י' ניסן התשפ"ד
18.04.2024
הקפאת ההסכם

האם החלטת שרת האנרגיה תמר זנדברג תפגע ביחסים עם איחוד האמירויות?

היחסים הדיפלומטים שישראל מקיימת עם איחוד האמירויות מאז הסכמי אברהם עלולים להיפגע בעקבות החלטתה של השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג לפעול לביטולו או לצמצומו של הסכם קצא"א. בכירים באמירויות העבירו מסרים לישראל: אם לא יכובד ההסכם להעברת נפט למפרץ אילת - יהיו לכך השלכות מדיניות

האם החלטת שרת האנרגיה תמר זנדברג תפגע ביחסים עם איחוד האמירויות?
טקס פתיחת השגרירות של איחוד האמירויות בישראל צילום: לע״מ

האפשרות שהממשלה תקבל החלטה על ביטול, או הקפאה של הסכם קצא"א עם החברה האמירתית Med-Red L.B תעיב על היחסים בין ירושלים לאבו דאבי. לישראל כבר הועברו מסרים שביטול העסקה לשינוע נפט ומוצריו בקו אילת-אשקלון, ישפיע לרעה על היחסים בין המדינות ולגלובס נודע כי באמירויות שוקלים גם תוכנית ב'. כך מדווח דני זקן.

אם אכן יהיה ביטול, נוכח התנגדות חלק משרי הממשלה ו/או פסיקת בג"ץ, באמירויות דנים באפשרות להקמת קו צינור נפט חליפי בשטח מצרים. קו טאבה-אל עריש, שיוקם על תשתית צינור הגז הקיים במצרים. לפי גורם המעורב בנושא, האפשרות עלתה הן בשיחות פנימיות באמירויות וגם בגישורים ראשוניים עם המצרים.

המשמעות הכלכלית של ביטול ההסכם היא אובדן של מאות מליוני שקלים רווח לחברה הממשלתית קצא"א (קו צינור אירופה-אסיה), וגם לאמירתים. בניית הצינור והוספת נמלים בתחנות קצה ומסופי העברת דלקים, אלו צעדים שאמורים להימשך לא מעט שנים ומשאבים. ולא זאת בלבד, ההתנגדויות בישראל לעסקת הנפט נובעות בעיקרן מסכנת הזיהום למפרץ אילת. אם העסקה תעבור למצרים, מסוף המיכליות יועבר רק מרחק קצר דרומה מעבר לגבול, כך שהסכנה תישאר בעינה.

עוד מדווח זקן באתר "גלובס" כי האמירתים לא מתייחסים לנושא רשמית, אך לפי אחד מהגורמים המעורים בנושא הם בהחלט מוטרדים מאפשרות הביטול, ורואים בה אי עמידה בהסכם בין מדינתי הפוגעת באמינותה של ישראל וממשלתה. "ההשלכות עשויות להתרחב לתחומים נוספים", מזהיר אותו גורם. "ולכל הפחות כל הסכם מעתה ואילך יחויב בהרבה יותר בטוחות מצד ישראל כדי לוודא עמידה בתנאיו".

הגידול בכמות המיכליות הוא אחת הסיבות המרכזיות לחשש של ארגוני הסביבה מפני דליפות נפט, אבל בחברה הזכירו כי מספר גדול יותר של מיכליות עבר בנמל אילת בעבר, נפט שנרכש ממצרים וזאת בעת שהמסוף היה בטיחותי פחות ולפני שעבר שדרוג בהגנות מפני הדליפות.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מתנגדת נחרצות ומשרדה דחה את סקר הסיכונים של קצא"א להסכם, מה שמעכב את המשך היערכות החברה להגדלת הפעילות במסוף. זנדברג מקבלת את תמיכת יו"ר מפלגתה השר ניצן הורוביץ ושרים נוספים והיא הודיעה כי תקיים דיון אסטרטגי בממשלה בנוגע לנחיצות ההסכם, שלדבריה "ספק שתורם בכלל למשק הישראלי, ומנגד, מסכן דרמטית את שונית האלמוגים הצפונית בעולם ואת כלל תיירות אילת". דיון כזה טרם התקיים ולא ברור אם יקרה לפני ההתקדמות בבג"ץ.

מנגד, ראש הממשלה נפתלי בנט שאמור להכריע בנושא, עדיין מתלבט, בעיקר בשל החשש מפגיעה ביחסים עם האמירויות.

 

תמר זנדברג איחוד האמירויות הסכם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד