ח' ניסן התשפ"ד
16.04.2024
"מציאות בלתי אפשרית"

יבואני החד-פעמי עתרו לבג"צ נגד הגזירה: לדחות את מס הקנייה

יבואני הכלים החד-פעמיים הגישו היום עתירה לבג"צ כנגד כניסתו לתוקף של מס הקנייה על כלים חד-פעמיים בתחילת השבוע הבא  | היבואנים טוענים: "יעמיד רשתות שיווק ויצרנים בפני מציאות בלתי אפשרית ובלתי ניתנת ליישום ועלולה לגרום להם לנזקים כבדים"

יבואני החד-פעמי עתרו לבג"צ נגד הגזירה: לדחות את מס הקנייה
החד פעמי שנרכש בישיבת אור ישראל צילום: באדיבות המצלם

יבואני הכלים החד-פעמיים הגישו היום (שלישי) עתירה לבג"צ כנגד כניסתו לתוקף של מס הקנייה על כלים חד-פעמיים בשבוע הבא. לטענת העותרים, באמצעות עורכי הדין גיל נדל ושירית נקר ממשרד עורכי הדין גולדפרב זליגמן, כניסתו לתוקף של מס הקניה כבר ביום שני הקרוב תעמיד אותם, כמו גם גופים אחרים הפועלים בשוק הכלים החד פעמיים - רשתות שיווק ויצרנים, בפני מציאות בלתי אפשרית ובלתי ניתנת ליישום ועלולה לגרום להם לנזקים כבדים.

היבואנים טוענים כי לא ניתן יהיה להיערך לחישוב המס החל על המלאי שיהיה בידי הסוחרים ביום 1.11.21. הואיל והמס מוטל על כלים בעובי של עד 2 מילימטרים, והוא מוטל על פי משקל הכלים, הרי שיהיה צורך לבצע בחינה של כל המוצרים שנמצאים במלאי ועל המדפים באותו מועד - דבר שאינו אפשרי מבחינה מעשית, שכן עד עתה לקריטריונים של עובי ומשקל לא היה כל תפקיד בענייני מיסוי כלים חד פעמיים.

לעותרים גם לא ברור האם רשות המסים תהיה מסוגלת באופן טכני לאכוף את הצו, ובפועל התמונה שמתקבלת היא שציבור העוסקים בכלים חד-פעמיים יהפוך בעל כורחו לעבריין, או שהחוק לא ייאכף בשל חוסר יכולת טכנית.

העותרים טענו כי לכניסה מיידית לתוקף של הצו תהיה השפעה על משלוחים הנמצאים בדרכם לישראל וטרם שוחררו מהמכס, גם על הזמנות שנסגרו במחיר קיים ללא שיקול המס, מכיוון שהמס שיוטל יחול רטרואקטיבית. לעמדת העותרים, קיים צורך מובהק בהתארגנות פיננסית לצורך כניסתו לתוקף של הצו לרבות ענייני הגדלת אשראים מהבנקים לצורך מימון סכומי המס.

היבואנים טוענים עוד כי מן הראוי היה לתת תקופת מעבר של שלושה חודשים לפחות עד למועד לכניסתו לתוקף של המס, ולא להטילו באופן מיידי. העותרים הסבירו כי גם ברפורמות מס קניה אחרות שקודמו לאחרונה על ידי שר האוצר ניתנו תקופות מעבר של למעלה מחודשיים (בעניין המשקאות המתוקים) או למעלה מחודש (בעניין הבלו על שמנים וממסים), וכך גם נקבע בעבר בעניינים שונים על בית המשפט העליון.

לעמדת העותרים, כל הליך החקיקה נוהל באופן מזורז וחפוז מבלי לקיים דיון מקצועי מסודר בעניין ומבלי שניתנה להם הזדמנות מסודרת להביע את עמדתם ולהיערך כיאות. לאור כל זאת, עתרו העותרים לבית המשפט לצורך קבלת צו שיורה על הקפאת כניסתו לתוקף של הצו בשלושה חודשים, באופן שיאפשר קיום דיון מסודר בוועדת הכספים של הכנסת ויאפשר היערכות מסודרת מצד הגורמים בענף.

במהלך השבוע שעבר, כאמור, אף יזמו היבואנים מפגש עם בכירי משרד האוצר, כדי להביא לדחייה של חצי שנה בחלות ההוראה. עוד נודע, כי במשרד האוצר היתלו ביבואנים: נתנו להם להבין כי תצא הודעה מסודרת על דחיית המס, אך בפועל היה זה תרגיל שביקש למנוע את הצפת השוק במוצרי חד פעמי בזול טרם עלית המחירים.

עם פרסום התקנות החדשות ללא כל דחייה, התחולל כאוס מוחלט בשוק: מוסדות רבים החלו ברכישות רחבות היקף, והספקים מצידם, נכנסו לסחרור מוחלט וכאוס. בחודשים הקרובים אף עשוי להיות חוסרים רבים של סחורות דבר שיגביר את האינפלציה במוצרים.

חד פעמי עתירה לבגץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד