי הוא שבמקביל להמשך ‏גל הקורונה, יבוא גל משמעותי של שפ‏עת ומחלות חורף אחרות, ואותם אנשי ‏רפואה, עם אותו ציוד ייאלצו לטפל בה‏רבה יותר חולים.

‏ד"ר דורון דושניצקי, מומחה ברפואת ‏ילדים בלאומית, אומר: "בשנה שעברה ‏לא הייתה כמעט תחלואת שפעת בגלל ‏הסגרים ושאר אמצעי הזהירות של הקו‏רונה. המשמעות היא שבמשך שנה הציבור ‏לא נתקל בשפעת, ולכן הוא מהווה ‏נגיף שמערכת החיסון שלנו פחות מוכנה ‏אליו. אם יבוא גל של שפעת, הוא עלול ‏להיות גדול וקשה. מנגד, ייתכן שתימשך ‏המגמה של מיעוט חולים בשפעת, אבל ‏בכל מקרה אנחנו צריכים להיות מוכנים ‏לכל תרחיש".

שפעת חיסון לקורונה חורף

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד