י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בעקבות ההפיכה

ארה"ב תבחן מחדש את הנורמליזציה בין סודן לישראל

בעקבות ההפיכה במדינה: דובר הבית הלבן הצהיר כי יהיה צורך לבחון מחדש את הנורמליזציה בין סודן לבין ישראל. על פי ההערכות, טקס החתימה על הסכם הנורמליזציה שארה"ב תכננה לקיים בחודש הבא יידחה בעקבות ההפיכה בסודן. מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה גם כי תשהה את הסיוע בסך 700 מיליון דולר לסודן

ארה"ב תבחן מחדש את הנורמליזציה בין סודן לישראל
אזרחים בסודן מפגינים נגד הצבא צילום: ממשלת סודן

נד פרייס, דובר מחלקת המדינה האמריקנית, הצהיר אמש (שני) יהיה צורך לבחון מחדש את הנורמליזציה בין סודן לבין ישראל, שנחתמה בשנה שעברה במסגרת הסכמי אברהם, זאת בעקבות ההפיכה הצבאית במדינה.

מדובר בשרשרת פעולות של ארה"ב נגד סודן, כאשר מוקדם יותר הודיע פרייס כי ארצות הברית תשהה סיוע בסך 700 מיליון דולר שהיה אמור להגיע לסודן.

ההפיכה בסודן מעיבה על הנורמליזציה בינה לבין ישראל. שתי המדינות רשמו לאחרונה התחממות ביחסים ביניהן, וקיימו מגעים על עריכת טקס חתימה על ההסכם בוושינגטון, שיאשר רשמית את הצטרפותה של סודן להסכמי אברהם. האמריקאים הציעו לקיים את טקס החתימה כבר לפני כשבועיים, בעת ביקורו של שר החוץ יאיר לפיד בוושינגטון, אך הצד הישראלי חשב שהעיתוי לא נכון לנוכח הדיווחים על מתיחות בין הצבא לממשלה בסודן.

עם זאת, בארה"ב שקלו לקיים את טקס החתימה בחודש הבא, אולם כעת נראה שהאירועים בסודן יידחו את החתימה - אך לא יעצרו את המשך היחסים.

עבד אל-פתאח אל-בורהאן, איש הצבא שמנהיג את "מועצת הריבונות" של סודן ועומד מאחורי ההפיכה שהתרחשה בלילה שבין ראשון לשני, תומך בקידום היחסים עם ישראל, והוא אף נועד עם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו באוגנדה בפברואר 2020. סוגיית הנורמליזציה עם ישראל הייתה שנויה במחלוקת בין אל-בורהאן לבין ראש הממשלה עבדאללה חמדוק, שנמצא כעת במעצר בית יחד השרים שלו, לאחר שנעצרו על ידי הצבא.

יצוין כי חמדוק אמנם הבהיר בעבר כי הוא אינו מתנגד לנורמליזציה עם ישראל, אך הבהיר כי הוא לא רוצה לעשות זאת בזמן הנוכחי. אליו הצטרפה גם שרת החוץ מרים אלמהדי ושר המסחר אברהים אלשיח.

הסכמי אברהם סודן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד