כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

עולים על המסלול הנכון: מדריך למסלולי קרנות השתלמות

בחירה במסלול השקעה מתאים בקרן ההשתלמות יכולה להשפיע מאוד על היקף התשואה שתצליחו להשיג בקרן ואשר תאפשר לכם להגדיל את החיסכון לאורך זמן. לשם כך יש להבין את האופן שבו פועלת קרן ההשתלמות וכיצד לבחור את המסלול המתאים לכם

עולים על המסלול הנכון: מדריך למסלולי קרנות השתלמות
מסלולי קרנות צילום: פריפיק

דסי ניר

קרנות ההשתלמות הרוויחו (בצדק) את התואר ״תוכנית החיסכון האטרקטיבית ביותר בישראל״. עובדים שכירים רבים נהנים מהטבות מס נרחבות על חיסכון שפתחו עבורם המעסיק/ה. גם עצמאים רבים דואגים להפקיד לקרן ההשתלמות מדי סוף שנה כדי למצות את הטבות המס שהיא מציעה להם. לא פלא שקרנות ההשתלמות מנהלות כבר למעלה מ-300 מיליארד ש״ח עבור החוסכים השונים, סכום שגדל בכמעט 30 מיליארד ש״ח מתחילת 2021.[1]כדי לעזור לכם למקסם את קרן ההשתלמות שלכם הכנו עבורכם מדריך מקוצר שיאפשר לכם להבין את מאפייני קרנות ההשתלמות  ולבחור את מסלול ההשקעות המתאים לכם.

מהם היתרונות של קרן ההשתלמות ולמי היא מתאימה?

קרן השתלמות היא חיסכון לטווח בינוני של שש שנים ובתנאים מסוימים אפשר למשוך אותה גם לאחר שלוש שנים בלבד. לקרן ההשתלמות יש שני יתרונות ברורים עיקריים:

  • פטור מלא ממס רווחי הון (שעומד על 25% מהרווחים שצברתם בקרן בניכוי עליית המחירים) על סכומים שהופקדו עד לתקרת ההפקדות השנתית.
  • חיסכון בניהול השקעות מקצועי בהתאם למסלול ההשקעות שאתם בוחרים, עם גמישות מלאה לשנות את מסלול ההשקעה בכל עת שתרצו מבלי לשלם מס או כל עלות אחרת על כך.

בנוסף, חוסכים שהם עובדים שכירים נהנים מהפקדות המעסיק בשיעור של עד 7.5% משכרם. הפקדות אלה של המעסיק אינן נחשבות כהכנסה חייבת במס ולכן אלה כספים פטורים ממס לחלוטין (עד לתקרה השנתית). העובדים נדרשים להשתתף רק בשליש מסכום ההפקדה של המעסיק, עד לשיעור של 2.5% משכרם.

עצמאים גם הם לא מקופחים בקרנות ההשתלמות ובעוד שעובדים שכירים תלויים בהסכמת המעסיק לפתיחת קרן השתלמות, הם יכולים לפתוח לעצמם חיסכון בקרן. הפקדות של חוסכים עצמאים לקרן השתלמות בשיעור של עד 4.5% מההכנסה השנתית החייבת במס שלהם, עד לתקרת הכנסה שנתית של 263 אלף ש״ח נכון לשנת 2021, נחשבות להם כהוצאה מוכרת שניתן להפחית מההכנסה החייבת במס. ללא קשר לגובה ההכנסה השנתית, הפקדות עד לסכום של 18,480 ש״ח יהיו פטורות לחלוטין ממס רווחי הון בעת המשיכה.

איך בוחרים את מסלול ההשקעות המתאים בקרן ההשתלמות?

מרבית קרנות ההשתלמות מציעות כמה מסלולי השקעות שתוכלו לבחור ביניהם. בדרך כלל יהיו לפחות כמה מסלולים ברמות סיכון שונות כמו מסלול המתמקד בהשקעה במניות או מסלול המתמקד בהשקעה בנכסים בחו״ל, מסלול כללי שבו ההשקעות נעשות בהתאם למדיניות ההשקעות המתעדכנת מדי שנה, מסלול המתמקד בהשקעה באגרות חוב או באגרות חוב ממשלתיות, מסלול השקעות בהתאם לכללי ההלכה היהודית ועוד. הבדלי התשואה המשמעותיים ברמת הסיכון בין מסלולי ההשקעה השונים הופכים את הבחירה הזו לחשובה מאוד.

כדי לבחור את מסלול ההשקעות המתאים לכם ביותר, חשבו לכמה זמן תרצו לחסוך את הכסף בקרן ההשתלמות ולאיזו מטרה. ככל שאתם מתכננים חיסכון לטווח זמן ארוך יותר, תוכלו לשקול לבחור במסלול השקעות בסיכון גבוה יותר שגם פוטנציאל התשואה שלו משמעותי יותר. מסלול השקעות בסיכון גבוה יגדיל את הסיכוי שלכם לרווחים גבוהים יותר, אך במחיר של סיכון גבוה יותר להפסדים מעת לעת. תוכלו להיעזר באתר ״הגמל נט״  של משרד האוצר כדי להשוות מסלולי השקעה ברמת סיכון דומה בקרנות השתלמות שונות לפי התשואות שהשיגו ורמת הסיכון בהשקעות שמבוטאת במדד שנקרא ״מדד שארפ״. ככל שמדד שארפ גבוה יותר, כך הקרן השיגה תשואה גבוהה יותר ביחס לרמת סיכון כלשהי. חשוב להשוות מסלולים באותה רמת סיכון לאורך כמה שנים כדי לקבל השוואה נכונה.

איך ממקסמים את החיסכון בקרן השתלמות?

כספי החוסכים בקרן ההשתלמות מושקעים בשוק ההון כך שהרווחים שנצברים בכל תקופה מושקעים בחזרה בקרן בתקופה הבאה. עובדה זו מאפשרת לכם למנף את אפקט הריבית דריבית ולהגדיל את החיסכון שלכם בקרן מהר יותר. ככל שתחסכו בקרן ההשתלמות לתקופה ארוכה יותר, כך תוכלו ליהנות מאפקט ריבית דריבית משמעותי יותר כשכל שקל שהרווחתם בשנה הראשונה צובר עוד ועוד תשואה בשנות החיסכון הבאות. אמנם ברירת המחדל בקרן ההשתלמות מאפשרת לכם למשוך את כספי החיסכון לאחר שש שנים בפטור ממס, אך אין חובה לעשות זאת וברוב המקרים ישנה כדאיות גדולה בהשארת הכספים בחיסכון כדי שימשיכו לצבור תשואה בשוק ההון לאורך זמן. שימוש בקרן ההשתלמות לחיסכון לטווח ארוך ואפילו עד לגיל הפרישה לפנסיה יאפשר לכם לצבור סכום משמעותי שיעזור לכם להגדיל את החיסכון לפנסיה.

אם אתם זקוקים לכסף היום, קיימת דרך נוספת למקסם את החיסכון שלכם בקרן ההשתלמות: תוכלו לקחת הלוואה כנגד כספי החיסכון בקרן בתנאים נוחים. כך, תוכלו להשתמש בכסף היום, ובמקביל תמשיכו לשמור על כל הזכויות שלכם וכן  לצבור תשואה על החיסכון בקרן. כמו כל הלוואה, גם הלוואה מקרן ההשתלמות צריך לקחת כשאתם מסוגלים לעמוד בהחזר החודשי של ההלוואה ולשקול היטב אם המטרה שלשמה אתם זקוקים לכסף היום מצדיקה את לקיחת ההלוואה.

לסיכום, קרן השתלמות מציעה לחוסכים אפשרות ליהנות מניהול השקעות מקצועי בהתאם למסלול ההשקעות שבחרו לצד הטבות מס נרחבות לשכירים ולעצמאים. בחירה מושכלת של מסלול ההשקעות והשקעה לטווח ארוך תאפשר לכם להגדיל את החיסכון בקרן במידה ניכרת.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

[1] נתוני הגמל נט נכון לסוף יולי 2021

קרן השתלמות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד