י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
פגיעה דרמטית

למרות ההבטחות | נחשף: כך יפגע הקיצוץ בכיסם של לומדי התורה

למרות שהתחייבו לא לפגוע בלומדי התורה: ממשלת בנט מקצצת דרמטית את תקציב הישיבות • 'בחדרי חרדים' חושף את הפילוח (הראשוני) שמציג שחור על גבי לבן את הפגיעה הדרמטית בכיסם של לומדי התורה • קיצוץ של 117 ש"ח לאברכים ו-64 ש"ח לבחורים | הפרטים נחשפים

למרות ההבטחות | נחשף: כך יפגע הקיצוץ בכיסם של לומדי התורה
לימוד תורה צילום: יוסי זליגר, פלאש 90

במפלגת 'ימינה' התחייבו כי לא יתנו יד לפגיעה בעולם התורה, כך גם ראש הממשלה נפתלי בנט ובכירי השרים התחייבו לשמור על לומדי התורה ועל תקציב הישיבות, השבוע סוכם הסכום הסופי של תקציב הישיבות, וב'ימינה' טענו כי מדובר בקיצוץ של 5% בלבד, אך ניתוח פשוט של הנתונים מגלה כיצד הקיצוץ יפגע עמוק בכיס של לומדי התורה.

בהסכמים הקואליציוניים שנחתמו בהקמת הממשלה סוכם להשוות את תקציב הישיבות כפי שהיה בשנת 2019 - 1.224 מיליארד שקל, אלא שבפועל תקציב הישיבות יעמוד בשנת 2021 ובשנת 2022 על סך של 1.170 מיליארד, קיצוץ של 54 מיליון שקל.

נוסף לקיצוץ הזה, קיים גידול טבעי בתלמידי הישיבות, כך שכדי להשאיר את המלגה לבחורי הישיבות ולאברכים כפי שהיה בשיא, כפי שהיה בפעם האחרונה בשנת 2018, אז קיבל כל בחור 477 ₪ ואברך 858.6₪ יש להשלים לתקציב עוד כ-150 מיליון שקל.

בימים האחרונים גורמים שמאגדים את הישיבות ערכו ניתוח ראשוני על פי הנתונים והתקציב, והציגו את הנתון המעודכן לשנים הבאים, נתון שחושף את עומק הקיצוץ שיפגע בכיסם של האברכים וגם הישיבות הגדולות שרובן שורדות בעזרת התקציב הממשלתי.

על פי הנתונים שפולחו על ידי איגוד השיבות בראשה עומד שלמה ברילנט, ועוד ייתכן וישתנו קלות, (בין 10 ל-20 שקל), בשנת 2021 (גם רטרואקטיבית) בחור ישיבה יקבל 360 שקל ואברך כולל יקבל מלגה 648 שקל בלבד. קיצוץ של כמאה עשרים ש"ח בהשוואה לשנה הקודמת וכארבעים שקלים לבחור ישיבה.

לשם ההשוואה, בשנת 2019 קיבל כל בחור ישיבה 424.6 שקלים מדי חודש ואברכי הכולל זכו למלגה 765 שקל. קיצוץ של 117 שקל לכל אברך, וקיצוץ של 64.6 שקל לכל בחור ישיבה גדולה.

הקיצוץ ישפיע על כל עולם התורה, ובמיוחד על אלפי האברכים שחיים רק על מלגת הכוללים (כולל התוספת שמגיעה מתרומות) כך שהקיצוץ יפגע במשפחות קשות יום באופן דרמטי.

חשוב לציין כי אי אפשר רק להאשים את ממשלת בנט ואת נציגי הממשלה הנוכחית במצב, גם בשנתיים הקודמות איפשרו הנציגים החרדים לראש הממשלה דאז בנימין נתניהו שלא להעביר תקציב ובכך החלו את הקיצוץ, בו בזמן שלא פעלו אז להגדיל את התקציב. בין הייתר בשל המצב הפוליטי שראש הממשלה לא הצליח להרכיב ממשלה.

תקציב הישיבות מפלגת ימינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד