כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
"לא מצדיק התערבות משפטית"

הקרב על הוועדות: בג"צ דחה את העתירה; באופוזיציה תוקפים

שופטי בג"צ השיבו לעתירה שהגישו שישה חברי כנסת מהאופוזיציה נגד חלוקת הוועדות הלא שוויונית, וקבעו כי המצב אינו מצדיק התערבות משפטית | "יש להצר על כך שסיעות הקואליציה נזקקו להערות ביהמ"ש על מנת להגיע להרכב מאוזן יותר של הוועדות" | באופוזיציה תוקפים

הקרב על הוועדות: בג"צ דחה את העתירה; באופוזיציה תוקפים
חברי הכנסת ביטן ואמסלם בוועדה בכנסת צילום: Yonatan Sindel/Flash90

כארבעה חודשים לאחר הרכבת הממשלה, בית המשפט העליון מפרסם בשעה האחרונה (ראשון) את החלטת השופטים בנוגע לעתירה שבגישה האופוזיציה נגד חלוקת הוועדות, בטענה כי החלוקה אינה הוגנת. שופטי בג"צ דחו את העתירה בטענה כי הם מסרבים להתערב במאבקים בכנסת.

הרכב השופטים בראשות הנשיאה אסתר חיות, המשנה לנשיאה ניל הנדל והשופט עוזי פוגלמן פרסמו את החלטתם לפיה הם דוחים את עתירתם של שישה חברי כנסת מסיעת הליכוד ומסיעת ש"ס נגד ההחלטה בדבר הרכב הוועדות הקבועות של הכנסת.

"בית המשפט עמד על השינויים שנעשו בהרכב הוועדות מאז הגשת העתירה ואשר נועדו להגדיל את ייצוג האופוזיציה בוועדות וציין כי לנוכח הרף הגבוה להתערבות בהחלטות בעניינים פנים-פרלמנטריים – הקשיים שנותרו ביחס להרכב הוועדות, אינם מצדיקים התערבות שיפוטית", נכתב בהחלטה.

בית המשפט ציין בהחלטה: "יש להצר על כך שסיעות הקואליציה נזקקו להערות בית המשפט על מנת להגיע להרכב מאוזן יותר של הוועדות, אך מצא גם טעם לפגם בהתנהלותן של חלק מסיעות האופוזיציה שלא העבירו את שמות חברי הכנסת מטעמן לצורך איוש הוועדות, ובכך התפרקו מחובתן לייצג את האינטרסים שבשמם נבחרו לכנסת".

מרכז האופוזיציה חה"כ יריב לוין הגיב לפסיקת בית המשפט במתקפה: "שופטי בג"ץ שוב נטלו לעצמם סמכות לדון בעבודת הכנסת, ונתנו בחוסר סמכות פסיקה חסרת ערך. הפעם, הם גם שברו שיא נוסף של חרפה ושל ציניות".

לטענת לוין, "כאשר מפלגות השמאל עתרו להחלפת יו"ר הכנסת אדלשטיין, שופטי בג"ץ קבעו שהעניין דחוף ונתנו פסיקה בתוך שבוע מהגשת העתירה. אבל כשזכויות הימין נרמסות - יש להם את כל הזמן שבעולם. במשך כמעט שלושה חודשים(!) הם נמנעו מלתת פסק דין, כדי לאפשר לקואליציית השמאל להעביר את התקציב בוועדות באמצעות רוב מוגדל ואנטי דמוקרטי״.

"עכשיו, כשתמו ההצבעות בוועדת הכספים, בציניות שאין כדוגמתה, הם נזכרו לתת פסק דין, והכשירו את המהלך האנטי דמוקרטי ואת רמיסת כל כללי הייצוג בכנסת", האשים חבר הכנסת לוין, ותקף את השופטים: "בג"ץ המוטה פוליטית אין ולא יכולה להיות סמכות להתערב בעבודת הכנסת. אמשיך להיאבק לשינוי יסודי במערכת המשפט כדי להפוך אותה להוגנת ולשוויוניות, וכדי להבטיח ששופטים יעסקו בענייני משפט ולא בפוליטיקה".

העותרים ח״כ משה ארבל ומיכאל מלכיאלי בתגובה להחלטת בג"צ בנושא קיפוח האופוזיציה בוועדות: "בית המשפט שוב באופן חד צדדי פעל לטובת מפלגות השמאל. עתירתנו המוצדקת נגד הייצוג המעוות בוועדות הכנסת הוגשה לבג"צ לפני שלושה חודשים, ונסחבה עד לסיום ההצבעות בוועדת הכספים, בכדי שלא נפריע לקואליציה בהצבעות על התקציב.

רק היום נזכרו השופטים לתת פסק דין ולהכשיר למעשה את הפגיעה החמורה בדמוקרטיה ע״י נטילה שרירותית של רוב בוועדות לטובת הקואליציה, שלא מתקרב לשקף את יחסי הכוחות הצמודים הקיימים בכנסת.

אם היתה לנו תקווה קלושה לקבל סעד נגד דורסנות הממשלה - התבדינו. נמשיך להיאבק בכל הכלים שברשותנו כנגד דורסנות הממשלה וחבריה".

בג"ץ אופוזיציה עתירה ועדות הכנסת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד