כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

אז מה קרה בחג בחצרות הקודש ובבתי גדולי ישראל?

איפה אכסנו את האלפים שהתארחו בחצר גור? • מדוע בכה האדמו"ר מבעלזא ב'מה נשתנה'? • מתי מסר האדמו"ר מנדבורנה שיעור ל'ליטאים'? • אדמו"רים ו'גדולים' - סיכום החג

טיש חסידי. צילום: ארכיון
טיש חסידי. צילום: ארכיון



• גור: בעוד וביום טוב ראשון ובימי חול המועד לא נערכים בגור טישים, הרי שבשביעי של פסח נערך טיש גדול לכלל החסידים. אלפי בני ישיבות גור מילאו את האכסניות - מוסדות לימוד השובתים בימי החג. האדמו"ר הנהיג חידוש - לדאוג לפני החג לנקות את האכסניות בהם ישהו החסידים. האורחים הרבים קיבלו מרק וצ'ולנט בסעודות החג, שנערכו בקומת ביהמ"ד הגדול למטה. בטיש שנערך ביו"ט אחר תפילת מנחה וארך כשעה, חילק האדמו"ר יין ופירות, חברי המקהלה שרו את הפיוט "ובכן ויושע ה'" בניגון של 'אקדמות'. הגבאי ר' מנדל בינקה הקריא את שמות מעמידי היין, ובהמשך מסר האדמו"ר 'שמועס' בענייני החג. לאחר הטיש חזר הגבאי ר' יצחק מאיר טאומן על תוכן ה'שמועס' במגאפון.

• סאטמר: לראשונה הועמד בשולחן ליל הסדר של האדמו"ר מסאטמר 'כוס של אליהו' של האדמו"ר בעל ה'אמרי חיים' מויז'ניץ זצ"ל, אותו קיבל האדמו"ר בחלוקת הירושה בבית ויז'ניץ, לאחר פטירת חמיו האדמו"ר ה'ישועות משה' זצ"ל. בנוסף ל'כוס של אליהו' הוצבו על השולחן גם קערות מכסף בהם השתמש חמיו ה'ישועות משה', שאף בהם זכה בחלוקה. כ-210 חתנים הלומדים בישיבת סאטמר השתתפו בשני הסדרים שערך האדמו"ר.

• בעלזא: על שולחן ליל הסדר של האדמו"ר הונחה הקערה של האדמו"ר בעל ה'דמשק אליעזר' מויז'ניץ זצ"ל, שחמיו האדמו"ר בעל ה'ישועות משה' מויז'ניץ זצ"ל השתמש בה, והאדמו"ר מבעלזא קיבלה בעת חלוקת הירושה. בן האדמו"ר, הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח, הגיש לאדמו"ר קויטל ובו רשומים כל האברכים הנשואים המצפים שנתיים לפחות לזרע של קיימא, שמותיהם ושמות בנות זוגן – האדמו"ר הניח את הקויטל על ההגדה, שם הוא נותר כל הסדר, ולאחר הסדר קרא את הקויטל במשך זמן רב. לאחר 'מה נשתנה' חזר האדמו"ר על הקושיות בספיקת כף על כף כנהוג בבעלזא, בבכי רב ובשילוב מילים על הגלות בה אנו שרויים. "מה נשתנה גלות זו מגלויות אחרות, שגלות מצרים הייתה מאתיים ועשר שנים, גלות בבל היתה שבעים שנה, וגלות זו - גלות אדום - היא כה ארוכה, יותר מאלף תשע מאות שנים. כשהגיע ל'בשעה שיש מצה ומרור מונחים לפניך' אמר 'תורה' בלשון קודש בנושא אמונה. נכדו הרביעי של האדמו"ר - הבחור חיים מאיר, חבש בערב חג כובע לראשו, היות ובחודש אב ימלאו לו 12 שנים. בשביעי של פסח, בעת עריכת הטיש לכבוד נעילת החג, שר האדמו"ר לראשונה את הניגון 'מהר והבא עלינו ברכה ושלום מהרה מארבע כנפות' של חסידות ויז'ניץ.

• ויז'ניץ: במהלך ליל הסדר שיגר האדמו"ר שיריים לכל היתומים שהסבו על שולחנו והוזמנו על ידו אישית בימים שלפני החג. מהאפיקומן שיגר לחסידים הצריכים ישועה. שני חידושים נוספו השנה: בליל שביעי של פסח שינה מהמנהג לשיר בנוסח מיוחד את ה'שירה', והיא נאמרה בנוסח תפילה רגיל. במוצאי החג ביקש האדמו"ר מהמלווים אותו שילוו אותו רק מאחוריו ולא מלפניו. בנעילת החג דיבר על 'לא שינו את שמם, לשונם ולבושם', וביקש לתקן מספר תקנות שכבר דיבר עליהם בעבר, ובין היתר שידברו רק באידיש, שלא יתביישו בשמות היהודיים שניתנו על שמות ההורים ושלא ישתמשו בכינויים שונים.

אילוסטרציה. צילום: יעקב כהן צילום: אילוסטרציה. צילום: יעקב כהן
אילוסטרציה. צילום: יעקב כהן


יצא מבית החולים

• ויז'ניץ: החסידים התכנסו בבית המדרש – 'מרכז חסידי ויז'ניץ', לחוג את ליל הסדר בצילו של האדמו"ר. בין המוזמנים נכחה משפחה שאביה, שהיה מקושר מאד לאדמו"ר, הלך לעולמו בשנה שעברה. רגע מרגש במיוחד נרשם כאשר באמירת 'מה נשתנה' קרא האדמו"ר לילד היתום לעמוד לצידו, ואמר לו "ילדי היקר, אני אביך, שאל אותי ואענה לך על הקושיות". במהלך הסדר הדגיש האדמו"ר את חובת ה'והגדת לבנך' בהנחלת המסורת לילדים בנחת. בשבת חול המועד שלח האדמו"ר את את שני חתניו, הרב ברוך הגר והרב דוד רוזנבוים, ל'מיטאג טיש' שערך אחיו הגדול, ששלח קודם לכן בערב שבת חול המועד את בנו הרב יעקב מרדכי הגר להשתתף ב'מיטאג טיש'. ב'טיש נעילת החג' דיבר האדמו"ר במשך שעה ארוכה וביקש מחסידיו להקפיד על שיעורי תורה ברבים במשך כל השנה, והצהיר כי יפקח ויחזק אישית את השיעורים בבתי המדרשות של ויז'ניץ. בסיום דבריו בירך את הציבור, ואיחל כי הקיץ הבא עלינו לטובה יהיה המשכו הרוחני של חג הפסח:

• צאנז: האדמו"ר נוהג לא לצאת בחול המועד מביתו, אך השנה יצא לקרית הבעש"ט בפתח-תקוה לרגל שמחת הברית לנכד גיסו רב השכונה הרה"צ רבי אפרים פישל מוטצען. לאחר הברית הורה לפתע לנהג לנסוע למרכז הרפואי 'שיבא' בתל השומר לבקר אצל אחד החסידים שאושפז בערב החג במצב קשה, האדמו"ר שהה אצלו זמן רב וחיזקו בדברים.

• באיאן: בסיומו של טיש נעילת החג נשא האדמו"ר דברי הספד קצרים ונרגשים על הגאון החסיד רבי אליעזר רבינוביץ זצ"ל, מזקני וראשי החסידות שנפטר בליל שביעי של פסח. האדמו"ר ציין את מסירותו של המנוח בהתמסרותו לתקומת החסידות והקמת מוסדות ממלכת רוז'ין.

• סערט ויז'ניץ: האדמו"ר היה מאושפז ערב החג בבית החולים בשל דלקת ריאות. אך ערך את ימי הפסח במחיצת חסידיו ברמת ויז'ניץ בחיפה. בליל הסדר אמר האדמו"ר את כל ההגדה לבדו, מה ששלא קרה בשלש השנים האחרונות, ובמהלך טיש ליל שביעי של פסח, שר האדמו"ר במשך 13 דקות ברציפות את ה'ניגון הויז'ניצאי' המושר בעת המצוה טאנץ.

הגר"ח בתל השומרצילום: הגר"ח בתל השומר
הגר"ח בתל השומר


האדמו"ר אצל הליטאים

• ערלוי: התכנסות חג השנתית של החסידות בו מגיעים כל החסידים מכל הארץ להקבלת פני רבו ברגל נערכה ביום חמישי ב' דחול המועד באולם בשכונת קטמון בירושלים. האדמו"ר השתתף מתחילתו ועד סופו. נושא הכנס: חינוך. נשאו דברים: הגאון רבי משה סופר אב"ד חסידי ערלוי, נואם הכבוד, לראשונה דמות שאינה נמנית על אנשי החסידות - הגאון רבי מתיתיהו דייטש.

• רחמסטריווקא: לראשונה הופיע בערב החג ביטאון 'היכלות' – ממלכת התורה והחסידות דחסידי רחמסטריווקא בארה"ק. מכיל תמונות נדירות מזקנו של האדמו"ר רבי יוחנן זצ"ל ואביו זצ"ל, והאדמו"רים רבי מרדכי ורב דוד זצ"ל, דברי תורה מהאדמו"רים וכתבה על הרב משה שמואל אייזנבך ז"ל גבאי בית הכנסת רחמסטריווקא למעלה מארבעים שנה, שנפטר לאחרונה, כתבה נוספת על סכנות האינטרנט בו אמר האדמו"ר שלא יוציא ידי חובה למי שיש אינטרנט. הביטאון יופיע מידי חודש. תפילת מוסף ברחמסטריווקא הסתיימה בחג ראשון ואחרון בשעה 4:00 אחר הצהריים. במוצאי שביעי של פסח חילק האדמו"ר מצות ל'ביזת הים' במשך שלש שעות עברו רבים לקבל מצות וברכה מהאדמו"ר. הטיש הסתיים בשעה 4:00 לפנות בוקר בתפילת מעריב וספירת העומר.

• נדבורנה: לראשונה האדמו"ר מסר שיעור בבית כנסת 'ליטאי' מובהק שם נערכים שיעורי תורה מרכזיים בחול המועד. השיעור נמסר בערב שביעי של פסח, בבית המדרש תלמידי ישיבת פוניבז' צעירים ברחוב האדמו"ר מצאנז בבני-ברק. האדמו"ר פתח את השיעור באידיש אך נעתר לבקשת קהל השומעים שברובו לא הבין ואמר "התורה ניתנה בשבעים לשון" ועבר לעברית. בשיעור השתתף קהל רב. בטיש ליל שביעי של פסח השתתף איש העסקים דן גרטלר. במהלך שירת הים נצפה גרטלר שר בהתלהבות חסידית. למחרת ערך לו האדמו"ר 'מי שברך'.

• אמשינוב: האדמו"ר הגיע בערב שבת חול המועד לתפילה ברחבת הכותל המערבי בשעה 6:10 סמוך לכניסת השבת. בשעה 6:48 עזב את הכותל, רכבו של האדמו"ר הוריד אותו בכניסה לשכונת בית וגן דקה לפני השקיעה ומשם צעד לבית מדרשו ברחוב הרב פרנק. טיש מוצאי שביעי של פסח הסתיים בשעה 1:30 בלילה. הזמנים בחצר שבו בשנים האחרונות למסלולם הרגיל.

• מודז'יץ: ביום טוב ראשון בעת עליית האדמו"ר, הוא ערך 'מי שבירך' מיוחד למארגני ה'קמחא דפסחא' של החסידות ולכל המסעיים והתורמים. האדמו"ר הלחין ניגון חדש על המילים 'בצאת ישראל' ביום שישי בערב שבת חול המועד. בשביעי של פסח לפני תפילת מעריב, הורה לחסידיו ללמוד את הניגון החדש ובמהלך הטיש שרו אותו. כשהאדמו"ר קם לריקוד מיוחד. גם למחרת בטיש נעילת החג שרו במשך שעה ארוכה.

• ספינקא: בחסידות ציינו את סיום החג בערב שביעי של פסח, באירוסי בתו הצעירה והאחרונה של האדמו"ר, עם החתן מישיבת טשעבין, בן הגאון רבי מתיתיהו דייטש רבה של שכונת רמת שלמה בירושלים. השדכן היה הגר"ש רבינוביץ מרבני הקהילות ברמת שלמה ובעל ה'פסקי תשובות' וגיסו של האדמו"ר מספינקא.

אילוסטרציה. צילום: יעקב כהן צילום: אילוסטרציה. צילום: יעקב כהן
אילוסטרציה. צילום: יעקב כהן


אצל ראשי הישיבות

• הגראי"ל שטיינמן: אלפים עלו בחג לביתו של הגראי"ל, וביקרו במעונו עשרות רבנים, ראשי ישיבות ועסקנים. הגראי"ל הזהיר שיש סכנה לטייל במקום בו יש מים וביקש מראש ישיבה, לבטל טיול שתוכנן בישיבתו לאחר החג. בערב שבת חול המועד לאחר ששימש הגראי"ל סנדק ביקר במעונו של הגר"ש הלוי וואזנר בעל 'שבט הלוי'. בשבת חול המועד נכנסו למעונו הגרא"י קוק ראש ישיבת 'מאור התלמוד' והגרמ"ב זילברברג רבה של שיכון ה' בעניין סוגיית הגיוס. הגראי"ל אמר שהוא מתנגד לארגון הפגנה גדולה שכן יזיק יותר משיועיל.

• הגר"ע יוסף: בערב החג נערך במעונו מעמד מכירת החמץ לגוי ביחד עם הגרש"מ עמאר, בנו הרב אברהם יוסף ודיינים נוספים. הגר"ע מכר בעצמו לגוי את החמץ. בכל בוקר לאחר התפילה הגיעו רבנים וראשי ישיבות להקביל פני רבם. ביום חמישי ב' דחול המועד, השתתף במעמד 'ועתה כתבו לכם' בבניני האומה בירושלים. ביום ראשון ערב שביעי של פסח ביקר אצלו נשיא המדינה שמעון פרס. הגר"ע אמר לנשיא 'התורה מגינה על עם ישראל'.

• הגר"ש וואזנר: בנעילת החג נשא דברים בבית מדרשו 'חכמי לובלין'. בין דבריו אמר: "הפושעים והכופרים לא יצליחו במזימתם למנוע את לימוד התורה בארץ הקודש".

• הגר"ח קנייבסקי: במוצאי החג הראשון עלה כמנהגו מידי חול המועד לירושלים. תחילה ביקר את הגרי"ם דרוק ראש ישיבת 'תפארת ישראל' ומשם עלה לתפילה בכותל. לאחר התפילה ערך ביקור מפתיע אצל גאב"ד 'העדה החרדית' הגרי"ט וייס, כביקור גומלין לביקורי הגאב"ד אצלו. במוצאי שבת חול המועד ביקר את הגר"א עוזר ראש ישיבת לומז'א המאושפז במקום לאחר תאונה קשה, והמשיך ביקור בבית בנו הגר"ש קנייבסקי ראש ישיבת 'קרית מלך' ובית הגאון הצדיק רבי שריה דבילצקי המתגורר בסמיכות לבנו.

• הגר"ח גריינמן: בחצרו של הגר"ח גריינמן התעסקו החל מצאת החג הראשון בהוראה שנתן למקורביו ולבני ביתו שלא לרכוש סוכר כשר לפסח בהשגחת הבד"ץ העדה החרדית מחשש כי באריזות הסוכר קיימים גרגירי חיטה. בעקבות כך הורה הגר"ח להחליף את הסוכר של הבד"ץ לסוכר שבהשגחת הגרמי"ל לנדא, במהלך החג ביקרו במעונו של הגר"ח הגר"ד סגל, הגר"י אדלשטיין הגרמ"י שלזינגר, הרב מאיר פרוש והרב אריה דרעי.


• הגר"ח קנייבסקי: במוצאי החג הראשון עלה כמנהגו מידי חול המועד לירושלים. תחילה ביקר את הגרי"ם דרוק ראש ישיבת 'תפארת ישראל' ומשם עלה לתפילה בכותל. לאחר התפילה ערך ביקור מפתיע אצל גאב"ד 'העדה החרדית' הגרי"ט וייס, כביקור גומלין לביקורי הגאב"ד אצלו. במוצאי שבת חול המועד ביקר את הגר"א עוזר ראש ישיבת לומז'א המאושפז במקום לאחר תאונה קשה, והמשיך ביקור בבית בנו הגר"ש קנייבסקי ראש ישיבת 'קרית מלך' ובית הגאון הצדיק רבי שריה דבילצקי המתגורר בסמיכות לבנו.

• הגר"ח גריינמן: בחצרו של הגר"ח גריינמן עסקו החל מצאת החג הראשון בהוראה שנתן למקורביולא לרכוש סוכר כשר לפסח בהשגחת הבד"ץ העדה החרדית, מחשש כי באריזות הסוכר קיימים גרגירי חיטה.ןלהחליפו לסוכר שבהשגחת הגרמי"ל לנדא, במהלך החג ביקרו במעונו הגר"ד סגל, הגר"י אדלשטיין, הגרמ"י שלזינגר, הרב מאיר פרוש והרב אריה דרעי.

• הגר"ש אויערבך: במוצאי חג ראשון ביקר את האדמו"ר מגור שם שהה למעלה מעשרים דקות. ביום חמישי ב' דחול המועד צעד מביתו בשכונת שערי חסד לישיבת המקובלים שבראשות הגר"ד בצרי שם השתתף במצוות פידיון פטר חמור. לדבריו ההליכה ברגל למצווה היא שכר פסיעות, במהלך החג הגיעו למעונו של הגר"ש עשרות ראשי ישיבות ורבנים להתברך.

• הגר"י עדס ראש ישיבת 'קול יעקב' השתתף בליל שביעי של פסח, באמירת 'שירת הים' בבית הכנסת המרכזי 'חניכי הישיבות' בשכונת בית וגן ונשא דברים במעמד מאות אברכים. הוא הזכיר כי "אנו נמצאים ב'שעת השמד' וכי, "אין כל ספק שבמצב זה כל בני הישיבות יהיו מוכנים ללכת אל הכלא בראש מורם עם הגמרא בידיהם, הקיצוצים גם לא יפחידו והאברכים יסכימו לחיות מתוך הדחק".
פסח בחצרות הקודש בעלזא ויזניץ חסידים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד