י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
לא רק סימנטוב

טובה נמלטה עם עשרות צאצאים מאימת הטאליבן

יהודייה בת 83, עזבה בשבוע האחרון את קאבול בירת אפגניסטן יחד עם ילדיה וכ-20 מנכדיה לאלבניה. מסתבר שזבולון סימנטוב שמיתג את עצמו כיהודי האחרון במדינה המוסלמית, לא היה כזה. בשיחה עם כלי תקשורת אמריקני סיפרה הסבתא היהודייה בין היתר כי הוריה קבורים בהר המנוחות

טובה נמלטה עם עשרות צאצאים מאימת הטאליבן
אילוסטרציה צילום: unsplash

במשך שנים, זבולון סימנטוב מיתג את עצמו כ'היהודי האחרון שנותר באפגניסטן', השריד היחיד של קהילה בת מאות שנים. הוא עזב את המדינה בחודש שעבר לאיסטנבול בירת טורקיה, לאחר שהטאליבן תפס את השלטון, אך בסוף השבוע התברר כי ישנה יהודייה נוספת שנמלטה בימים האחרונים מאפגניסטן.

בת דודתו הרחוקה של סימנטוב, טובה מוראדי בת ה-83, נולדה וגדלה בקאבול בירת אפגניסטן והתגוררה בה עד השבוע שעבר, יותר מחודש לאחר עזיבתו של סימנטוב בספטמבר. מחשש לשלומם, מוראדי, ילדיה וכ-20 נכדיה נמלטו מאפגניסטן בשבועות האחרונים בסיוע של ארגון ישראלי בשם 'ישראייד' שממומן על ידי פילנתרופים יהודים בולטים.

"אהבתי את המדינה שלי, אהבתי אותה מאוד, אבל נאלצתי לעזוב כי הילדים שלי היו בסכנה", אמרה מוראדי לסוכנות הידיעות AP מביתה בעיירה גולם שבאלבניה, לשם נמלטה, אתרי הנופש שלה על חוף הים הוסבו לבתים מאולתרים עבור כ-2,000 פליטים אפגנים.

מוראדי, היתה אחת מ-10 ילדים שנולדו למשפחה יהודית בקאבול. בגיל 16 היא ברחה מהבית ונישאה לגבר מוסלמי. היא מעולם לא התאסלמה, שמרה על כמה מסורות יהודיות, וזה לא היה סוד בשכונה שלה שהיא יהודייה. כך מדווחת סוכנות הידיעות AP.

"היא מעולם לא התכחשה ליהדותה, היא רק התחתנה כדי להציל את חייה, כי אתה לא יכול להיות בטוח בתור ילדה צעירה באפגניסטן", אמרה חורשיד, בתה של מוראדי ל-AP מביתה שבקנדה, שם היא ושלושה מאחיה עברו לאחר שהטאליבן תפס את השלטון לראשונה באפגניסטן בשנות ה-90.

מוראדי סיפרה שהיא שמרה על קשר עם חלק ממשפחתה לאורך השנים. הוריה ואחיה ברחו מאפגניסטן בשנות ה-60 וה-80. הוריה קבורים בהר המנוחות בירושלים, ורבים מאחיה שנותרו בחיים וצאצאיהם חיים בישראל. אבל עד השבוע היא לא דיברה עם כמה מאחיותיה יותר מחמישים שנה.

"אתמול ראיתי את אחיותיי, והאחיינים שלי אחרי כ-60 שנה דרך שיחת וידאו. דיברנו שעות", מספרת מוראדי. "הייתי ממש שמחה, ראיתי את הילדים שלהם והם פגשו את שלי".

"זה כאילו היא חזרה מהקבר" אמרה בתה ל-AP. במהלך התקופה הראשונה של שלטון הטאליבן, מ-1996 ועד הפלישה של ארה"ב ב-2001, ניסתה מוראדי לשמור על פרופיל נמוך. אבל היא סיכנה את חייה בכך שהסתירה מהטאליבן את יצחק לוי, אחד מהיהודים האפגנים הבודדים שנותרו.

"יצחק הגיע לביתנו והחבאנו אותו למשך חודש", היא מספרת, כשהטאליבן בא לחפש אותו, הם אמרו שהוא מוסלמי. היא עשתה הכנות להבריח את יצחק מאפגניסטן, אך בריאותו התדרדרה והוא נפטר בשנת 2005. לוי הוטס לקבורה בישראל, ומוראדי שמרה את דרכונו הישן למזכרת.

כעת, טובה מוראדי ושישה מקרובי משפחתה נמצאים באלבניה, ועוד 25 קרובי משפחה הגיעו לאבו דאבי באיחוד האמירויות הערביות מוקדם יותר השבוע. הם מקווים לעבור לקנדה כדי להתאחד עם ילדיה המתגוררים שם. היא גם הביעה תקווה שתוכל לבקר בישראל, לראות את אחיה ולהתפלל על קברי הוריה בירושלים. סוכנות הידיעות AP דיווחה, כי לא ניתן היה להשיג את תגובת משפחתה בישראל.

הנסיגה מאפגניסטן חילוץ מאפגניסטן טובה מוראדי טאליבן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד