י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
מאוסטרליה לאשדוד

נפטר בערב חג הסוכות ונטמן רק השבוע

רבי מרדכי שמואל רדזמינסקי ז"ל מחשובי בני הקהילה החרדית במלבורן שבאוסטרליה נפטר בערב החג הסוכות. המנוח שהיה ראשון להוציא מדריך שומר שבת הובא למנוחות עולמים ביום ראשון השבוע בבית החיים באשדוד

נפטר בערב חג הסוכות ונטמן רק השבוע
רבי מרדכי שמואל רדזמינסקי ז"ל צילום: באדיבות המצלם

קהל המונים ליווה את הרה"ח רבי מרדכי שמואל רדזמינסקי ז"ל מחשובי היראים ביבשת אוסטרליה, שהיה הראשון לפני שלושים שנה לפרסם חוברת של עסקים שומרי שבת, הוא נפטר בערב סוכות, אך עקב מגבלות הקורונה לא ניתן היה להביאו לקבורה בישראל, השבוע הגיע ארונו והוא נטמן בחלקת החסידים באשדוד.

המנוח זצ"ל נולד בשנת תרצ"ה בסאדובנה ‏שבפולין, לאביו הרה"ח ר' חיים יצחק זצ"ל. בימי ‏החורבן היה בסיביר ואחרי כן הגיע לרומא, ‏לישיבת הפליטים "מאור הגולה". ‏בהמשך זכה לעלות לארץ הקודש ולמד ‏בישיבה קטנה פוניבז' ואחרי כן בישיבת לומז'ה ‏עם יבדלחט"א שר התורה הגר"ח ‏קנייבסקי, כמו כן הייתה לו חברותא עם ‏הגאון רבי נסים קרליץ זצ"ל. משם עלה ללמוד ‏בישיבת פוניבז', שם קנה אוצרות תורה ממרן ‏הרב שך זצ"ל והגר"ד פוברסקי ‏זצ"ל.

כאברך קנה קנייני תורה בשקידה בהיכל ‏כולל "היכל התלמוד" הנודע בתל-אביב. ‏כל חייו היו מוקדשים לעמל בתורה ובהחדרת ‏היהדות, כשמשאת נפשו ומפעל חייו היו להרבות ‏שמירת שבת קודש בקרב אחינו בני ישראל.

באוסטרליה ובניו זילנד פעל בקרב יהודים ‏לשמירת שבת קודש, שם טרח והלך מחנות לחנות ‏של יהודים ושכנע כל אחד מהם בנפרד, ועם ‏קמפיין פרסומי, לשמור את השבת בעסקיהם. ‏היה זה מפעל קדוש פורץ דרך, שאיחד יהודים, ‏גם כאלה שבחייהם הרגילים לא היו שומרי מצוות ‏כהלכתן, לשמור את שבת קודש, למרות העובדה ‏שמדובר במדינה מרוחקת בין הגויים, ומשמעות ‏הדבר היא עבודה של חמישה ימים בשבוע בלבד, ‏מאחר ויום המנוחה הרשמי במדינה הוא יום ‏ראשון.

כדי לבסס ולעודד שמירת השבת, הדפיס ‏והוציא לאור חוברת מיוחדת, מדריך טלפונים ‏מסווג ומפואר, שבו היתה רשימת החנויות ‏שומרות השבת והמפעלים והעסקים השומרים ‏שבת. פרסום זה איגד את היהודים שומרי השבת ‏בגאוות היהדות ושמירת השבת, ומאידך עודד את ‏שומרי שבת קודש להעדיף לערוך קניותיהם ‏בששת ימי המעשה אצל יהודי השומר שבת ‏שמוסר נפשו על כך. אין לשער את השפעת ‏המדריך הזה גם בהתחזקות בשמירת המצוות בכלל.

בבואו לגור באוסטרליה, עסק במלאכת הקודש של שוחט ובודק. היו תקו‏פות שהממשלה הצרה צעדי ‏הכשרות והשחיטה היהודית. ‏המנוח נאבק להציל את בני ‏הקהילה ממכשולות רבים, והיה יד ימינם של ‏הרבנים הגאונים בק"ק מלבורן באוסטרליה. ‏המאבקים שלו הגיעו עד מסירות נפש, מול ההתנגדות של השלטונות. כמו כן שימש בתפקיד ‏מוהל מומחה, שהכניס המוני ילדי ישראל בבריתו של אברהם אבינו, והיתה זו לו עוד הזדמנות לקרב יהודים, שלא תמיד היו קשורים למורשת אבות.

בכל עת שהגיעו לאוסטרליה שד"רים מארץ הקודש לאסוף תרומות במדינת הים עבור מוסדות תורה וחסד, היה מקרבם ומכניסם בסבר פנים יפות, וסייעם שיצליחו להתרים את הציבור ביד נדיבה ותהיה להם הרגשה טובה ומכובדת.

בשנים האחרונות ‏כאשר שהה בבית אבות ‏באוסטרליה, ובפרט בתקו‏פה האחרונה, עת היו שם ‏סגרים קשוחים בעקבות ‏הקורונה, ולא איפשרו תפי‏לה בציבור, היה אחד מבניו בארץ ישראל מתקשר אליו בטלפון ומשמיע לו חזרת הש"ץ ‏וברכת כהנים, והיה זה ‏לו לעונג עצום, בפרט ‏שבחו"ל נהוג ברוב המקו‏מות שלא נושאים כפים ‏אלא במועדים.

‏בי"ג בתשרי ערב חג הסוכות, לאחר אמ‏ירת כל נוסח הווידוי והריני ‏מוחל וכו', נפטר בדעה ‏צלולה. ארונו הגיע השבוע לאר‏ה"ק, והוא נטמן ביום ראשון בחלקת ‏החסידים בבית החיים ‏באשדוד.

תהא נשמתו צרורה בצרור החיים.

אוסטרליה הלוויה רדזימנסקי אשדוד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד