כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הגר"ח צירף את חתימתו

פרסום ראשון: היוזמה המיוחדת של ראשי הישיבה

בישיבת קפלן בירושלים יצאו ביוזמה ל'בין הסדרים' – בחורי הישיבה יקחו על עצמם ללמוד את כל המסכת הנלמדת שלא על חשבון סדרי הישיבה ובכך יסיימו את המסכת. למכתב הצטרף גם הגר"ח פיינשטיין וכן הוספה וחתימה של שר התורה הגר"ח קנייבסקי

פרסום ראשון: היוזמה המיוחדת של ראשי הישיבה
הרב שרייבר, הרב קנייבסקי והרב פיינשטיין צילום: שוקי לרר

יוזמה חדשה בישיבת 'נתיב הדעת' (קפלן) בירושלים, עליה יצאו בקריאה מיוחדת ראשי הישיבה הגאון רבי ישראל בונים שרייבר והגאון רבי אברהם קפלן, ותכליתה מסגרת של לימוד עמוד יומי בשעות בין הסדרים, כשבמסגרת הלימוד החדשה יסיימו הבחורים את לימוד המסכת הנלמדת במהלך חודשי הזמן, במסגרת חבורת 'קנינים'.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי היוזמה באה לאחר שבמסגרת הסדרים הקבועים הבחורים אינם מספיקים לסיים את המסכת הנלמדת ומתוך מטרה שבחורים יסיימו בשנות הלימוד בישיבה את כל המסכתות של סדרי נשים נזיקין, היוזמה יצאה לדרך.

ראשי הישיבה מדגישים כי המסגרת היא אינה חלק ממסגרת הישיבה וזאת על מנת שהמסגרת החדשה לא תבוא על חשבון הלימוד בסדרי הישיבה הקבועים.

במכתב ארוך ומנומק כותבים ראשי הישיבות על התועלת החשובה בלימוד כל המסכת, "לכל חבורתא קדישתא בני ישיבתנו הקד'. ה' עמכם עד העולם. תורת ד' תמימה משיבת נפש, ואחז"ל אימתי היא משיבת נפש כשהיא תמימה, תמימות היינו שלימות, לשלימות יש הרבה פנים, אך אחד מהעיקרים שבהם הוא כשלומדים מסכתא ללומדה כולה עד תומה, ובפירוש הר"ש בתו"כ פרשת קדושים כתב שכשאדם נפטר באמצע לימוד מסכת לעת"ל כשיקום תאמר לו המסכת היכן אחז כדי שיסיימנה",

"ובאדר"נ פרק כ"ו מבואר שכשאין מתחילים ממקום שפוסקים, כלומר שאין מסיימים מה שהתחילו ועוברים למקום אחר זה ח"ו יכול לגרום דברים שאינם טובים, יעו"ש, ומלבד כ"ז הן אין אדם לומד אלא במקום שלבו חפץ, וכדי שיהא לבו חפץ צריך שיהא סיפוק, והדבר פשוט שכשלומדים מסכתא שלימה עד תומה זה גורם סיפוק עצום, משא"כ אם לומדים למחצה לשליש ולרביע, וזה גם סיבה גדולה לניצול הזמן וללימוד בהתמדה כיוון שאם בין כך לא אסיים את המסכתא אז מאי נפקא מינה אם אלמד דף יותר או דף פחות ועיד"ז מתבטלים, אבל כשיודעים שאם ילמדו כדבעי יסיימו את המסכתא זה נותן דחף עצום לא לבזבז את הזמן".

ראשי הישיבה ממשיכים וכותבים: "אמנם בלימוד שנקבע בסדרי הישיבה אין אפשרות ללמוד את כל בבא בתרא - הגם שחלקו הגדול מאד הוא בכלל סדרי הישיבה, וע"כ נמנו כמה מבני החבורה לארגן שילמדו בין הסדרים כל יום עמוד אחד לפי סדר המסכת מתחילתה ועד סופה, דבר יום ביומו, ועיד"ז יסיימו את כל המסכת".

"ומאחר שבני הישיבה הק' כ"כ יגעים בתורה גם בבין הסדרים ה"ז ריוח עצום לרכוש מסכת שלימה, ומאן דירית מסכתא חדא ירית עלמא חדא, ואשרי חלקם של כל המשתתפים בזה, ובל"נ גם אני אשתדל לגמור המסכת, והבא ליטהר מסייעין אותו".

ליוזמה הצטרפו גם גדולי התורה, ובדברי חיזוק הצטרף הגאון רבי חיים פיינשטיין ראש ישיבת עטרת שלמה שכתב: "גם אני מצטרף לחיזוק להגדיל תורה ולהאדירה להעניין הנכבד הזה רב התועלת, איש את רעהו יעזורו ולאחיו יאמר חזק. יהי ה' עמכם להבין ולהשכיל לשמוע ללמוד וללמד ולהארת עיניים בתורה. על זאת באתי על החתום לכבוד התורה ועמליה".

לדבריו הצטרף גם שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי שכתב "ודאי הוא דבר גדול מאד, וא"א לגדול בתורה אם לא מסיימים את כל המסכת ואאמו"ר זללה"ה מאד הקפיד שיסיימו את כל המסכתא, ויה"ר שנזכה כולנו לדעת את כל התורה כולה". 

ישיבת נתיב הדעת הרב חיים פיינשטיין הרב חיים קנייבסקי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד