ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024
משוויץ לוונצואלה

מאוחר מדי: לבנון מדממת והלחץ על חיזבאללה גובר // טור פרשנות

מלחמת האזרחים ברחובות לבנון בסוף השבוע האחרון, הובילה למותם של שישה אזרחים | שנה אחרי הפיצוץ הגדול בבירה - ביירות, נראה כי החיים במקום כבר לא ישובו למה שהיו, ומה שמצפה לעם הלבנוני הן שנים ארוכות של קרבות רחוב או חיים בצל משטר חיזבאללה | יענקי פרבר על הכאוס בארץ הארזים

מאוחר מדי: לבנון מדממת והלחץ על חיזבאללה גובר // טור פרשנות
חמוש בלבנון במהלך המהומות צילום: צילום מסך

בעוד הלחץ על השופט שחוקר את הפיצוץ בלבנון שנה שעברה בנמל בביירות גובר, נראה כי הוא מצידו לא מתרשם ומוכן ללכת עד הסוף. על פי הדיווחים בלבנון עולה כי השופט נמצא במקום סודי, לאחר שהחיזבאללה זועם עליו.

הסכסוך בלבנון נמשך כבר עשרות שנים, תמיד ארגוני הטרור האשימו את ישראל, ונראה כי גם הפעם ישראל מואשמת על ידי החיזבאללה, ארגון חיזבאללה ותנועת אמל השיעית הפנו בהודעה משותפת את האצבע המאשימה למפלגת הכוחות הלבנוניים הנוצרית, בראשה עומד סמיר ג'עג'ע: "יש לבוא חשבון עם האחראים לה", כתבו.

הפיצוץ שהביא לפיצוץ גרם למיני מלחמת אזרחים ברחובות ביירות, והירי הביא למותם של ששה הרוגים.

כזכור, באוגוסט 2020 קצת אחרי השעה 18:00 התרחש פיצוץ אדיר בנמל ביירות, כ-200 איש נהרגו באסון, ולמעלה מ-6,000 נפצעו, נגרם נזק עצום לבירה הלבנונית שגם ככה היתה במצב כלכלי קשה. הפיצוץ היה במחסן שהכיל 2,750 טון אמוניום חנקתי, שהוחרם בשנת 2014 מספינה שנאלצה לעגון בנמל. לטענת מתנגדי חיזבאללה, החומר היה שייך להם, לטענת חיזבאללה, החומר לא היה שייך להם.

כך או כך, לבנון שקעה לגמרי מבחינה כלכלית, התיירות מתה בלבנון עוד לפני הקורונה, ממדינה שהיתה שוויץ של המזרח התיכון, היא נהפכה למדינה שמתחרה עם ונצואלה למי יש את הכלכלה הגרועה מביניהם.

בלבנון יש מגוון עדות, כמו בישראל, אך בניגוד לישראל, מלחמת אזרחים היא לא דבר מופרך בלבנון, לישראל יש אויבים רבים בחוץ שלא מבדילים בין העדות, ואזרחי ישראל יודעים זאת, ללבנון אין אויבים מבחוץ, אף אחד לא חפץ להשמיד אותם, ולכן הם נמצאים תמיד באווירה של מלחמת אזרחים, גם אם זה לא תמיד נראה בשטח.

הכלכלה שם קרסה, אין כסף זר, אין דלק, אין חשמל, אין תרופות, אין אוכל ואין עתיד, הרחוב הלבנוני מיואש, הם לא אשמים, הם קורבנות של אליטה מושחתת ונוראה שכבר עשרות שנים עושה בלבנון כרצונה, והחמור מכל, זו דריסת הרגל שהם נתנו לחיזבאללה, החיזבאללה התחיל בקטן, והיום מנהל מדינה בתוך מדינה, צבא בתוך צבא, הצבא הלבנוני הוא נמר מנייר, הוא לא יכול להילחם נגד החיזבאללה, אנשיו של נסראללה ירסקו את צבא לבנון, לחיזבאללה יש נסיון עם לחימה, בוודאי בשנים האחרונות כשהם נלחמו בסוריה לטובת אסד.

הפעם האחרונה שצבא לבנון נלחם במלחמה מול צבא אחר, היה לפני הרבה מאד שנים, צבא לבנון נמצא היום ברמה של המשטרה העיראקית, בלי ניסיון, ובלי יכולת. העם הלבנוני הולך לסבול עוד הרבה זמן, לצערי אין אף אחד בעולם שמסוגל לפרק את חיזבאללה מנשקו, נסראללה יעשה זאת מרצונו, אולי ביום שאסד ינאם בכנסת. אין סיכוי לעולם. ארה"ב לא מעוניינת להיכנס להרפתקאות, הספיק לה אפגניסטן, אירופה חיה באשליות שהכל בסדר והגרעין האיראני זה בכלל למטרות שלום, את לבנון אירופה לא סופרת, היחידה שיכולה לשים סוף לחיזבאללה וכך גם להחליש את ציר הרשע, היא ישראל, אך בלי תמיכה אמריקאית או גיבוי אירופי, ישראל לא תעשה זאת.

כואב הלב לראות מדינה שהייתה בעבר כמו שוויץ, הפכה להיות מדינה כמו ונצואלה, מצבם של אזרחי לבנון לא ישתפר, בצער רב אני כותב זאת, את העולם החופשי מעניין דבר אחד, שקט, גם אם זה שקט מדומה. לבנון נשארה לבדה, ואזרחי לבנון משלמים אל המחיר של מערב חלש.

לבנון חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד