כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מתחרה בקיימים?

אחרי עשור: מגזין "רגע" פרץ לשוק העיתונות החרדית

מגזין חדש עולה לדוכני העיתונים בסופ"ש. יצירה חדשנית שלא ממש מתחרה במגזינים הקיימים | התכנים "הבלעדיים" של 'משפחה' לעומת 'בקהילה' | האבל ב'הדרך' | הגילוי נאות שלי על מגזין 'הונדערט' | ההתוועדות הבלזאית במגזינים האמריקאים לצד החיוך של הרבי מראחמסטריווקא | הטיפים של חיים ולדר ב'במה'

אחרי עשור: מגזין "רגע" פרץ לשוק העיתונות החרדית
שערי השבועונים חיי שרה צילום: עיבוד 'בחדרי חרדים'

'רגע'

אחרי עשור ששוק העיתונות החרדית המודפסת לא פתחה את גבולותיה לאף מגזין חדש (מלבד אחד שנכשל בתשע"ד) - השבוע פורץ לתוך שוק העיתונות מגזין חדש ומרשים, שירענן קצת את השוק.

כזכור, לפני מספר שבועות דיווחנו על המפץ הצפוי, וכעת המגזין אכן יוצא לאור - מגזין "רגע". נותר רק לעקוב אחרי התופעה החדשה ולבדוק האם היא אכן תהיה "מפץ" או אולי בכלל תופעה חולפת.

הביקורות בשטיבלאך והמפץ הצפוי בעיתונות החרדית

ובכן, מדובר ביצירה חדשה שאיננה מתיימרת להתחרות במגזינים הוותיקים דוגמת 'משפחה', 'בקהילה' ו'הדרך', וכך גם אינה דומה למגזינים כמו 'העולם החרדי' ו'הציבור החרדי' - אלא מדובר במשהו אחר, מאוד יצירתי וחדשני. יהיה מעניין מאוד לעקוב אחר ההתפתחות של המוצר החדש, שדי מוזר בנוף העיתונות החרדית. ורק נציין שלא מדובר חלילה ב"קידום ממומן" אלא בראייה אובייקטיבית של הדברים. נודה כי יצא לנו לעלעל במגזין בתחילת החורף, והרושם היה טוב למדי.

'משפחה'

אחד הצרכים הנחוצים של כלי תקשורת, הוא מיתוג. כבר דיברנו רבות על קריטריוני המיתוג בעיתונות החרדית אבל הפעם נתמקד באחד מהם; תוכן בלעדי וייחודי. ניתן לומר כי השבוע, גם 'בקהילה' וגם 'משפחה', מביאים בשער סיקור, תחקיר או רעיון בלעדי - אך הפעם, מגזין 'משפחה' בהחלט לוקח את הבכורה בעניין הזה.

תמונה גדולה של השגריר פרידמן האגדי מרוחה על השער, ושני הטאלנטים, העורך אריה ארליך והכתב הצעיר והמוכשר (והכמעט כלכלן) יעקב פלבינסקי, מגישים משהו שהוא "לא דיפלומטי". נו, בעידן הפוליטיקלי קורקט - מה יותר מושך מ"ראיון לא דיפלומטי"? כך גם התחקיר על "סערת פייסבוק"; מיותר לומר כמה הנושא נפיץ, ומיותר להסביר כמה אנשים אוהבים נושאים נפיצים... ארליך העורך כתב על השער: "דיוויד פרידמן כפי שלא נשמע לאורך כל כהונתו. ותחקיר מטלטל על פייסבוק".

'בקהילה'

גם 'בקהילה' מביא משהו בלעדי. כלומר, לא משהו שאפשר לעשות מתוך הלשכה של אייכלר, אלא משהו שדורש עבודת שטח. תכל'ס, הסופר יצחק פלדמן ירד ל"מאחז הפלסטיני המסעיר" וניסה לתפוס כותרת "בין הפחונים העלובים".

העורך מוטי וינשטוק כתב: "התוכניות מול איראן בהילוך גבוה; יצחק פלדמן מבקר בחאן אל אחמר; סיור מרהיב באקספו דובאי; מסע תלאות מאתיופיה לירושלים; איך תיראה מלחמת רובוטים וכל הכתבות, הטורים והסיפורים מהכותבים הכי טובים".

'הדרך'

מגזין 'הדרך' מקדיש את השער לאבל הגדול בעולם התורה הספרדי עם הסתלקותו של הגאון רבי מכלוף פחימה זצ"ל ראש רבני יוצאי צפון אפריקה וראש מוסדות 'תורה וחסד' בבני ברק. 'הדרך' מסקר גם, בין היתר, את ארגוני זכויות האדם שמצאו את עצמם השבוע תחת מתקפה של שר הביטחון בני גנץ.

העולם החרדי'

כמנהגו, 'העולם החרדי' מביא בשער דמות די חריגה בנוף שערי 'מגזיני הבחצרות', במטרה להביא משהו מרענן ולא שגרתי. הפעם זה האדמו"ר משומרי אמונים שהוכתר בשנה האחרונה לאחר הסתלקותו של אביו זצ"ל. האדמו"ר חיתן השבוע את בתו הבכורה ולפני כן ערך סבב ביקורים נרחב אצל גדולי ישראל מכל החוגים והעדות. סבב ביקורים שהעסיק מאוד את מה שאנחנו מכנים "רכלני הבחצרות".

'הונדערט'

אפתח ב'גילוי נאות' ואודה שהשתתפתי בפרויקט המרהיב על בית הכנסת המפואר של סאטמר בשכונת בית ישראל בירושלים. אבל למרות זאת, ואולי דווקא בגלל העובדה הזאת, אני יכול להעיד שמדובר במשהו איכותי ומלא תוכן.

'די וואך'

השער של המגזין הפופולרי 'די וואך' מוקדש כולו לביקור של הרה"צ רבי אהרן מרדכי רוקח, בשליחות אביו האדמו"ר מבעלזא, להתוועדות המרכזית של חסידי בעלזא בארה"ב "המזרח התיכון". האירוע, משום מה, תפס כותרות והעסיק רבים מאוד. כנראה, התמונה המרהיבה של האולם הגדוש באלפי חסידים עשתה את שלה...

'א בליק'

גם 'א בליק' מסקר את ההתוועדות הגדולה של חסידי בעלזא, אך הכותרת הראשית היא תמונה מדהימה של האדמו"ר מראחמסטריווקא כשפניו הטהורות מחויכות במהלך מעמד 'לחיים' לאחר מצוות קידוש לבנה.

'במה'

מגזין 'במה' גורם קצת לשכוח מהפוליטיקה העכורה ומפנה את קוראיו לסיור מרתק בגטו בארי, היכן שצעד 'רבינו תם' וכתב את תשובותיו לעולם כולו. בתי האבן הבלתי שגרתיים מתנוססים על גבי השער ומעוררים את הסקרנות הטבעית להיסטוריה המרתקת. גם הפולמוס על רצח רבין והרצח המזעזע של הילדה אלטע פיקסלר ע"ה עולה על שולחן הניתוחים במאמר נוקב מהרב מרדכי נויגרשל שמסיר את כל המסכות. ויש גם טור מעניין במיוחד מהסופר חיים ולדר, לבני הישיבות ותלמידות הסמינרים וכל מי שהתחיל מקום לימודים או עבודה חדש.

'בחצרות'

מגזין 'בחצרות' של חסידות סאטמר מביא השבוע פולמוס על דיני שמיטה - אוצר בית דין או היתר מכירה על פי דעת קדשו של הרה"ק בעל ה'דברי יואל מסאטמר' זצ"ל בעניין אוצר בית דין בשנה השביעית. בין היתר, מופיע גם מאמר אמונה מיוחד אחרי רצח של הילדה אלטע פיקסלר ע"ה.

 

שערי השבועונים ביקורת עיתונות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד