כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מהומה על לא מאומה

מוסר ההשכל האמיתי שצריך ללמוד מקריסת וואטסאפ ופייסבוק השבוע

התגובה הציבורית והתקשורתית ל"אירוע" נפילת הרשתות החברתיות, יצאה מכל פרופורציה • איך כמה שעות של ניתוק מאינפורמציה חסרת תועלת, גרמו לנו לצאת מגדרנו ולחשוב שסוף העולם הגיע? • האם הציבור הכללי יבין באיחור מה שהבין הציבור החרדי כבר מזמן?

מוסר ההשכל האמיתי שצריך ללמוד מקריסת וואטסאפ ופייסבוק השבוע
וואטסאפ צילום: unsplash

משהו לא טוב מתרחש בחברה העולמית. שנים יש דיבור על הנזק שמביאות הרשתות החברתיות למיניהן ועל ההתמכרות שלנו לבידור זול ששורף לנו זמן  יקר. אולם עוצמת השיגעון מתבטאת, איך לא, דווקא כאשר לרגע אנחנו מתנתקים מאותן רשתות, כפי שקרה השבוע.

ואני לא מדבר על הלקח החיובי שאנחנו צריכים להפיק כחברה מהשעות היפות בהן היינו מנותקים ומנוזרים מהבלי העולם הזה (בפרט כי באופן אישי הייתי דרוך ומוטרד יותר מתמיד במחשבה -  'מתי זה כבר יחזור לעבוד סוף סוף?'...), אני לא איש של מוסר ולמען האמת די חלש בחשבונות שמים, לכן אני רוצה להתמקד דווקא בתגובה הציבורית והתקשורתית לאותו "אירוע" ולנסות לתאר את המהומה על לא מאומה, כהווייתה.

כי כשחושבים על זה, מה היה כאן בסך הכל? רשת חברתית שאמורה להעביר לנו את הזמן, לרוב בברברת חסרת פשר, נפלה לכמה שעות. על מה העסק? מה הביג דיל? אז לא עלינו לא נקבל עדכון בזק על העקיצה ששלח ביבי לבנט בנאום במליאה ורחמנא ליצלן הדיון המעמיק בקבוצת "ויכוחים בלי יוסי" (אני מניח שישנה כזאת קבוצה...) ידחה לכמה שעות. האם זה מצדיק רעש עולמי, נזק של מיליארדים, סיקורים, כתבות, טורים ומה לא?

וזה לא שהתנתקנו לגמרי מהעולם, הייתה האפשרות הזאת של להקליד כמה מספרים בפלאפון וללחוץ על הלחצן הירוק וממש לשוחח אחד עם השני בשיטה המיושנת הזאת שנקראת "שיחה טלפונית" .

גם אתרי החדשות פעלו ביתר שאת (בין היתר כדי לדווח על אותה תקלה...) כך שיכולנו לדעת מה מתרחש סביבנו ולהתעדכן בנעשה בעולם, אז ממה נוצרה הבהלה הכה הגדולה? איזה חוסר הרגשנו?

בנוסף, זה אפילו לא התרחש בזמן שרובנו עובדים, אז היה ניתן לומר שזה הפריע להתנהלות השוטפת שלנו, אלא בשעות הערב המאוחרות, בהן לרוב לא מתרחשים דברים דרמטים.

למען האמת אני לא יודע בדיוק להצביע על מסקנה מסוימת שאני לומד מכל הברדק הזה, אבל די ברור שהחברה הכללית בבעיה, בעיה רצינית. בעתיד מן הסתם יפתחו רשתות חברתיות נוספות והצורך שלנו להרגיש מחוברים ולהתעדכן אונליין בכל רבע הגיג, רק ילך ויתעצם. אני לא נוהג לרוב להשתמש בדימויים בומבסטיים, אבל תחושת הניכור שחשו השבוע מיליארדים והתגובה הציבורית הרועשת ברחבי העולם, היא נורת אזהרה ענקית ומהבהבת לכלל הציבור, שאולי יבין באיחור מה שהבין הציבור החרדי כבר מזמן - מדובר בהתמכרות לכל דבר, ששורפת לנו את הדבר היקר מכל - זמן. זמן עם הילדים, זמן איכות עם המשפחה וזמן לבצע מטלות שאנחנו דוחים כל הזמן.

לא מן הנמנע שבעתיד הקרוב יקומו סדנאות גמילה מהתמכרות לסמארטפונים ומחשבים. רק בבקשה שלא יעשו אותן דרך הזום, למה אני לא רוצה לחשוב מה יקרה כשהן יקרסו….

וואטסאפ פייסבוק רשתות חברתיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד