כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
לקחי 'שומר החומות'

נשק כימי ופינוי תחת אש: תרגיל 'עורף לאומי'

פיקוד העורף ורשות החירום הלאומית יפתחו היום את תרגיל 'עורף לאומי', שיתרגל תרחיש חירום נרחב, בין היתר התמודדות עם נשק כימי ופינוי מוסד לאוכלוסייה מיוחדת תחת אש | הפרטים המלאים

נשק כימי ופינוי תחת אש: תרגיל 'עורף לאומי'
תרגיל פיקוד העורף - ארכיון צילום: פקע"ר זק"א

השבוע ייפתח תרגיל 'עורף לאומי', בו יתאמנו פיקוד העורף ורח"ל (רשות חירום לאומית) על תרחיש חירום נרחב, על מנת לחזק את ממשקי העבודה בין כלל גופי החירום. התרגיל יבחן בפעם הראשונה את היישום של ועדת מזרחי, שקבעה את חלוקת האחריות בין פיקוד העורף לרח"ל בשעת חירום, ויתבסס על לקחי העבר, בדגש על מבצע 'שומר החומות'. 

"מדובר באירוע חסר תקדים", אמר תא"ל (מיל') יורם לרדו, ראש רח"ל במשרד הביטחון, "זו הפעם הראשונה שאנחנו מקיימים תרגיל בסדר גודל כזה, בשיתוף פעולה מלא ביננו לבין הצבא". זהו תרגיל הדגל של ארגוני החירום שידמה מערכה רב-זירתית, ויכלול תגובה לחימושים מדויקים, קצב אש גבוה, ירי ממוקד על יישובים סמוכי גדר ועומס על בתי חולים בצפון ובמרכז. בנוסף, לראשונה יופעל גדוד לוגיסטי מיוחד שהוקם לצורך אימון זה, שתפקידו לתמוך את המרחב האזרחי.

ביום שני, 1.11.2021, יתורגלו התרחישים הבאים: תרגול 'מרחק בטוח' בכפר יובל ובאביבים - תרגיל פינוי וקליטה של אזרחים בעת חירום אשר יפונו על ידי חטיבת החילוץ וההדרכה. תרגול אירוע בלתי קונבנציונאלי - תרגול של התמודדות עם נשק כימי.
פינוי מוסד לאוכלוסייה מיוחדת - התרגול ייעשה בשיתוף פעולה עם מד"א וידמה פינוי תחת אש. וויסות שניוני - בתי החולים בצפון הארץ יתרגלו בפעם הראשונה יחד עם פיקוד העורף מצב חירום בו יצטרכו בתי החולים להתמודד עם כמות גדולה של פצועים.

ביום שלישי, 2.11.2021, יתורגלו התרחישים הבאים: תרגיל חומ"ס - מדמה פגיעת טיל במפעל שתוביל להתפרצות חומר רעיל במרחב. פיקוד העורף יתרגל עם כלל גורמי החירום את חסימת הדליפה ופינוי הנפגעים.

יחידת 'אגד השיטור' - כהפקת לקחים ממבצע 'שומר החומות', בו אותגר ביטחון הפנים של מדינת ישראל והתקיימו הפרות סדר בתוך ערים מיושבות. מתרגלים לראשונה שליטה מלאה בצירים.

יום רביעי, 3.11.2021, יהיה היום המסכם את התרגיל, ובו מחוז צפון בפיקוד העורף יקיים תרגיל חומרים מסוכנים בשיתוף פעולה עם כלל הארגונים.  התרגיל מדמה פגיעת טיל במפעל תעשייתי והתמודדות עם הדליפה והפצועים.

באותו יום תתקיים לראשונה התרעה במרחב הצפון בבוקר ובערב. חלק מההתרעות יבחנו את היעילות של שינוי זמן ההתרעה:

מטה אשר- געתון, יחיעם ועברון – הוארך מ'מיידי' ל-15 שניות. גולן – גשור, נאות גולן, גבעת יואב-בני יהודה, מבוא חמה. מחנה קלע - הוארך מ'מיידי' ל-15 שניות. עמק הירדן – מעגן, שער גולן, מסדה, מכללת כנרת, א"ת צמח, תל קציר, האון – הוארך מ-15 שניות ל-30 שניות.

הארגונים שישתתפו הם פיקוד העורף, רח"ל, כב"ה, מד"א, משטרת ישראל, משרד הפנים, רשויות מחוז צפון וחיפה, רשויות דרום (כחלק מתרגיל ההתרעה) וועדת מל"ח (משק לשעת חירום).

פיקוד העורף צה"ל תרגיל משותף שומר החומות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד